AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #1 Skrevet 15. desember 2018 Feirer dere en ekstra julaften så dere får julekosen og at barna åpner gaver sammen med dere? Eller sender dere julegavene med barna så dei blir åpnet på julaften det barna skal være? Er det dere eller barna som har kommet frem til at det dere gjør er den beste løsningen? Dere som har vokst opp slik, hvordan har dere hatt det? Hvordan syntes dere det var? Noe som kunne vært annerledes eller noe som var veldig fint? Anonymkode: 0bafc...463
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #2 Skrevet 15. desember 2018 Skilt med to barn her. Feirer ikke ekstra julaften. Synes det er viktig at barna får feire jul slik som andre barn, nemlig at det er 24. desember som er julaften og da man åpner presanger og spiser julemiddag. Gjør ikke noe stort nummer ut av at de ikke skal være med meg det året, snakker heller positivt om pappaen og unner dem å feire jul med den siden av familien. De kan føle seg trygg på at mamma klarer seg fint, selv om de ikke er hos meg akkurat i år - ingen ekstra julaften nødvendig. Litt julekos får vi i løpet av adventstiden uansett, med pepperkakebakst og julemusikk. Anonymkode: aba69...d3e 34
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #3 Skrevet 15. desember 2018 Nei. Har flere barn som bor her fast, og for at det skal bli likt for alle er det bare en julaften. Alternativt måtte vi spart noen av gavene for alle barna for å ha en ekstra julaften, og det blir for mye styr. Desember er full av fine stunder for familien, så om de ikke er her akkurat julaften så vet jeg jo at de har det fint med far og tradisjonene der. Far har og fått barn etter at vi skilte lag, så de kjører samme opplegg der. Anonymkode: f25cb...fb9 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #4 Skrevet 15. desember 2018 Sender med alle gavene selvsagt,noe annet er ikke aktuelt. Det r på julaften gavene skal åpnes punktum finale! Anonymkode: 39c04...49b 9
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #5 Skrevet 15. desember 2018 Begynte å feire jul annenhvert år hos mor og far når jeg var 9-10 år. Vi feiret to julaftener. Hele opplegget med å liksom skulle ha to hjem og to familier var bare stress. Verre ble det når mamma og pappa fikk seg nye kjærester. Man setter opp ett slags skuespill for ikke å skuffe foreldrene og forteller ikke hva man egentlig føler, men realiteten var at mamma og pappas lykke gikk på bekostning av oss barna. De burde heller valgt å la være å få oss når de ikke var innstilte på å prøve å holde sammen.. Vi følte oss bare i veien og at alt med oss ble en kabal som måtte gå opp. Som ett plaster på såret skulle vi liksom få to julefeieringer, to bursdagsfeiringer osv, men alt føltes bare kunstig og tilgjort bare for at foreldrene våre skulle være tilfredse. Anonymkode: 2b64c...7a8 16
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #6 Skrevet 15. desember 2018 Hvis du forsøker å finne den optimale løsning så kan jeg bare si at den finnes ikke. Uansett hvordan du velger det kan barna oppleve det dumt sårt og feil. Skilsmisse vil for alltid gjøre barna litt splittet mellom de to hjem uansett hvordan man velger å løse det. Det betyr ikke at jul må bli en traumatisk opplevelse for barnet, jula kan bli koselig uansett når man åpner gaver og hvor man er og hva man spiser bare man har gode omsorgsfulle foreldre rundt seg. (jeg er skilsmissebarn og har skilsmissebarn selv) Anonymkode: 272eb...485 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #7 Skrevet 15. desember 2018 Grunnen til at jeg spør er fordi kjæresten min ikke vil sende med gaver fra hans side med barnet sitt, men at barnet skal åpne det en annen dag i romjulen. Jeg spurte om han ikke kunne spørre hva barnet ønsket, istede for at vi skulle bestemme det. Da la han også til at det ble feil at barnet skulle åpne gave fra meg og min familie. Og dersom moren fikk ny kjæreste såg ikke han poenget med at barnet skulle åpne gaver fra mange folk han ikke visste hvem var på julaften........ og jeg sitter og er litt sånn: 🙄 Anonymkode: 0bafc...463
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #8 Skrevet 15. desember 2018 Her så feirer vi bare en jul, og det er den 24. Nå er det 12 år siden vi gikk fra hverandre, og de første årene var han ikke så god far, og tok avstand fra sin egen familie, så jeg hadde barna hver jul i mange år. Men vi har så og si ikke familie, mens far har en stor familie. De senere årene har han vært en mye bedre far, og har godt forhold til sin familie. Så de siste årene har de feiret med far sin familie, der er det besteforeldre, tanter, onkler og flere søskenbarn. Så jeg vet jo at de koser seg masse der. Og det er det viktigste for meg. Anonymkode: 75f96...426 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #9 Skrevet 15. desember 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skilt med to barn her. Feirer ikke ekstra julaften. Synes det er viktig at barna får feire jul slik som andre barn, nemlig at det er 24. desember som er julaften og da man åpner presanger og spiser julemiddag. Gjør ikke noe stort nummer ut av at de ikke skal være med meg det året, snakker heller positivt om pappaen og unner dem å feire jul med den siden av familien. De kan føle seg trygg på at mamma klarer seg fint, selv om de ikke er hos meg akkurat i år - ingen ekstra julaften nødvendig. Litt julekos får vi i løpet av adventstiden uansett, med pepperkakebakst og julemusikk. Anonymkode: aba69...d3e Samme her👍🏻😊 Anonymkode: 1db6c...c3d 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #10 Skrevet 15. desember 2018 Vi feirer julaften 3. Juledag her. Pappaen gjør det samme. Anonymkode: e6ecf...b4e 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #11 Skrevet 15. desember 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her så feirer vi bare en jul, og det er den 24. Nå er det 12 år siden vi gikk fra hverandre, og de første årene var han ikke så god far, og tok avstand fra sin egen familie, så jeg hadde barna hver jul i mange år. Men vi har så og si ikke familie, mens far har en stor familie. De senere årene har han vært en mye bedre far, og har godt forhold til sin familie. Så de siste årene har de feiret med far sin familie, der er det besteforeldre, tanter, onkler og flere søskenbarn. Så jeg vet jo at de koser seg masse der. Og det er det viktigste for meg. Anonymkode: 75f96...426 Så godt å høyre at han har tatt seg sammen Anonymkode: 0bafc...463
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #12 Skrevet 15. desember 2018 Jeg er skilt og vi har sønnen min på julaften annethvert år. Jeg sender ikke med gavene fra meg og min familie til far på julaften. Det ville jo vært helt merkelig å gjøre. Vi åpner de når han kommer til meg 3. Juledag, men kaller det ikke julaften. Kanskje vi spiser pepperkaker og åpner gaver, men lager ikke julemiddag for å leke julaften 2. Fungerer supert for oss, alle er fornøyd😊 Anonymkode: b71e6...1a4 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #13 Skrevet 15. desember 2018 Sender med en liten pakke fra oss som åpnes på julaften, også åpnes resten av gavene fra våre familier når barna kommer 3. dag jul. Anonymkode: 9543a...222
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #14 Skrevet 15. desember 2018 Sender med allt, julaften er julaften!🎅🏼 Anonymkode: b247f...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #15 Skrevet 15. desember 2018 Jeg synes det virker som om de foreldrene som har to julaftener med barna gjør dette av egoistiske årsaker; de ønsker ikke å gå glipp av julaften med ungen sin. Det demper noe av det spesielle med julaftenen synes jeg! Det er mer magisk når det kun er én dag i året. Og det er jo ikke til å stikke under en stol at det ofte er endel stress rundt det også og man må som barna bare smile og være fornøyd uansett hvor slitsomt man synes det er... Anonymkode: d1e9a...e89 10
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #16 Skrevet 15. desember 2018 Vi feirer jul sammen. Det vil si at vi spiser middag og åpner gaver sammen. Ville aldri feiret julaften to ganger.. Anonymkode: 2c6e7...14e 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #17 Skrevet 15. desember 2018 Julaften er julaften,uansett om jenta er hos meg eller far. Så skriver han liste mens hun åpner så jeg vet hva hun har fått fra hvem,ift takke for gavene. Hun bestemmer selv hva som ligger igjen der og hva hun tar med seg tilbake,uansett hvem gaven er fra. Det er jo hennes gaver. Anonymkode: ca971...094 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #18 Skrevet 15. desember 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Skilt med to barn her. Feirer ikke ekstra julaften. Synes det er viktig at barna får feire jul slik som andre barn, nemlig at det er 24. desember som er julaften og da man åpner presanger og spiser julemiddag. Gjør ikke noe stort nummer ut av at de ikke skal være med meg det året, snakker heller positivt om pappaen og unner dem å feire jul med den siden av familien. De kan føle seg trygg på at mamma klarer seg fint, selv om de ikke er hos meg akkurat i år - ingen ekstra julaften nødvendig. Litt julekos får vi i løpet av adventstiden uansett, med pepperkakebakst og julemusikk. Anonymkode: aba69...d3e 👆🏻 sånn har vi det også. Anonymkode: 06620...5ff
Trampe Skrevet 15. desember 2018 #19 Skrevet 15. desember 2018 Vi feirer tredje juledag. Vi har spurt barna hva de ønsker, og de ønsker å åpne gaver to ganger. Om de ville endret på det hadde jeg gladelig sendt med gavene, det er deres gaver og de som bestemmer. Vi leker ikke julaften og lager ikke julemat, men de får bestemme noe godt til middag og vi spiser kaker. Det er vår tradisjon, og alle trives med det. 2
Honeybunny113 Skrevet 16. desember 2018 #20 Skrevet 16. desember 2018 De årene vi ikke har barna på julaften, så lager vi litt ekstra kos når de kommer til oss 3. Juledag. Julegrøt, dessert og så åpner de pakkene fra oss og vår del av familien, og har en fin kveld sammen. Det har aldri vært noen innsigelser eller trøbbel ifht dette med gaver fra noen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå