AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #1 Skrevet 15. desember 2018 Hei, var på Apotek 1 her om dagen for å hente ut Cetrizin og fikk da beskjed om at Cetrizin var ikke noe det hadde lenger og at Cetimax var det samme... Når er jeg litt sær på slike ting og skeptisk til tabletter generelt sett, enten det er allergitabletter eller noe annet... Det jeg lurer på er om noen har erfart det samme? Han på apotek 1 sa at ingen andre apotek førte Cetrizin på resept lenger og det høres så rart ut det er jo det som er mest brukt, merkelig at kopien er det som er tingen nå... Anonymkode: 15101...24b
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #2 Skrevet 15. desember 2018 Et økonomisk spørsmål fra en eller flere aktører. De tjener ikke så mye de vil på medisinen. Holder meg mest mulig til originalpreparater selv. Kalles synonym, men sammensetningen er ikke 100% identisk. Anonymkode: 93d5c...98d
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #3 Skrevet 15. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Et økonomisk spørsmål fra en eller flere aktører. De tjener ikke så mye de vil på medisinen. Holder meg mest mulig til originalpreparater selv. Kalles synonym, men sammensetningen er ikke 100% identisk. Anonymkode: 93d5c...98d Hm, har jo lyst på originalen jeg... Men da fikk jeg den ikke på blå resept, da må jeg kjøpe den uten resept og det koster dobbelt så mye for mindre og har ikke lyst til det heller. Har hatt en annen medisin som er smertestillende og da fikk jeg plutselig kopien og den synes jeg var sterkere enn den jeg var vant til og etter det så er jeg bare blitt mer skeptisk. Anonymkode: 15101...24b
studerende Skrevet 15. desember 2018 #4 Skrevet 15. desember 2018 Zyrtec/cetimax og cetirizin er nøyaktig samme kjemiske stoff. Er like lite forskjell på disse som det er mellom sukkeret til coop og sukkeret til rema 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #5 Skrevet 15. desember 2018 1 minutt siden, studerende skrev: Zyrtec/cetimax og cetirizin er nøyaktig samme kjemiske stoff. Er like lite forskjell på disse som det er mellom sukkeret til coop og sukkeret til rema Er ikke en faglig vurdering fra min side altså. Virkestoffet er nok lik, men sammensetningen ellers kan vel være forskjellig som i sin tur kan gi små variasjoner i effekt. Hadde ikke vært bekymret sånn sett men liker dårlig at forbrukere ikke får hele bildet med generiske medikamenter og hvorfor det byttes ut med originalpreparater. Anonymkode: 93d5c...98d 1
studerende Skrevet 15. desember 2018 #6 Skrevet 15. desember 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke en faglig vurdering fra min side altså. Virkestoffet er nok lik, men sammensetningen ellers kan vel være forskjellig som i sin tur kan gi små variasjoner i effekt. Hadde ikke vært bekymret sånn sett men liker dårlig at forbrukere ikke får hele bildet med generiske medikamenter og hvorfor det byttes ut med originalpreparater. Anonymkode: 93d5c...98d Fordi det er billigere og fungerer akkurat like godt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #7 Skrevet 16. desember 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, var på Apotek 1 her om dagen for å hente ut Cetrizin og fikk da beskjed om at Cetrizin var ikke noe det hadde lenger og at Cetimax var det samme... Når er jeg litt sær på slike ting og skeptisk til tabletter generelt sett, enten det er allergitabletter eller noe annet... Det jeg lurer på er om noen har erfart det samme? Han på apotek 1 sa at ingen andre apotek førte Cetrizin på resept lenger og det høres så rart ut det er jo det som er mest brukt, merkelig at kopien er det som er tingen nå... Anonymkode: 15101...24b Lær deg en ting, å søke i felleskatalogen.no når det gjelder medisiner og spørsmål i tilknytning til medisiner. Om du har skrevet feil navn på legemiddelet du ikke får tak i eller om det aldri har vært registrert i Norge er umulig å svare på. Søk i felelskatalogen.no gav nemlig ingen treff eller beskjed om at legemiddelet er inndradd. https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/sok?sokord=Cetrizin En annen ting, apoteket har ikke lov til å utlevere noe annet en tilsvarende eller tilnærmet tilsvarende legemiddel når resepten og tilgjengelige legemidler ikke er å skaffe. Der er reglene strenge. Anonymkode: c2e9b...0fe 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #8 Skrevet 16. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lær deg en ting, å søke i felleskatalogen.no når det gjelder medisiner og spørsmål i tilknytning til medisiner. Om du har skrevet feil navn på legemiddelet du ikke får tak i eller om det aldri har vært registrert i Norge er umulig å svare på. Søk i felelskatalogen.no gav nemlig ingen treff eller beskjed om at legemiddelet er inndradd. https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/sok?sokord=Cetrizin En annen ting, apoteket har ikke lov til å utlevere noe annet en tilsvarende eller tilnærmet tilsvarende legemiddel når resepten og tilgjengelige legemidler ikke er å skaffe. Der er reglene strenge. Anonymkode: c2e9b...0fe Javel, er fullt ut i stand til å søke på felleskatalogen, akkurat som jeg er i stand til å lage et innlegg på kg der jeg spør om andres erfaringer når det kommer til det å få utlevert tilsvarende legemiddel når man foretrekker originalen. Når man i tillegg blir opplyst på apoteket om at det apoteket ikke fører cetirizin på blå resept lenger så begynner man å lure. Hadde du lest første svar til mitt hi så hadde du kanskje skjønt mer av hva jeg spurte om. Anonymkode: 15101...24b 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #9 Skrevet 16. desember 2018 Når patenten går ut så kan de andre fabrikkene også lage preparatet. Stort sett så er det nøyaktig det samme, noen ganger bruker de andre bindemidler. De aller fleste merker ingen forskjell på det, men det er utrolig hva man kan innbille seg at man kjenner forskjell på. Og når noen ikke har patent lenger og kan ta den prisen de vil, så går prisen ned. Når man skal ha noe på blå resept så får man det billigste apoteket har, om man skal ha originalen så må man betale mellomlegget og det kan blir mye. Det er litt forskjell hva de forskjellige apotekkjedene tar inn av originalpreparater og synonympreparater. Men nå er jo Cetirizin også et synonympreparat. Originalen er Zyrtec. Så det er jo ikke originalen du faktisk ønsker deg, men et av synonympreparatet. Anonymkode: 60830...25c 2
Johs81 Skrevet 6. april 2019 #10 Skrevet 6. april 2019 Jeg forstår deg så godt! Jeg har akkurat brukt opp en pakke Cetimax, og siden jeg somlet med å ordne meg ny resept, brukte jeg av samboerns nødpakke med Zetirizin i noen dager. Jeg har hatt så mye overskudd disse dagene, men reflekterte ikke over det før i dag. Jeg hentet ut ny pakke Cetimax i går, og tok en tablett i går kveld. Og i dag har jeg vært så trøtt at jeg kunne sovet hele dagen... Jeg fant innlegget ditt fordi jeg googlet "forskjell Cetirizin Cetimax". Jeg har opplevd dette før også. Da fikk jeg Loratadin, og sovnet over alt... Jeg skal definitivt bestille time hos lege og forklare dette, for jeg er absolutt helt sikker på at erstatningspreparater ikke trenger å være akkurat det samme som originalen - eller som andre erstatninger som fungerer bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå