Gå til innhold

Avblomstret orkidé

Anbefalte innlegg

Gjest Betty Boop
Skrevet

Orkidéen min har blomstret av, og det står på bruksanvisningen at jeg skal kutte den rett over øynene. Eh.. hva betyr det? Jeg ser at det har begynt å vokse noe knoppliknende ytterst på stilken, skal jeg kutten den av?

Videoannonse
Annonse
Gjest ~Bridezillah-killah~
Skrevet

Ikke gjør noe med den ennå.

La orkideen stå ei stund, så vil stilken begynne å visne fra toppen. Fjern det visne når den har "visna fra seg", og la den friske delen av stilken stå.

Orkideer kan ikke telle, så om du kutter stilken lenger ned enn dit stilken visner naturlig risikerer du å gå glipp av opp til flere grener med blomster neste gang.

Gjest Betty Boop
Skrevet
Ikke gjør noe med den ennå.

La orkideen stå ei stund, så vil stilken begynne å visne fra toppen. Fjern det visne når den har "visna fra seg", og la den friske delen av stilken stå.

Orkideer kan ikke telle, så om du kutter stilken lenger ned enn dit stilken visner naturlig risikerer du å gå glipp av opp til flere grener med blomster neste gang.

OK, takk! Men jeg regner med at den fortsatt vil ha litt vann en gang i uken?

Skrevet

Den vil fortsatt ha vann en gang i uka, ja. Hold den under springen et øyeblikk, og la den renne godt av.

Du bør også gjødsle den en gang i måneden nå.

Kjøp orkidegjødsel, for orkideer tar skade av vanlig blomstergjødsel.

La den stå lyst (gjerne bak ei gardin) og vær tålmodig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Orkideer skal ha ett eggeglass med vann en gang i uken.

Skrevet

Ja, gjest. Det er mange som lever i den villfarelse at orkideer skal ha ett eggeglass vann en gang i uka.

Det stemmer bare ikke alltid.

Hvor mye vann ei plante trenger avhenger blant annet av hvor stor potte de står i, hvor godt utvikla rotsystemet er, temperatur, luftfuktighet, og ikke minst hvilken plante det er.

Når det gjelder Phalaenopsis-orkideer (som de aller fleste spørsmål her dreier seg om) er det viktig at den ikke står med røttene i vann. Etter vanning må den få renne godt av, men den kan vannes ved å dyppe den i ei bøtte vann om det er slik du vil vanne den.

Det stemmer ganske bra at en Phalaenopsis trenger ca et eggeglass i uka, men da må den også vannes slik at den kan nyttiggjøre seg vannet. Om du tømmer et eggeglass i potta risikerer du enten at vannet fordamper, eller at det renner gjennom jorda og ut i ytterpotta der det ikke gjør noen nytte i det hele tatt.

Når det gjelder andre typer orkideer finnes det for øvrig mange typer som skal stå konstant våte og ikke må tørke opp. Phalaenopsis er faktisk ganske atypisk slik.

Gjest Sesselja
Skrevet

På min (flere måneder) avblomstrete orkide har jeg lagt merke til at det er kommet noe krystall-lignende dråper på undersiden av bladene. Er dette vanlig, eller betyr det at planten ikke har det så bra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...