AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #1 Skrevet 15. desember 2018 Vi har alltid feiret en ekstra julaften når stebarnet kommer hjem tredje juledag. Annethvert år, da. Nå har vi fått felles barn som jo feirer sin julaften på julaften. Så hva gjør vi når fellesbarnet har åpnet alle sine julegaver på julaften sammen med oss, og stebarnet kommer hjem og skal åpne gaver? Hva gjør dere andre? Holder igjen noen gaver eller? Ikke si at vi skal sende med gavene og at de bare skal åpnes på julaften, stebarnet stortrives med å åpne gaver to ganger og ønsker å ha det slik. Anonymkode: d22f4...fe5
Gjest Mass Skrevet 15. desember 2018 #2 Skrevet 15. desember 2018 Men da må jo dere to finne ut hva dere skal gjøre med fellesbarnet dersom det er uaktuelt for dere å la stebarn åpne alle gavene på julaften. Hva ønsker dere?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #3 Skrevet 15. desember 2018 Låser fellesbarnet inne på kottet til gavene er åpnet. Anonymkode: 461da...2f8 30
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #4 Skrevet 15. desember 2018 2 minutter siden, Mass skrev: Men da må jo dere to finne ut hva dere skal gjøre med fellesbarnet dersom det er uaktuelt for dere å la stebarn åpne alle gavene på julaften. Hva ønsker dere? Les hva jeg skriver, da. Det er stebarnet som ønsker å åpne gavene fra oss her. Det er ikke uaktuelt for oss å sende gavene med, men stebarnet ønsker ikke dette. Hadde det vært opp til meg hadde alle gaver blitt åpnet på julaften, og problemet hadde vært løst. Men jeg ønsker ikke å overkjøre stebarnet. Da blir det to gaveåpninger, og det gjør ikke meg noe. Men jeg tror ikke lillesøster vil synes det er veldig kult at det ligger ti pakker under treet noen dager etter julaften, og ingen av de er hennes. Vi prøver å finne ut av det, og et ledd er å spørre hva andre i samme situasjon gjør. Jeg ønsker at alle barna våre skal ha en god opplevelse av gaveåpning, det er det jeg ønsker. Anonymkode: d22f4...fe5 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #5 Skrevet 15. desember 2018 Det kan vel være hyggelig for fellesbarnet også å få to juleaftener, og en spesiell en sammen med sitt søsken? De fleste barn får gjerne en overflod av gaver som det er, og er nok mange som kunne hatt mer glede av dem ved å dele pakkeåpning over to dager. Gjør det til en tradisjon at de årene så settes til side gavene til begge barna fra de givere som stebarnet åpner hjemme hos dere? Dere har vel ikke noe annet valg, om det er uaktuelt for både dere og stebarnet å sende med gaver for å åpnes juleaften. For fellesbarnet er vel minst, og vil bli vanskelig å forstå og godta at søsken får en til juleaften og masse gaver. Anonymkode: a3b83...1a3 4
Ginny Skrevet 15. desember 2018 #6 Skrevet 15. desember 2018 Enten så sender dere med stebarnet alle pakkene og alle feirer bare én julaften, eller så holder dere igjen noen gaver så fellesbarnet og får to julaftener. 10
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #7 Skrevet 15. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Les hva jeg skriver, da. Det er stebarnet som ønsker å åpne gavene fra oss her. Det er ikke uaktuelt for oss å sende gavene med, men stebarnet ønsker ikke dette. Hadde det vært opp til meg hadde alle gaver blitt åpnet på julaften, og problemet hadde vært løst. Men jeg ønsker ikke å overkjøre stebarnet. Da blir det to gaveåpninger, og det gjør ikke meg noe. Men jeg tror ikke lillesøster vil synes det er veldig kult at det ligger ti pakker under treet noen dager etter julaften, og ingen av de er hennes. Vi prøver å finne ut av det, og et ledd er å spørre hva andre i samme situasjon gjør. Jeg ønsker at alle barna våre skal ha en god opplevelse av gaveåpning, det er det jeg ønsker. Anonymkode: d22f4...fe5 Ja...? Og da må dere finne ut av hva dere ønsker å gjøre med fellesbarnet - siden du/dere alt ser ut til å bestemt dere/kommet til en løsning for stebarnet. Anonymkode: a3b83...1a3
Summ Skrevet 15. desember 2018 #8 Skrevet 15. desember 2018 Bare sett vekk noen gaver, så fellesbarnet også får 2 juleaftner. Dette kan bli et problem når de blir eldre da, og fellesbarnet ikke skjønner hvorfor det bare er 1 juleaften annenhvert år..
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #9 Skrevet 16. desember 2018 Vi feirer å på den måten annenhver år og då på våres ekstra julaften åpnes gaver til/ fra dem som er der. Ex fra oss till alle barn, fra søsken til søsken (dine/mine/våre, vi gjør ikke forskjell. Unge er unge) og hvis noen besteforeldre er ilag med oss har de og gaver til barnen. Vi sender med en liten pakke fra oss til barnet som er ilag med sin andre foreldre på julaften. Hovedgaven blir åpnet sammen med oss. Anonymkode: b12c0...420 1
bettsa Skrevet 16. desember 2018 #10 Skrevet 16. desember 2018 Hold igjen noen gaver slik at fellesbarnet også får åpnet noen gaver. 2
Gjest BearMama Skrevet 16. desember 2018 #11 Skrevet 16. desember 2018 Ser heller ikke problemet med å holde igjen gaver fra dere til fellesbarnet?
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #12 Skrevet 16. desember 2018 Hva er problemet med å holde igjen noen gaver til fellesbarnet egentlig? Har flere ganger opplevd at de får så mane pakker så de blir slitne før halvparten er pakket opp. Anonymkode: 7ec58...e5a 5
Gjest O.G. Skrevet 16. desember 2018 #13 Skrevet 16. desember 2018 Hvorfor begynte dere med to julaften egentlig? Det er jo bare latterlig.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #14 Skrevet 16. desember 2018 Vi setter vekk litt gaver og har en minijulaften med stebarnet de årene hun ikke er med oss på julaften. Hun som ønsker å åpne gaver to ganger. Anonymkode: 96663...049 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #15 Skrevet 16. desember 2018 Antar at fellesbarnet er rundt 2 år? Som betyr at hvis det bare er dere 3 som feirer så har det ingenting å si om barnet deres åpner på 3. Dag eller på julaften. Anonymkode: e2b47...980 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #16 Skrevet 16. desember 2018 Hvor gamle er barna? Anonymkode: 52fe0...8cb
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #17 Skrevet 16. desember 2018 3 timer siden, O.G. skrev: Hvorfor begynte dere med to julaften egentlig? Det er jo bare latterlig. Å det må du få lov til å mene. Men mange barn setter pris på å få feire med begge familiene, er det så totalt krise??? Anonymkode: 7ec58...e5a 4
Ariana807 Skrevet 16. desember 2018 #18 Skrevet 16. desember 2018 (endret) Jeg hadde spurt hva fellesbarnet ønsker selv. forklart at stebarnet kommer til å få gaver på denne tredje dagen, og om h*n ønsker å spare noen gaver som h*n kan åpne denne dagen Altså ikke vente med alle gavene, men spare noen av dem kanskje la barnet selv velge ut noen Endret 16. desember 2018 av Ariana807 1
Ulrikke Skrevet 16. desember 2018 #19 Skrevet 16. desember 2018 Min samboer og hans eks gjorde dette noen år, men det var gjerne lille julaften. Da fikk fellesbarnet beskjed om hvorfor det var sånn. Hun fikk åpne gaven fra søsknene til seg selv den dagen (stebarna mor har alltid fikset til henne fra dem). Var aldri noe problem for henne egentlig, selv om hun var liten... Etter en stund begynte de å sende med gaver dit barna skulle feire julaften. Mye enklere sånn for alle parter. Nå er stebarna voksne, spiser fortsatt middag her enten lille julaften eller første juledag når de ikke er sammen med oss på julaften, men uten gaver. 1
Gjest O.G. Skrevet 16. desember 2018 #20 Skrevet 16. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å det må du få lov til å mene. Men mange barn setter pris på å få feire med begge familiene, er det så totalt krise??? Anonymkode: 7ec58...e5a Ingen har sagt at det er krise, men nu er det kommet en ny unge i familien og da er det kanskje like greit å forklare stebarnet at det vil bli litt forandring i høytidene fremover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå