Gå til innhold

Hvorfor har så få høyere utdanning utenom Østlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I resten av landet virker det som om det er helt vanlig å ikke ha høyere utdannelse og å få barn tidlig. Hva er greia med det? Er det ikke kjedelig å ha en ufaglært jobb resten av livet samt å gå glipp av det å være ung og reise og studere? Hvorfor velger de heller å få barn svært unge?

Anonymkode: 36419...060

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger de heller å få barn svært unge?

Det er nok ikke et valg for alle. 

Men har du vært innom universitetet? Legg merke til alle dialektene studentene snakker. Det er østlendinger blant dem, men også fra resten av landet. Så jeg vet ikke om premissene dine stemmer. 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, stan skrev:

Det er nok ikke et valg for alle. 

Men har du vært innom universitetet? Legg merke til alle dialektene studentene snakker. Det er østlendinger blant dem, men også fra resten av landet. Så jeg vet ikke om premissene dine stemmer. 

Selvsagt er det noen men andelen av folk på Østlandet som har studert er mye høyere enn i f.eks Trøndelag.

Skrevet

Det er slett ikke så dumt å få barn tidlig, og dette landet trenger sårt at det fødes flere barn hvis vi skal beholde velferden vi er vant med. Derfor er det tullete å shame de som velger å gjøre det. De unge blir lettere gravide, har lettere fødsler, får færre barn med medfødte defekter og kroppene deres går raskere tilbake til normaltilstand etter en fødsel. De er dessuten på mange måter bedre foreldre fordi de ikke er så engstelige som oss som er eldre.

Nordmenn generelt er svært velutdannet. Unntaket er ofte småstedene som ligger langt fra nærmeste høgskole eller universitet. Der er det flere som dropper studier hvis det finnes arbeidsplasser for lavt utdannende.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det noen men andelen av folk på Østlandet som har studert er mye høyere enn i f.eks Trøndelag.

Ca 50 % i Oslo mot ca 35 % i Trøndelag. Omlag 33 % er snittet for landet. 

Hovedgrunnen er vel at det finnes alternativer i distriktet? Samt at barn har en tendens til å ta omtrent like mye utdanning som foreldrene. 

Skrevet
9 minutter siden, stan skrev:

Ca 50 % i Oslo mot ca 35 % i Trøndelag. Omlag 33 % er snittet for landet. 

Hovedgrunnen er vel at det finnes alternativer i distriktet? Samt at barn har en tendens til å ta omtrent like mye utdanning som foreldrene. 

Men er det folk som er født på de stedene statistikken gjelder? Den gang jeg var uten utdannelse var det som oftest i/nær byene det var flest ufaglærte jobber tilgjengelig. Samtidig er det vel ofte slik at folk med utdannelse flytter inn til storbyene i etterkant for å få brukt utdannelsen sin. På landet er det stort sett primærnæringene og jobber som krever fagbrev som gjelder, sånn jeg ser det.

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Men er det folk som er født på de stedene statistikken gjelder? Den gang jeg var uten utdannelse var det som oftest i/nær byene det var flest ufaglærte jobber tilgjengelig. Samtidig er det vel ofte slik at folk med utdannelse flytter inn til storbyene i etterkant for å få brukt utdannelsen sin. På landet er det stort sett primærnæringene og jobber som krever fagbrev som gjelder, sånn jeg ser det.

Tallene er fra ssb. Men jeg vet ikke om de har tatt hensyn til det du skriver. 

Skrevet

Det er billigere å ta høyere utdanning når man har muligheten til å bo hjemme hos foreldrene sine samtidig. Mange har ikke råd til høyere utdanning.

Behovet for høyere utdanning er ikke like stort i utkantsnorge som i byene. 

Det er derfor naturlig at flere som bor og har tenkt å bosette seg permanent i byer tar høyere utdanning enn de som bor i utkantsnorge og som har tenkt å bo der. 

En annen sak er jo at de som flytter til byene for å studere ofte blir boende.

Anonymkode: dd5ed...37b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...