dr_zhivago Skrevet 16. desember 2018 #1 Skrevet 16. desember 2018 Man leser hvert år at 20-30 % av landets nisser kjøper julegaver på kreditt. Jeg lurer på hva dere som gjør dette tenker med? De gangene jeg ikke har hatt råd til julegaver så har jeg gitt langt faen i å kjøpe julegaver. Det samme gjelder bursdager. Da sier jeg heller til vedkommende "sorry, men jeg har ikke råd til gaver". Dessuten synes jeg julegaver til folk over 15 år er en ganske latterlig praksis. Barn kan få ting fordi de ikke har mulighet til å jobbe selv, og her pleier jeg å avspise eventuelle unger i juleselskapet med godteri eller noe relativt billig. Så hvorfor i huleste velger noen å sette seg i gjeld for å kjøpe gaver til folk? 2
blomaden Skrevet 16. desember 2018 #3 Skrevet 16. desember 2018 Har gjort det, men bare fordi jeg ikke har penger på kontoen der og da, men vet at jeg får lønn iløpet av de neste dagene 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #4 Skrevet 16. desember 2018 For de med økonomisk sans er jo bruk av kredittkort på julegavehandelen et kjempepluss! Masse bonuser å hente inn. Såfremt man betaler regningen i sin helhet når man kommer hjem eller man får den, og ikke bare minimumsbeløpet.. De som ikke har økonomisk sans, så er jo kredittkort en skikkelig luksusfelle. Anonymkode: 8da34...ef8 12
dr_zhivago Skrevet 16. desember 2018 Forfatter #5 Skrevet 16. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: For de med økonomisk sans er jo bruk av kredittkort på julegavehandelen et kjempepluss! Masse bonuser å hente inn. Såfremt man betaler regningen i sin helhet når man kommer hjem eller man får den, og ikke bare minimumsbeløpet.. De som ikke har økonomisk sans, så er jo kredittkort en skikkelig luksusfelle. Anonymkode: 8da34...ef8 Det er mulig jeg formulerte meg mangelfullt. Jeg mente naturligvis de som kjøper på kredittkort som de ikke evner å betale ned på. Altså at de er så blakke at de i desperasjon betaler med et kredittkort som de ender opp med å bruke årevis på å betale ned.
infectedsopp Skrevet 16. desember 2018 #6 Skrevet 16. desember 2018 Nei det gjør jeg ikke. Hvis jeg ikke har penger til jul eller bursdager, så blir det ikke gaver. Får heller ta det igjen når jeg har penger å bruke.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #7 Skrevet 16. desember 2018 Jeg er utrolig godt økonomisk stilt som 26-åring og har aldri eid et kredittkort. Både familie og venner hadde uansett ikke ønsket å få gaver jeg ikke hadde råd til. Anonymkode: 3a696...943
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #8 Skrevet 16. desember 2018 Selv om 20-30% handler med kredittkort, så er det langt i fra alle disse som ikke betaler ned innen relativt kort tid. Jeg har selv fått uventet utgifter tilsvarende en månedslønn nylig, og kontoen er tom. I tillegg er det flere gaver som har blitt forsinket i posten. Så det blir nok noe på kredittkortet nå, alt blir betalt ned januar/februar, og gavene som er forsinket blir brukt som bursdagsgaver senere. Anonymkode: cf7d6...ad8 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #9 Skrevet 16. desember 2018 Ja det gjør jeg og betaler etter jul Anonymkode: e6d8e...6e3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #10 Skrevet 16. desember 2018 Ja. Får Eurobonus på kortet og betaler selvsagt tilbake før forfall så jeg slipper renter Anonymkode: 5f538...729 3
Ullvott Skrevet 16. desember 2018 #11 Skrevet 16. desember 2018 I år har jeg handlet en del julegaver på nett. (Liker det ikke, da jeg ønsker å støtte lokalt næringsliv, men akkurat det er en annen sak og i år har helsa sagt stopp.) Gavene fra netthandel er betalt med kredittkort. Hva jeg tenker med? Vel, de fleste som tenker med hodet bruker vel Mastercard til netthandel, gjør de ikke? Jeg handler ikke med kredittkort fordi jeg ikke har penger å betale med, men fordi det er det sikreste. 2
Cata Skrevet 16. desember 2018 #12 Skrevet 16. desember 2018 Nei, bruker ikke penger jeg ikke har på slike ting. Lån er for kjøp av store ting som hus og bil, kredittkort går i kategori "lån" i mitt hode. Jeg har for så vidt såpass god råd (og så få julegaver å kjøpe) at problemstillingen er uaktuell, men selv da jeg hadde vesentlig dårligere råd enn nå så ble gavekjøp tilpasset innholdet i lommebok og konto.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #13 Skrevet 16. desember 2018 Jeg bruker kredittkort på alt jeg kjøper jeg. Samler inn bonuser som jeg bruker på å dra på ferie. Betaler alt på forfall. Anonymkode: 4ecdb...27a 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #15 Skrevet 16. desember 2018 14 timer siden, dr_zhivago skrev: Man leser hvert år at 20-30 % av landets nisser kjøper julegaver på kreditt. Jeg lurer på hva dere som gjør dette tenker med? De gangene jeg ikke har hatt råd til julegaver så har jeg gitt langt faen i å kjøpe julegaver. Det samme gjelder bursdager. Da sier jeg heller til vedkommende "sorry, men jeg har ikke råd til gaver". Dessuten synes jeg julegaver til folk over 15 år er en ganske latterlig praksis. Barn kan få ting fordi de ikke har mulighet til å jobbe selv, og her pleier jeg å avspise eventuelle unger i juleselskapet med godteri eller noe relativt billig. Så hvorfor i huleste velger noen å sette seg i gjeld for å kjøpe gaver til folk? Men hvor mange av disse 20 % eller 30 % betaler hele kredittkort-regningen i god tid før forfall, og hvor mange prosent lar kredittkortene sine bare skure og gå? Slike avis-artikler som du skriver om her, har sannsynligvis forsøkt å krisemaksimere at folk liksom har ekstremt dårlig råd og / eller bruker "alt for mye penger" iløpet av julehandelen. Men enten er ikke "journalisten" klar over at en del mennesker faktisk benytter se av slike kredittkort bare for å tjene opp kickback / bonus, samtidig som de har null problemer med å betale ned på kredittkortet innen fristen. Eller kanskje de som har skrevet slike artikler faktisk er klar over denne måten å bruke kredittkort på. Men at de lar være å nevne dette i artikkelen, i ett forsøk på å "sprite opp" skriveriene / gjøre den mer spennende. Anonymkode: b8296...1d9 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #16 Skrevet 16. desember 2018 Hadde du ikke vært så nedlatende og brukt så mange stygge ord som får deg til å høres mindre begavet ut når du spør, hadde jeg kanskje orket svare deg på en skikkelig måte. God jul Anonymkode: ae99f...50b 2
dr_zhivago Skrevet 16. desember 2018 Forfatter #17 Skrevet 16. desember 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvor mange av disse 20 % eller 30 % betaler hele kredittkort-regningen i god tid før forfall, og hvor mange prosent lar kredittkortene sine bare skure og gå? Slike avis-artikler som du skriver om her, har sannsynligvis forsøkt å krisemaksimere at folk liksom har ekstremt dårlig råd og / eller bruker "alt for mye penger" iløpet av julehandelen. Men enten er ikke "journalisten" klar over at en del mennesker faktisk benytter se av slike kredittkort bare for å tjene opp kickback / bonus, samtidig som de har null problemer med å betale ned på kredittkortet innen fristen. Eller kanskje de som har skrevet slike artikler faktisk er klar over denne måten å bruke kredittkort på. Men at de lar være å nevne dette i artikkelen, i ett forsøk på å "sprite opp" skriveriene / gjøre den mer spennende. Anonymkode: b8296...1d9 Jeg formulerte meg ikke presist i utgangspunktet skjønner jeg. Det gjaldt naturligvis de som IKKE har råd til å betale tilbake ved første forfall, eller andre for den saks skyld. Her er en artikkel fra 2014, der kommer det frem at det er 4% som fortsatt betalte på fjorårets gaver: https://www.tv2.no/a/6368136/ Dette var altså målgruppen min, alle andre er uinteressante, siden de har råd til gavene de kjøper.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #18 Skrevet 16. desember 2018 14 timer siden, dr_zhivago skrev: Man leser hvert år at 20-30 % av landets nisser kjøper julegaver på kreditt. Jeg lurer på hva dere som gjør dette tenker med? De gangene jeg ikke har hatt råd til julegaver så har jeg gitt langt faen i å kjøpe julegaver. Det samme gjelder bursdager. Da sier jeg heller til vedkommende "sorry, men jeg har ikke råd til gaver". Dessuten synes jeg julegaver til folk over 15 år er en ganske latterlig praksis. Barn kan få ting fordi de ikke har mulighet til å jobbe selv, og her pleier jeg å avspise eventuelle unger i juleselskapet med godteri eller noe relativt billig. Så hvorfor i huleste velger noen å sette seg i gjeld for å kjøpe gaver til folk? Å kjøpe noe med kreditt og å kjøpe på kreditt er to forskjellige ting. Å kjøpe med kredittkort når man så betaler regningen ved forfall eller overfører penger til kredittkortet etter kjøpet og før rentene begynner å påløpe er uproblematisk og ikke den typen kredittkjøp media setter søkelys på ved jul og andre sammenhenger. Den typen kredittkjøp media setter søkelys på er alle dem som kjøper på kreditt, les på avbetaling med skyhøy rente. Å bruke kredittkort når man betaler kredittkort regningen er uproblematisk og helt greit. Anonymkode: 06f5f...793 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 16. desember 2018 #19 Skrevet 16. desember 2018 Nei, det har jeg aldri gjort, kommer heller aldri til å gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #20 Skrevet 16. desember 2018 Ja, ofte. Bruker kredittkort mye. Anonymkode: 79159...359
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå