AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #1 Skrevet 16. desember 2018 Har et barn som går i barnehage, og vi fikk vite på et foreldremøte at barnehagen samarbeider tett med barnevernet. De har møter hver 6. uke, men jeg fikk ikke med meg hva de tar opp på disse møtene. Jeg vil tro at disse møtene gjelder for barnehager og barnevern i flere kommuner. Er det slik at de diskuterer barn uten at foreldrene får vite det? Noen som vet? Hvilke problemstillinger kan være aktuelle å ta opp på disse møtene? Anonymkode: b3257...9d4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #2 Skrevet 16. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har et barn som går i barnehage, og vi fikk vite på et foreldremøte at barnehagen samarbeider tett med barnevernet. De har møter hver 6. uke, men jeg fikk ikke med meg hva de tar opp på disse møtene. Jeg vil tro at disse møtene gjelder for barnehager og barnevern i flere kommuner. Er det slik at de diskuterer barn uten at foreldrene får vite det? Noen som vet? Hvilke problemstillinger kan være aktuelle å ta opp på disse møtene? Anonymkode: b3257...9d4 Men hvorfor spurte du bare ikke på foreldremøtet da? Anonymkode: 3858c...979 17
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #3 Skrevet 16. desember 2018 Det er sikkert tverrfaglig møte, hørt om det i begge barnehagene jeg har hatt barn i. Her er det sånn at..Pedledere fra alle avdelinger, styrer, barnevern, helsesøster, ppt deltar, for å prate sammen, anonymt ta opp problemstillinger som skjer i barnehagen og sånne ting. De får ikke lov til å ta opp spesifikt barn med navn uten at foreldrene har godkjent. Du kan og være med på et møte (uten alle pedledere) hvis du ønsker det. Anonymkode: e6b6e...6a3 10
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #4 Skrevet 16. desember 2018 Man kan få råd om ikke-navngitte elever/barn, dersom man føler man trenger det. For å snakke om barn/elever med navn, må man ha tillatelse fra foreldrene. Tverrfaglig team kalles det her hos oss, i alle fall. Anonymkode: 1000f...9e4 6
Dina87 Skrevet 16. desember 2018 #5 Skrevet 16. desember 2018 De drøfter anonymt barn som har utfordringer og hvordan barnet kan møtes på en hensiktsmessig måte og hvordan forstå barnets signaler, behov og uttrykk. Det kan drøftes og diskuteres hva bhg bør gjøre og om det er grunn til å melde bekymring for omsorgen til barnet. bhg kan stille spørsmål ril bvtj bvtj gir svar/ informerer/ veileder. problemstillinger knyttet til et barn skal ha samtykke fra foreldre, med et unntak at det er grunn til å tro at barnet blir utsatt for vold/ overgrep. 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #6 Skrevet 16. desember 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor spurte du bare ikke på foreldremøtet da? Anonymkode: 3858c...979 Liker ikke å ta ordet i store forsamlinger. Og hvor kult er det å være den ene mora som spør og graver, når ingen andre spør? Anonymkode: b3257...9d4 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #7 Skrevet 16. desember 2018 11 minutter siden, Dina87 skrev: De drøfter anonymt barn som har utfordringer og hvordan barnet kan møtes på en hensiktsmessig måte og hvordan forstå barnets signaler, behov og uttrykk. Det kan drøftes og diskuteres hva bhg bør gjøre og om det er grunn til å melde bekymring for omsorgen til barnet. bhg kan stille spørsmål ril bvtj bvtj gir svar/ informerer/ veileder. problemstillinger knyttet til et barn skal ha samtykke fra foreldre, med et unntak at det er grunn til å tro at barnet blir utsatt for vold/ overgrep. TS: Takk for svar, til de andre også. Jeg trodde at de kunne diskutere barn med fullt navn uten at foreldrene visste det. Anonymkode: b3257...9d4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #8 Skrevet 16. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS: Takk for svar, til de andre også. Jeg trodde at de kunne diskutere barn med fullt navn uten at foreldrene visste det. Anonymkode: b3257...9d4 Selvfølgelig kan de ikke det. Anonymkode: c2d59...dc4 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #9 Skrevet 16. desember 2018 Vi kan diskutere barn anonymt med barnevernet på slike møter eller barn det allerede er en sak på. Vi sier fra til foreldrene før vi eventuelt sender bekymringsmelding, med unntak om det er mistanke om vold eller seksuelle overgrep. Om vi mistenker det kommer bv, politi og en kontaktperson fra barnehagen og henter barnet uten forvarsel, så drar vi til sykehus eller et barnehus til kontroll. Hilsen barnehagelærer Anonymkode: 9633f...198 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #10 Skrevet 16. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi kan diskutere barn anonymt med barnevernet på slike møter eller barn det allerede er en sak på. Vi sier fra til foreldrene før vi eventuelt sender bekymringsmelding, med unntak om det er mistanke om vold eller seksuelle overgrep. Om vi mistenker det kommer bv, politi og en kontaktperson fra barnehagen og henter barnet uten forvarsel, så drar vi til sykehus eller et barnehus til kontroll. Hilsen barnehagelærer Anonymkode: 9633f...198 Håper det er ved ganske sikre mistanker at barnet blir hentet uten forvarsel på denne måten. Må være litt av en belastning for barnet om mistankene skulle være feil. Anonymkode: 22801...63e 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #11 Skrevet 16. desember 2018 I saker om vold/ overgrep vil også barneverntjenesten/ politi ha et samarbeid om hvem som gjør hva i de ulike prosessene. Det skal være gode grunner for at barnet hentes i bhg/ skole av bvtj! Da skal det være akutt fare for barnets liv og helse. Anonymkode: 012d1...b61 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #12 Skrevet 16. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Håper det er ved ganske sikre mistanker at barnet blir hentet uten forvarsel på denne måten. Må være litt av en belastning for barnet om mistankene skulle være feil. Anonymkode: 22801...63e Det er et mye større problem for barn at overgrep ikke blir fanget opp. Anonymkode: ec3b7...aed 13
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #13 Skrevet 17. desember 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper det er ved ganske sikre mistanker at barnet blir hentet uten forvarsel på denne måten. Må være litt av en belastning for barnet om mistankene skulle være feil. Anonymkode: 22801...63e Ja var akkurat det jeg tenkte og. Bra de sjekker en gang for mye enn for lite.Men traumatisk for de som det ikke er noe med..Og mistankene feile.. Anonymkode: 6f845...e77
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #14 Skrevet 17. desember 2018 Jeg jobber i barneverntjenesten, og vi har møter med bhg, skoler osv i det vi kaller Bedre Tverrfaglig Innsats. Her diskuteres aldri med navn, men bhg og skoler tar opp ting de er usikre på, saker de lurer på hvordan de skal håndtere osv. Anonymkode: d7e56...d06 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #15 Skrevet 17. desember 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er et mye større problem for barn at overgrep ikke blir fanget opp. Anonymkode: ec3b7...aed Ja, helt enig, og derfor er det viktig å kjenne til faresignaler og tegn før det skjer noe så drastisk at politi og bv henter barnet uten forvarsel på den måten. Mente ikke at overgrep ikke skal fanges opp, tvert i mot. Men er mange måter å gjøre det på. Anonymkode: 22801...63e
Arkana Skrevet 17. desember 2018 #16 Skrevet 17. desember 2018 På 16.12.2018 den 8.56, AnonymBruker skrev: Man kan få råd om ikke-navngitte elever/barn, dersom man føler man trenger det. For å snakke om barn/elever med navn, må man ha tillatelse fra foreldrene. Anonymkode: 1000f...9e4 Jepp, det er sånn det er. Barnehagen har taushetsplikt og den kan kun brytes hvis de mistenker noe svært alvorlig, f.eks. vold i hjemmet.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #17 Skrevet 17. desember 2018 3 timer siden, Arkana skrev: Jepp, det er sånn det er. Barnehagen har taushetsplikt og den kan kun brytes hvis de mistenker noe svært alvorlig, f.eks. vold i hjemmet. Er du pedleder eller barnevernspedagog? Er bare nysgjerrig, bare overse spørsmålet hvis det var upassende. Anonymkode: 4a92f...5ac
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #18 Skrevet 17. desember 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja var akkurat det jeg tenkte og. Bra de sjekker en gang for mye enn for lite.Men traumatisk for de som det ikke er noe med..Og mistankene feile.. Anonymkode: 6f845...e77 Det er nok ikke mindre traumatisk man faktisk er overgrepsutsatt. Får helt vondt av å ikke kunne beskytte barnet, både fra overgrep og velmente overgrepsundersøkelser. Noen i familien ble meldt på falskt grunnlag (hevnhandling fra melder), heldigvis var ikke selve anklagen så alvorlig at det førte til makttiltak fra barnevernet. Må innrømme at jeg fikk en støkk der. Ikke for at vi ikke er gode nok til å beholde omsorgen, men over hvor mye skade som potensielt kan skje mens barnevernstjenesten undersøker saken. Anonymkode: 3f333...840
Arkana Skrevet 17. desember 2018 #19 Skrevet 17. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du pedleder eller barnevernspedagog? Er bare nysgjerrig, bare overse spørsmålet hvis det var upassende. Anonymkode: 4a92f...5ac Nei, det er jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #20 Skrevet 17. desember 2018 5 minutter siden, Arkana skrev: Nei, det er jeg ikke. Men jeg er barnevernspedagog 👍🤗🥳 Anonymkode: 012d1...b61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå