AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #1 Skrevet 16. desember 2018 Hvordan gikk det? Var det hardt? Hvor mye har du spart på det?😀 Anonymkode: 5acdc...be0
Ild Skrevet 16. desember 2018 #2 Skrevet 16. desember 2018 (endret) Jeg har gått gjennom egen og familiens økonomi siden oktober 2017. Siden jeg har vært den som gjør innkjøp til hele familien, har dette ført til mange forandringer for oss alle fire. Dette har jeg gjort: -Sluttet helt å kjøpe *ting*, med mindre det er helt nødvendig (feks noe som er ødelagt eller som barna har vokst ut av) OG vi har lært oss at vi ikke trenger så mye som vi har trodd!! - bruker opp alt vi har før noe kjøpes inn (alt fra mat, til balsam, sminke osv) -sender med barna mindre penger på ting de skal -gått gjennom alke forsikringer -sagt opp alt av avtaler vi ikke bruker eller virkelig trenger -billigere telefonabonnement -har hatt måneder hvor jeg har syklet til jobb og ikke brukt månedskort - har hatt en uke her og der med "no spendt challenge" -har solgt ting vi ikke bruker (mest for å rydde opp) -kjøpt ting vi trenger brukt -utsatt å kjøpe ting vi trenger (-ofte med det resultatet at vi enten ikke kjøper det, finner det på salg eller kommer opp med et bedre langsiktig alternativ) Resultatet har vært: - på ett år har vi spart 700.000 (hele husstanden) -vi har faktisk ting vi ønsker oss til jul (alle4) -barna har lært at penger ikke vokser på trær (Der hadde vi feilet i oppdragelsen så langt) -kaster mindre, forsøpler mindre -mindre rot (har også ryddet opp og gitt bort masse) Og vi kommer til å fortsette i samme sporet 👍 Endret 16. desember 2018 av Ild 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #3 Skrevet 16. desember 2018 5 minutter siden, Ild skrev: Jeg har gått gjennom egen og familiens økonomi siden oktober 2017. Siden jeg har vært den som gjør innkjøp til hele familien, har dette ført til mange forandringer for oss alle fire. Dette har jeg gjort: -Sluttet helt å kjøpe *ting*, med mindre det er helt nødvendig (feks noe som er ødelagt eller som barna har vokst ut av) OG vi har lært oss at vi ikke trenger så mye som vi har trodd!! - bruker opp alt vi har før noe kjøpes inn (alt fra mat, til balsam, sminke osv) -sender med barna mindre penger på ting de skal -gått gjennom alke forsikringer -sagt opp alt av avtaler vi ikke bruker eller virkelig trenger -billigere telefonabonnement -har hatt måneder hvor jeg har syklet til jobb og ikke brukt månedskort - har hatt en uke her og der med "no spendt challenge" -har solgt ting vi ikke bruker (mest for å rydde opp) -kjøpt ting vi trenger brukt -utsatt å kjøpe ting vi trenger (-ofte med det resultatet at vi enten ikke kjøper det, finner det på salg eller kommer opp med et bedre langsiktig alternativ) Resultatet har vært: - på ett år har vi spart 700.000 (hele husstanden) -vi har faktisk ting vi ønsker oss til jul (alle4) -barna har lært at penger ikke vokser på trær (Der hadde vi feilet i oppdragelsen så langt) -kaster mindre, forsøpler mindre -mindre rot (har også ryddet opp og gitt bort masse) Og vi kommer til å fortsette i samme sporet 👍 Oi, da må dere jo ha ganske høye lønninger i utgangspunktet. Hva sparer dere alle pengene til? Anonymkode: 5acdc...be0 3
Eneri Skrevet 16. desember 2018 #4 Skrevet 16. desember 2018 6 timer siden, Ild skrev: Jeg har gått gjennom egen og familiens økonomi siden oktober 2017. Siden jeg har vært den som gjør innkjøp til hele familien, har dette ført til mange forandringer for oss alle fire. Dette har jeg gjort: -Sluttet helt å kjøpe *ting*, med mindre det er helt nødvendig (feks noe som er ødelagt eller som barna har vokst ut av) OG vi har lært oss at vi ikke trenger så mye som vi har trodd!! - bruker opp alt vi har før noe kjøpes inn (alt fra mat, til balsam, sminke osv) -sender med barna mindre penger på ting de skal -gått gjennom alke forsikringer -sagt opp alt av avtaler vi ikke bruker eller virkelig trenger -billigere telefonabonnement -har hatt måneder hvor jeg har syklet til jobb og ikke brukt månedskort - har hatt en uke her og der med "no spendt challenge" -har solgt ting vi ikke bruker (mest for å rydde opp) -kjøpt ting vi trenger brukt -utsatt å kjøpe ting vi trenger (-ofte med det resultatet at vi enten ikke kjøper det, finner det på salg eller kommer opp med et bedre langsiktig alternativ) Resultatet har vært: - på ett år har vi spart 700.000 (hele husstanden) -vi har faktisk ting vi ønsker oss til jul (alle4) -barna har lært at penger ikke vokser på trær (Der hadde vi feilet i oppdragelsen så langt) -kaster mindre, forsøpler mindre -mindre rot (har også ryddet opp og gitt bort masse) Og vi kommer til å fortsette i samme sporet 👍 Dette var jo helt fantastisk! Vi har ikke potensiale til å spare 700.000(!!), men likevel var det mange ting å tenke på her. Feks det med å bruke opp før man kjøper nytt... Utsette kjøp har jeg også gjort enkelte ganger med stort hell, men dette kan jeg gjøre oftere. Har ikke hatt innkjøpsstopp, men har bevisst bremset forbruk på klær og pynteting/duker etc. OG med vilje unnlatt å kjøpe nye håndklær/sengetøysett for heller å ønske oss det i julegave. 3
Thyra Skrevet 16. desember 2018 #5 Skrevet 16. desember 2018 6 timer siden, Ild skrev: Jeg har gått gjennom egen og familiens økonomi siden oktober 2017. Siden jeg har vært den som gjør innkjøp til hele familien, har dette ført til mange forandringer for oss alle fire. Dette har jeg gjort: -Sluttet helt å kjøpe *ting*, med mindre det er helt nødvendig (feks noe som er ødelagt eller som barna har vokst ut av) OG vi har lært oss at vi ikke trenger så mye som vi har trodd!! - bruker opp alt vi har før noe kjøpes inn (alt fra mat, til balsam, sminke osv) -sender med barna mindre penger på ting de skal -gått gjennom alke forsikringer -sagt opp alt av avtaler vi ikke bruker eller virkelig trenger -billigere telefonabonnement -har hatt måneder hvor jeg har syklet til jobb og ikke brukt månedskort - har hatt en uke her og der med "no spendt challenge" -har solgt ting vi ikke bruker (mest for å rydde opp) -kjøpt ting vi trenger brukt -utsatt å kjøpe ting vi trenger (-ofte med det resultatet at vi enten ikke kjøper det, finner det på salg eller kommer opp med et bedre langsiktig alternativ) Resultatet har vært: - på ett år har vi spart 700.000 (hele husstanden) -vi har faktisk ting vi ønsker oss til jul (alle4) -barna har lært at penger ikke vokser på trær (Der hadde vi feilet i oppdragelsen så langt) -kaster mindre, forsøpler mindre -mindre rot (har også ryddet opp og gitt bort masse) Og vi kommer til å fortsette i samme sporet 👍 700 000?!? Da må dere ha hatt veldig høye inntekter og veldig høyt forbruk i utgangspunktet! 6
Ild Skrevet 16. desember 2018 #6 Skrevet 16. desember 2018 3 timer siden, Thyra skrev: 700 000?!? Da må dere ha hatt veldig høye inntekter og veldig høyt forbruk i utgangspunktet! Ja, vi har høy inntekt, men vi hadde ikke et spesielt høyt forbruk. Vil heller si at vi nå har et spesielt lavt forbruk. 2
Thyra Skrevet 16. desember 2018 #7 Skrevet 16. desember 2018 1 time siden, Ild skrev: Ja, vi har høy inntekt, men vi hadde ikke et spesielt høyt forbruk. Vil heller si at vi nå har et spesielt lavt forbruk. Hvis dere tidligere brukte 700 000 i året på ting dere egentlig ikke trengte, vil jeg si dere hadde et høyt forbruk. 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #8 Skrevet 16. desember 2018 3 minutter siden, Thyra skrev: Hvis dere tidligere brukte 700 000 i året på ting dere egentlig ikke trengte, vil jeg si dere hadde et høyt forbruk. Enig. Spesielt siden 700 000 nesten er hele vår husstands samlede brutto årsinntekt er det helt uvirkelig at noen mener at dette ikke er høyt luksusforbruk. Anonymkode: 5359f...c0c 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #9 Skrevet 16. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Enig. Spesielt siden 700 000 nesten er hele vår husstands samlede brutto årsinntekt er det helt uvirkelig at noen mener at dette ikke er høyt luksusforbruk. Anonymkode: 5359f...c0c Jeg er helt enig. Det er jo snakk om 58 000 kroner per måned! Anonymkode: 8c546...fcd 3
Ild Skrevet 16. desember 2018 #10 Skrevet 16. desember 2018 32 minutter siden, Thyra skrev: Hvis dere tidligere brukte 700 000 i året på ting dere egentlig ikke trengte, vil jeg si dere hadde et høyt forbruk. Ja, hva man trenger er jo relativt. Vi har to barn som sluttet på SFO, og vi flyttet til et sted med reduksjon i husleie på 4000 kr. Til sammen utgjør dette 120.000 kr/år. I tillegg har vi fått økt lønn (begge to), vi har fått utleiedel i huset vårt, og leier ut hytta for 100.000 pr/år. Så, det gir et litt uriktig bilde å si at alle 700.000 kommer fra redusert forbruk. Jeg tok også opp dette med å selge unna ting i mitt første innlegg, men tenkte at alle detaljer kanskje ikke er like interessant. Så både stopp av innkjøp, salg av ting, utleie og økt inntekt har vært utslagsgivende for oss. Har også vurdert å leie ut bilen ved "nabobil", men det ble litt for mye pes. En annen ting jeg vil nevne er at vi låner mer verktøy/henger/stoler osv fra venner enn tidligere. Tenker først på om det er mulig å unngå å kjøpe noe. Jeg hadde aldri trodd at vi kunne spart i nærheten av så mye som vi nå har gjort. Hadde noen fortalt meg det sommeren i fjor, da hadde jeg bare ledd. Hele tankeprosessen har vært gradvis, det er en reise. Det er klart at vi er priviligerte med veldig god inntekt, men jeg tenker at mange har mye mer å gå på enn de aner. Ett eks: Å leie ut hytta, dette er noe vi ikke hadde tenkt på før, selv om vi skatter litt av det, har det blitt veldig mye penger av det. Vi investerer også i utbytteaksjer, aksjer og fond, og fikk med oss en stor økning der. Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde gjort disse grepene tidligere. Nevner det derfor her, sånn at de som er interessert kan la seg inspirere. Snakker jo svært lite om økonomi sånn ellers. 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #11 Skrevet 16. desember 2018 Jeg droppa kaffe ute, lunsj i kantine (kosta jo faen meg 100 kr +- hver dag!!), blader, sminke og hårting ble ikke kjøpt før det gamle var tomt, kjøpte all husholdningsvarer på 10kr salg og gjemte i boden, endra forsikringsselskap, kjøpte sodastreamer i stede for brusflasker, +++ Sparte ca 65.000kr. Meget fornøyd med tanke på at jeg "bare" har inntekt på 19.000 inn. Anonymkode: eeaaa...803 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #12 Skrevet 16. desember 2018 31 minutter siden, Ild skrev: Ja, hva man trenger er jo relativt. Vi har to barn som sluttet på SFO, og vi flyttet til et sted med reduksjon i husleie på 4000 kr. Til sammen utgjør dette 120.000 kr/år. I tillegg har vi fått økt lønn (begge to), vi har fått utleiedel i huset vårt, og leier ut hytta for 100.000 pr/år. Så, det gir et litt uriktig bilde å si at alle 700.000 kommer fra redusert forbruk. Som var hva ts lurte på Altså, ut i fra hva du forteller har dere kuttet forbruket med 2-300 000 i året, og det er jo fantastisk, og virkelig noe å bli inspirert av. Selv har vi et lavt forbruk, men jeg ser at vi kan kutte med 20 000 i året ved å bli litt strengere på å ikke unne oss litt ekstra kos i ukedagene Anonymkode: 5359f...c0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå