AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #1 Skrevet 15. desember 2018 Er det lov? Har tre tantebarn som kommer på besøk i i 2 uker. De er mellom 9 og 14 år. De vil samle inn penger til privatpersoner de kjenner, der både far og sønn har blitt syke. Mine tantebarn har avtalt å selge vafler på en butikk. Fått tillatelse av eieren. Så vil de selge noe de har laget. Dette ved dørsalg hos privatpersoner. Trenger de tillatelse fra noen til å gjøre dette? Vet de har gjort dette på sitt hjemsted. Men er redd for å gjøre noe galt, så må sjekke litt i forholdt til dette. Siden de vil gjøre dette her i mitt boligområde, og jeg er ansvarlig for barna i denne perioden. Det blir nok snakk om kun små beløp de får solgt for, men vil det skal foregå på rett måte. Trenger barna tillatelse fra noen, for å selge småting? Beløpet blir gitt til den syke faren og sønnen. Anonymkode: decb5...8a5
Vox_populi Skrevet 16. desember 2018 #2 Skrevet 16. desember 2018 En trenger ikke få lov for hverken å selge på dørene eller steike og selge vafler. Men hvor begeistret naboene blir, det er en annen sak. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #3 Skrevet 16. desember 2018 Da jeg solgte lodd, måtte jeg ha tillatelse fra politiet Anonymkode: a592d...b1e
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #4 Skrevet 16. desember 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det lov? Har tre tantebarn som kommer på besøk i i 2 uker. De er mellom 9 og 14 år. De vil samle inn penger til privatpersoner de kjenner, der både far og sønn har blitt syke. Mine tantebarn har avtalt å selge vafler på en butikk. Fått tillatelse av eieren. Så vil de selge noe de har laget. Dette ved dørsalg hos privatpersoner. Trenger de tillatelse fra noen til å gjøre dette? Vet de har gjort dette på sitt hjemsted. Men er redd for å gjøre noe galt, så må sjekke litt i forholdt til dette. Siden de vil gjøre dette her i mitt boligområde, og jeg er ansvarlig for barna i denne perioden. Det blir nok snakk om kun små beløp de får solgt for, men vil det skal foregå på rett måte. Trenger barna tillatelse fra noen, for å selge småting? Beløpet blir gitt til den syke faren og sønnen. Anonymkode: decb5...8a5 Om det er lov eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men "dørknakking" med salg er en uting ingen liker. En annen ting er at slik samfunnet i dag har blitt bør man heller ikke sende små barn ut på egenhånd for å knakke på dører til fremmede mennesker. Unntaket er om dette er på landet der alle kjenner alle, men selv der er ikke dette ok. Når barna har fått lov til salg på nærbutikken, så får dette holde. Anonymkode: 23211...0e2 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #5 Skrevet 16. desember 2018 Kan de ikke selge disse småtingene der de selger vafler da? Salg på døren er en uting. Ikke bare er det forstyrrende, det er heller ikke særlig hyggelig å si nei til små barn, og da føler man seg gjerne presset til å kjøpe. Nå i førjulstida er det også mange som sliter med å få endene til å møtes, og da er det spesielt lite hyggelig. Anonymkode: 7b83e...10a 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #6 Skrevet 16. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det er lov eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men "dørknakking" med salg er en uting ingen liker. En annen ting er at slik samfunnet i dag har blitt bør man heller ikke sende små barn ut på egenhånd for å knakke på dører til fremmede mennesker. Unntaket er om dette er på landet der alle kjenner alle, men selv der er ikke dette ok. Når barna har fått lov til salg på nærbutikken, så får dette holde. Anonymkode: 23211...0e2 Knasker på dørene??? Får virkelig ikke håpe at de spiser opp dørene til de som de besøker. Får ikke barna mat hjemme? Anonymkode: a592d...b1e
Addie Skrevet 16. desember 2018 #7 Skrevet 16. desember 2018 Kan du ikke på forhånd høre med noen du kjenner? At det er greit om ungene kommer? Så kan du fortelle ungene at de kan gå til hun i nr 4, hun med hunden, han med den svarte bilen osv..? alternativt ha et bord med ting de har laget ved siden av vaflene? 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #8 Skrevet 16. desember 2018 Du kan ikke ARRANGERE lotteri. Er det det du mener? 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Knasker på dørene? Har du ikke lært å lese? Vurder å kreve erstatning fra kommunen. Anonymkode: 508a7...70f 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #9 Skrevet 16. desember 2018 Må ha tillatelse fra politi ved dørsalg. Anonymkode: 1853b...9d7
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #10 Skrevet 16. desember 2018 16 minutter siden, Addie skrev: Kan du ikke på forhånd høre med noen du kjenner? At det er greit om ungene kommer? Så kan du fortelle ungene at de kan gå til hun i nr 4, hun med hunden, han med den svarte bilen osv..? alternativt ha et bord med ting de har laget ved siden av vaflene? Det er Vertfall en uting. Hva skal man liksom si om det ikke er greit, folk skal få slippe å svare på det. Til barna kan man Vertfall si jeg har dessverre ikke penger nå, uten at andre voksne bekjente skal vite alt. Anonymkode: d0d5c...619 1
Addie Skrevet 16. desember 2018 #11 Skrevet 16. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er Vertfall en uting. Hva skal man liksom si om det ikke er greit, folk skal få slippe å svare på det. Til barna kan man Vertfall si jeg har dessverre ikke penger nå, uten at andre voksne bekjente skal vite alt. Anonymkode: d0d5c...619 Vel dette fungerer fint hos oss. Vi har en gruppe på FB for husene her vi bor, samt mange legger det rett på fb. ‘Jakob selger doruller/spylervæske/fuglenek/whatever til inntekt for klassetur. Noen som vil støtte?’ Så velger jo folk selv om det passer eller ikke? Men hva kan det her koste da? Noe hjemmelaget fra barna, kanskje 20-30 kroner? Ser ikke problemet ved å høre med naboer/venner 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #12 Skrevet 16. desember 2018 6 minutter siden, Addie skrev: Vel dette fungerer fint hos oss. Vi har en gruppe på FB for husene her vi bor, samt mange legger det rett på fb. ‘Jakob selger doruller/spylervæske/fuglenek/whatever til inntekt for klassetur. Noen som vil støtte?’ Så velger jo folk selv om det passer eller ikke? Men hva kan det her koste da? Noe hjemmelaget fra barna, kanskje 20-30 kroner? Ser ikke problemet ved å høre med naboer/venner Det er noe annet med en slik åpen invitasjon, det blir derimot feil å kontakte hver enkelt på forhånd med en forespørsel. Anonymkode: d0d5c...619
Addie Skrevet 16. desember 2018 #13 Skrevet 16. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er noe annet med en slik åpen invitasjon, det blir derimot feil å kontakte hver enkelt på forhånd med en forespørsel. Anonymkode: d0d5c...619 Da uttrykte jeg meg dårlig i første omgang. Det var dette jeg mente.
Vox_populi Skrevet 16. desember 2018 #14 Skrevet 16. desember 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må ha tillatelse fra politi ved dørsalg. Og det kan du dokumentere?
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #15 Skrevet 16. desember 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Knasker på dørene??? Får virkelig ikke håpe at de spiser opp dørene til de som de besøker. Får ikke barna mat hjemme? Anonymkode: a592d...b1e Finn brillene din og les ordforklaring. Knakke på dører er noe vesentlig annet enn å knaske på dører. Anonymkode: 23211...0e2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå