Gå til innhold

«Alle» får jo barn med maks 1,5 år aldersforskjell!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg legger merke til så mange venner, bekjente og ukjente som får barn etter barn med 1-2 år i mellom. Så innmari koselig, og praktisk egentlig. Jeg tenkte selv før at jeg ønsket 1-2 år mellom.. Men nå? Med junior på 17 måneder i hus? ALDRI! Hvordan orker folk?!😫

Jeg føler vi så vidt får hverdagen til å gå rundt med ett barn, jobb, barnehage og pendling.

Har de fleste en førstepermisjon som er så preget av fryd og gammen at de bare kjører på? 

Min permisjon var preget av et lite kengurubarn med ekstrem lakenskrekk. Lite søvn nå i 17 mnd. Han sover fortsatt lite på dagtid. Vi har valgt å ikke ha barnevakt ennå, så egentid er fortsatt fremmedord. 

Jeg hadde dødd om jeg fikk to tette....

Anonymkode: 3f555...506

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to år mellom mine, eldste begynte å sove natten igjennom når jeg var høygravid med nummer to. Nummer to er nå 2 og våkner enda 5-20 ganger hver natt. 

Anonymkode: 391a6...f21

Skrevet

Folk tenker kanskje at det er best å bare "peise på" mens man fortsatt er igang, istedenfor å måtte "begynne helt på nytt" når barnet er blitt mer selvstendig. I tillegg til at de vil at søskene skal kunne være nokså jevngamle lekekamerater :) Jeg har ikke fått barn enda, men tenker også rundt 1.5-2 år imellom. Max 3 år. 

Anonymkode: 729c6...5d0

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg legger merke til så mange venner, bekjente og ukjente som får barn etter barn med 1-2 år i mellom. Så innmari koselig, og praktisk egentlig. Jeg tenkte selv før at jeg ønsket 1-2 år mellom.. Men nå? Med junior på 17 måneder i hus? ALDRI! Hvordan orker folk?!😫

Jeg føler vi så vidt får hverdagen til å gå rundt med ett barn, jobb, barnehage og pendling.

Har de fleste en førstepermisjon som er så preget av fryd og gammen at de bare kjører på? 

Min permisjon var preget av et lite kengurubarn med ekstrem lakenskrekk. Lite søvn nå i 17 mnd. Han sover fortsatt lite på dagtid. Vi har valgt å ikke ha barnevakt ennå, så egentid er fortsatt fremmedord. 

Noen vil bli ferdig med barn, fort. Andre får ikke barn før de er godt oppe i årene og må dermed satse på to tette, for å ikke bli for gamle til å få barn. Mange grunner til at folk får to tette, og noen burde absolutt ikke fått to tette fordi de ikke klarer å ta seg skikkelig av noen av barn. 

Her kom tre barn ramlende inn døra på ett drøyt år. Det var nesten ikke til å overleve. Så vi måtte ha hjelp. 

Anonymkode: 602d7...a12

• Liker 5
Skrevet

Min favorittforfatter er Vigdis Hjort, men leser en del Jon Michelet også. Før mannen min døde av perforert kolon leste jeg også Erlend Loe, men har fått avsmak på det nå siden det minner meg om da han pleide å lage oksestek på høsten.

Anonymkode: 53f26...139

• Liker 26
Skrevet

Ikke planlagt men har 16 mnd mellom de to eldste. Syns det gikk veldig greit men var lite søvn de første 2-3 årene. Ble ikke avskremt og har fått tvillinger og en til når de eldste var i skolealder.

Men til alle som tror at to tette alltid har noen å leke med kan jeg informere om at mine mye oftere har hatt noen å krangle med enn å leke med. Jeg kranglet mye mindre med min 3 år eldre søster enn hva mine gjorde/gjør. 

Anonymkode: 615f1...366

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min favorittforfatter er Vigdis Hjort, men leser en del Jon Michelet også. Før mannen min døde av perforert kolon leste jeg også Erlend Loe, men har fått avsmak på det nå siden det minner meg om da han pleide å lage oksestek på høsten.

Beklager! Feil tråd

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi hadde en tøff permisjon. Men tenkte at nr 2 kan ikke bli verre. Så like greit å gjøre det unna nå, så har vi ikke fått ting såpass på avstand at vi ikke orker tanken på en ny runde. Er 17. Mnd mellom våre. 

Anonymkode: c74c7...cef

Skrevet

Tette er ikke for alle, og det første året med to tette synes jeg var fælt. Ble gravid over et år tidligere enn planlagt med den siste, og ville heller hatt 3-4 år mellom dem. Det står jeg for, selv nå som yngste er snart 3 år og alt går over all forventning. Det var jævlig tøft. 

Anonymkode: dd32b...423

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange grunner til at folk får to tette, og noen burde absolutt ikke fått to tette fordi de ikke klarer å ta seg skikkelig av noen av barn. 

Her kom tre barn ramlende inn døra på ett drøyt år. Det var nesten ikke til å overleve. Så vi måtte ha hjelp. 

Noen klarer forøvrig å ta seg skikkelig av ett, der av to blir vanskelig. Noen burde bare holdt seg med ett. 

Noen burde ha holdt seg med ingen. 

Hva mener du med at tre barn kom ramlende inn døren? Dine egne? Hjelp fra barnevernet ? :) flott å motta hjelp

Anonymkode: 19d44...8f7

Skrevet

Litt over 2 år mellom mine, og permisjon med første var ikke bare fryd her. Hadde mild fødselsdepresjon, baby nektet smokk og var puppegal, måtte bæres hele tiden og sov lite på dag og flere oppvåkninger på natt. Vi valgte å prøve på nr.2 for det var aldri noe tema å ikke prøve på lillesøsken, og siden vi allerede var i bobla, valgte vi å bare hoppe i det for å bli ferdig med babytiden. Men for vår del bedret mye seg med søvnen til eldste når jeg var gravid og det skjer helt utrolig mye med barnet på de 9 månedene. Nå var vi heldig med nr.2 at han er stikk motsatt av hva storebror var :) 

Anonymkode: f5827...050

Skrevet

Jeg har 6 år mellom mine, var ikke vårt valg da, siden første ble til på p-pillen, og andre tok det 3 år å lage. Og kjenner flere som har 3-6 år mellom barna sine. 

Det positive er at det har ikke vært søskenkrangel, og da minste var baby, så gikk største i 1. klasse, og var mye med venner, så vi har hatt mye tid å kunne bruke på hvert av barna da de var små. I dag er de tenåringer, og de er så utrolig glad i hverandre, og har et veldig godt forhold.

Anonymkode: 6e2e9...580

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ikke lagt merke til at det er så mange som får to tette, egentlig. De fleste jeg kjenner har 2-3 år mellom sine. De to parene jeg kjenner som har halvannet år +/- mellom sine har begge fortalt at det ikke akkurat var planlagt ;) 

Anonymkode: 74a16...901

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir ikke sååå mye verre med to enn med en. Du har samme stresset med jobb, barnehage og pendling likevel. Det eneste er at du har to som skal ha mat, kos, lek og hvil.. Vi orker det fordi DET ER BARE FOR EN PERIODE ;)

Anonymkode: bfbc2...743

Gjest Mammalivet
Skrevet

Det blir ca akkurat 2 år mellom storebror og den lille i magen nå. Jeg orker egentlig ikke :ler: Kommer til å finne kreftene når baby kommer, og etterhvert blir det nok som om vi alltid hadde to. Da kommer jeg til å lure på hvordan noen orker 3 tette, eller 3 i det hele tatt. Men alt går, og jeg tror etterhvert som den nye babyen blir eldre (1 år ish), så vil det nok i seg selv også være litt avlastning. Han hjemme nå krever jo oppmerksomhet og underholdning hele tiden. Tvært vi har besøk av et annet barn så får jeg jo faktisk sittet litt i sofaen alene fordi de leker seg sammen :) 

Skrevet

I nabolaget jeg bor har de fleste 3 år mellom barna. Blir 3 år mellom mine også :) Jeg blir dritdårlig av å gå gravid, så det var nesten utenkelig med to tette pga det. Dessuten var det så digg å jobbe, trene og leve som meg selv en stund før jeg ble gravid igjen.

Anonymkode: f54e5...91b

• Liker 4
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen klarer forøvrig å ta seg skikkelig av ett, der av to blir vanskelig. Noen burde bare holdt seg med ett. 

Noen burde ha holdt seg med ingen. 

Hva mener du med at tre barn kom ramlende inn døren? Dine egne? Hjelp fra barnevernet ? :) flott å motta hjelp

Anonymkode: 19d44...8f7

Når vi hadde sluttet å prøve både på egenhånd og med assistanse fra helsevesenet kom to barn på en gang. I tillegg fikk vi ett barn "levert på døra" da barnets mamma døde. Mammens siste ønske var at barnet skulle til oss. Da sier man ikke nei.

• Liker 10
Skrevet

Flere blir mødre sent i livet, og vil ha barna mens de fortsatt er fruktbare.

Anonymkode: b86c2...880

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager? 😂 😂 

Anonymkode: 30930...d16

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tre tette, syns det gikk helt fint. Greit å få alle mens man fortsatt var i småbarnsmodus. 

Anonymkode: 0fe79...743

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...