Gå til innhold

Normalt at barnehagen ikke følger så godt med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I barnehagen til barnet er de etter min mening litt sløve på å skifte bæsjebleier. Flere ganger i uken når jeg eller far henter han har han bæsjet og det betydelig at det har vært der en stund. De beklager der og da med at de er forkjølet og tett i nesa osv. Er dette noe man bare må regne med eller kan man forvente litt mer oppfølgning på dette? I tillegg tyter bæsjen ofte utover klærne siden han har da har satt seg ned og rullet rundt med full bleie en god stund. 

Og en annen ting. Ofte får vi han hjem med ganske stygge kloremerker i alt fra ansikt til hals. Når vi spør hva som har skjedd ler de bare å sier det var en liten konfrontasjon men at det er ordnet opp i. Savner egentlig litt mer informasjon. Ikke hvilket barn og navn men om selv å situasjonen. 

Er helt nytt for meg dette med barnehage så usikker på hva jeg kan forvente. Barnet er to år om noen måneder. 

Anonymkode: 8379b...31c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig skal de sjekke bleier ofte og gi dere informasjon. Dette kan du klage på 

Anonymkode: 0524a...970

• Liker 26
Skrevet

Jeg jobber selv i barnehagen å du bør helt klart kunne forvente at barnet ikke må gå lenge med en bæsjebleie! Det blir for dumt å bare skylde på at de ansatte er tett i nesen,da bør de heller sjekke mye oftere da.Barnet skal ikke være nødt å gå med full bleie stakkar! Jeg hadde nok tatt det opp på en fin måte å spurt om de kunne følge litt ekstra med så han ikke må gå lenge med bæsjebleie å si at han blir så rød av det.Hadde du sagt det i vår barnehage så hadde vi hvertfall fulgt dette godt opp etterpå.

Jeg ville heller ikke godtatt at barnet ofte kommer hjem med stygge merker,da hadde jeg nok lagt litt press på barnehagen å spurt hvilke tiltak de tar i bruk for å bedre situasjonen. Jobber som sagt selv i barnehage å vet at det ikke alltid er så lett å unngå at sånt skjer,men ser virker jo det ikke som de ansatte tar problemet på alvor å det er bekymringsfullt synes jeg.

Anonymkode: 49352...4a3

• Liker 14
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal de sjekke bleier ofte og gi dere informasjon. Dette kan du klage på 

Anonymkode: 0524a...970

Ja har vurdert å gjøre det men usikker på om vi har forventet for mye. Men hvem skal vi klare på. Skjer desverre like ofte om det er pedledere på jobb som assistenter. Har ingen tillitt til styrer i barnehagen pga en hendelse fra tidligere hvor hun reagerte veldig uprofesjonelt. Vårt barns primærkontakt er egentlig den eneste som er nøye på dette med bleier og informasjon men hun jobber ikke fulltid. Er det ok å ta det opp med henne på tomannshånd? 

Ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja har vurdert å gjøre det men usikker på om vi har forventet for mye. Men hvem skal vi klare på. Skjer desverre like ofte om det er pedledere på jobb som assistenter. Har ingen tillitt til styrer i barnehagen pga en hendelse fra tidligere hvor hun reagerte veldig uprofesjonelt. Vårt barns primærkontakt er egentlig den eneste som er nøye på dette med bleier og informasjon men hun jobber ikke fulltid. Er det ok å ta det opp med henne på tomannshånd? 

Ts

Ja det synes jeg er helt innafor å be om å få snakke med henne på tomannshånd.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber selv i barnehagen å du bør helt klart kunne forvente at barnet ikke må gå lenge med en bæsjebleie! Det blir for dumt å bare skylde på at de ansatte er tett i nesen,da bør de heller sjekke mye oftere da.Barnet skal ikke være nødt å gå med full bleie stakkar! Jeg hadde nok tatt det opp på en fin måte å spurt om de kunne følge litt ekstra med så han ikke må gå lenge med bæsjebleie å si at han blir så rød av det.Hadde du sagt det i vår barnehage så hadde vi hvertfall fulgt dette godt opp etterpå.

Jeg ville heller ikke godtatt at barnet ofte kommer hjem med stygge merker,da hadde jeg nok lagt litt press på barnehagen å spurt hvilke tiltak de tar i bruk for å bedre situasjonen. Jobber som sagt selv i barnehage å vet at det ikke alltid er så lett å unngå at sånt skjer,men ser virker jo det ikke som de ansatte tar problemet på alvor å det er bekymringsfullt synes jeg.

Ok. Ja vi har sagt ifra hver gang dette skjer. At det er fint hvis de begynner å følge bedre med. Men blir ikke bedring. Skrev i innlegget under om det er greit at vi tar dette opp med barnets primærkontakt som er fagarbeider? Eller må dette tas opp med ped leder? 

Ts

Skrevet

Dette er kritikkverdig av barnehagen

• Liker 2
Skrevet

De var fantastisk sløve på avdelingen til min, oppdaget at han hadde gått med samme bleie hele dagen en gang, som var blytung og med inntørket avføring i.. Ga ganske klar beskjed til pedleder og de tok tak i det etter det. Hadde flere episoder tidligere også hvor bleia var full av bæsj ved henting 

Anonymkode: 1e156...382

• Liker 1
Skrevet

Jeg reagerer på kloremerker som han får ofte! Det synes jeg du burde ta opp, det er ikke normalt at et lite barn kommer hjem med stygge kloremerker hver dag.

Skrevet

Herregud jeg er glad ungene våre går i den bhg de går i 😲

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, nicecar skrev:

Jeg reagerer på kloremerker som han får ofte! Det synes jeg du burde ta opp, det er ikke normalt at et lite barn kommer hjem med stygge kloremerker hver dag.

Det er ikke hver dag. Men ganske ofte. Har bare på følelsen at ungene ikke blir holdt øye med godt nok. 

Ts

Skrevet

Her hadde vi det sånn en periode i høst. Jeg sa fra, og da viste det seg at luringen bæsja etter det siste bleieskiftet de legger inn for dagen. Som normalt sett er maks en halvtime før jeg henter. 

Skrevet

Vi har også hatt problem med at noen barn på vår avdeling har blitt hentet med bæsjebleie. Vi skriver klokkeslett på bleieskift så vi kan med sikkerhet si hvor lenge barnet har gått med den bleien (med/uten avføring). I tillegg sjekkes alle før firevakta går hjem. Likevel kan det skje og det kan være vanskelig å fange opp. 

Ang kloremerker er heller ikke dette så uvanlig dessverre. I tillegg er mange foreldre sløve med å klippe neglene til barna så det kan rett og slett bli vonde sår. Vi har ikke så mye kloring på avdeling nå, men opplever biting. Vi prøver å være tett på, men det kan skje så kjapt at vi ikke rekker å avverge det. Synd men sant. Det er ikke at vi ikke følger med...kanskje skjer det akkurat når vi vi hjelper noen med en støvelstrikk eller når vi snur oss for å sette på plass en bok. Det er kun kort tid ila dagen at vi har full bemanning. Det kan virke uforsvarlig og tro meg, vi ansatte i barnehagen føler på det vi også❤️

Du skal selvfølgelig si fra om det er noe du er misfornøyd med.. det er tross alt det mest dyrebare i verden vi jobber med.. 

(bare husk på at vi er bare mennesker vi også..) 

Anonymkode: 971f3...f61

• Liker 7
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har også hatt problem med at noen barn på vår avdeling har blitt hentet med bæsjebleie. Vi skriver klokkeslett på bleieskift så vi kan med sikkerhet si hvor lenge barnet har gått med den bleien (med/uten avføring). I tillegg sjekkes alle før firevakta går hjem. Likevel kan det skje og det kan være vanskelig å fange opp. 

Ang kloremerker er heller ikke dette så uvanlig dessverre. I tillegg er mange foreldre sløve med å klippe neglene til barna så det kan rett og slett bli vonde sår. Vi har ikke så mye kloring på avdeling nå, men opplever biting. Vi prøver å være tett på, men det kan skje så kjapt at vi ikke rekker å avverge det. Synd men sant. Det er ikke at vi ikke følger med...kanskje skjer det akkurat når vi vi hjelper noen med en støvelstrikk eller når vi snur oss for å sette på plass en bok. Det er kun kort tid ila dagen at vi har full bemanning. Det kan virke uforsvarlig og tro meg, vi ansatte i barnehagen føler på det vi også❤️

Du skal selvfølgelig si fra om det er noe du er misfornøyd med.. det er tross alt det mest dyrebare i verden vi jobber med.. 

Godt svar! Jeg tenker også at det kanskje ikke handler om sløve ansatte, men at det handler mer om at de ikke er godt nok bemannet siden de ansatte går i ulike vakter. 

Anonymkode: 7b67a...a89

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet at dere bare er mennesker men det som irriterer meg mest er måten de svarer på. De kommer bare med masse dårlige unnskyldninger istenfor å gi meg følelsen av at de faktisk bryr seg. Ikke vil de si noe om situasjonen når gutten min har dype kloremerker i store deler av ansiktet. De ler det bare bort og sier at noen barn er fysiske av seg. Hvordan informerer dere foreldrene i barnehagen når de ønsker litt informasjon om hvordan rutinene er i forhold til bleieskift og kloring/biting i avdelingen? Er det vanlig å bare le det bort? Forventer jeg for mye?

Ts

• Liker 2
Skrevet

Dette kan skje på min avdeling også (er ped.leder), men jeg/vi bestreber ihvertfall å ta foreldrene på alvor og gi dem ordentlige svar. Vi skriver også klokkeslett for bleieskift, samt at bleier alltid sjekkes før mellomvakta går hjem (kl 16). Da vil det altså være begrenset tid de evt. går med bæsj i bleia. Det er jo de færreste som klarer å skjule at de har bæsjet spesielt lenge, eimen brer seg ganske fort ;) 

Kloremerker er det ikke alltid vi får med oss om ikke det barnet som får dem reagerer. Det hender jo også at de større barna plutselig finner en "stripe" på armen sin og sier "Oi, se der, hvordan fikk jeg den?" uten at de vet det selv.... Men om det har skjedd i en konflikt eller noe får vi det som regel med oss. "Problemet" er jo at vi ikke har lov til å utlevere andre barn, så jeg kan nok også ha sagt noe om at det skjedde i en krangel om en bil, feks, uten å utbrodere allverdens mer.... Og ting skjer selv om vi er rett i nærheten. Jeg sto 30 cm unna et barn som brakk albuen da hun datt ned av sofaen... Maks uheldig, men selvfølgelig var første spørsmål "Hvor var de voksne?" Jeg sto omtrent inntil henne, men klarte ikke å forhindre det....

Hvis jeg forstår deg riktig så er halve problemet at du ikke føler de tar deg på alvor. Det kan du godt si fra om, føler jeg. Jeg tok imot en beskjed fra en mor, og bekreftet at budskapet var mottatt. Dette innebar "negative" ting om et annet barn som jeg følte jeg ikke kunne si særlig om. Hun kom etterpå og snakket med meg og sa hun følte at jeg bagatelliserte det hun sa, på en helt ok måte. Jeg fikk beklaget og forklart hvorfor og sagt at jeg selvsagt tok det på alvor, jeg hadde informert de andre på avdelingen osv. Men som hun sa, det visste ikke hun - og det hadde hun helt rett i. Vi er bare mennesker, og av og ting kunne ting vært sagt og gjort på en annen måte... Vi skværet opp der og da, og jeg satte utrolig stor pris på at hun kom til meg og sa det direkte istedenfor å snakke om det på Rema eller på lekeplassen!

• Liker 2
Skrevet

Hei.

Jeg mener helt klart at det på ingen måte er greit å le det bort. Jeg bare lurer litt på hvordan det blir formidlet til deg, informasjonen bak kloremerkene altså. Er det slik at du først spør hva som har skjedd eller informerer de om det ved henting? og ler de mens de forteller dette? 

Jobber selv i barnehage og har aldri opplevd lignende, dersom dette er gjentagende, ville jeg bedt om en samtale med pedagogisk leder og forklart hvordan du opplever dette som forelder og uttrykke fortvilelsen din. 

Du kan og bør forvente at personalet forteller at barnet har blitt klort el. og hva som ble observert, det er ikke lov å utgi navn, men man kan fint komme med beskrivelsen av hva som har skjedd. Dersom dette er et gjentagende problem, er det barnehagens ansvar å sette inn tiltak i barnehagen for å kartlegge og forebygge. Det er så klart helt naturlig at det forekommer kloring, biting etc. blant små barn i barnehagen, men det er de ansattes ansvar å sette inn tiltak og forebygge, og så klart informere foreldrene på en god måte (foreldresamarbeid). 

Jeg råder deg til først å snakke med pedagogisk leder på avdelingen, dersom det ikke hjelper, ville jeg tatt det opp med fau eller evt. SU. 

Når det gjelder bæsjebleiene, ville jeg spurt om de kan sjekke bleien oftere. Om barnet bæsjer rundt det samme tidspunktet på ettermiddagen, bør det jo være enkelt å huske på å sjekke rundt den tiden. Eventuelt kan du høre om hvilke rutiner de har rundt å sjekke bleier utover de vanlige bleieskifttidspunktene. Jeg tenker at dersom de stadig er forkjølet, bør de ha noen rutiner på dette da det ellers sikkert er flere barn som opplever det samme.

Dette ble langt, men jeg vil bare få frem at du absolutt kan forvente mer, og at du må og bør bruke stemmen din som mamma. :)

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Stemmen din som forelder* :)

Skrevet
17 minutter siden, Ulrikke skrev:

Dette kan skje på min avdeling også (er ped.leder), men jeg/vi bestreber ihvertfall å ta foreldrene på alvor og gi dem ordentlige svar. Vi skriver også klokkeslett for bleieskift, samt at bleier alltid sjekkes før mellomvakta går hjem (kl 16). Da vil det altså være begrenset tid de evt. går med bæsj i bleia. Det er jo de færreste som klarer å skjule at de har bæsjet spesielt lenge, eimen brer seg ganske fort ;) 

Kloremerker er det ikke alltid vi får med oss om ikke det barnet som får dem reagerer. Det hender jo også at de større barna plutselig finner en "stripe" på armen sin og sier "Oi, se der, hvordan fikk jeg den?" uten at de vet det selv.... Men om det har skjedd i en konflikt eller noe får vi det som regel med oss. "Problemet" er jo at vi ikke har lov til å utlevere andre barn, så jeg kan nok også ha sagt noe om at det skjedde i en krangel om en bil, feks, uten å utbrodere allverdens mer.... Og ting skjer selv om vi er rett i nærheten. Jeg sto 30 cm unna et barn som brakk albuen da hun datt ned av sofaen... Maks uheldig, men selvfølgelig var første spørsmål "Hvor var de voksne?" Jeg sto omtrent inntil henne, men klarte ikke å forhindre det....

Hvis jeg forstår deg riktig så er halve problemet at du ikke føler de tar deg på alvor. Det kan du godt si fra om, føler jeg. Jeg tok imot en beskjed fra en mor, og bekreftet at budskapet var mottatt. Dette innebar "negative" ting om et annet barn som jeg følte jeg ikke kunne si særlig om. Hun kom etterpå og snakket med meg og sa hun følte at jeg bagatelliserte det hun sa, på en helt ok måte. Jeg fikk beklaget og forklart hvorfor og sagt at jeg selvsagt tok det på alvor, jeg hadde informert de andre på avdelingen osv. Men som hun sa, det visste ikke hun - og det hadde hun helt rett i. Vi er bare mennesker, og av og ting kunne ting vært sagt og gjort på en annen måte... Vi skværet opp der og da, og jeg satte utrolig stor pris på at hun kom til meg og sa det direkte istedenfor å snakke om det på Rema eller på lekeplassen!

Jeg er overhodet ikke interessert i navn på de som har kloret han. Det bryr jeg meg faktisk ingenting om. De forteller aldri at han blitt klort. Det er når jeg ser det at jeg tar det opp. Så de har visst ingen planer om å si det. En gang sa jeg ingenting bare for å se om de nevnte det og det gjorde de ikke. Og når jeg spør vil jeg gjerne vite om hvordan det skjedde. Er det min sønn som kanskje provoserer dette og starter? Eller var det tilfeldig? Er han i konflikt med en jevnaldrende eller et det et større barn? Siden det skjer så ofte så vil jeg gjerne ha litt mer informasjon. Hadde det skjedd en sjelden gang så hadde jeg lagt det ligge. 

Ts

• Liker 1
Skrevet
På 15.12.2018 den 20.20, Jadzia skrev:

Her hadde vi det sånn en periode i høst. Jeg sa fra, og da viste det seg at luringen bæsja etter det siste bleieskiftet de legger inn for dagen. Som normalt sett er maks en halvtime før jeg henter. 

Men de skal vel fremdeles skifte?

Anonymkode: 79f8c...cac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...