Gå til innhold

Dyrere sigaretter???

Leo

Tror du at dyrere sigaretter vil forhindre at ungdom begynner å røyke?  

1. 1. Tror du at dyrere sigaretter vil forhindre at ungdom begynner å røyke?

• Nei
      31
    • Ja
      13

Anbefalte innlegg

Dyrere røyk har ikke hjulpet hittil og vil ikke hjelpe denne gangen heller. Lite kreativt å pøse på med metoder som likevel ikke funker. Men men, mer penger i statskassa blir det jo, så om det er det virkelige målet så når man jo det. :wink:

Uansett hvor "sykt" det er (for det er jeg fullt klar over at det er), så har disse kampanjene motsatt virkning på meg. Hvis jeg skal slutte å røyke så må motivasjonen være til stede, og er det noe som absolutt IKKE motiverer meg, men heller rokker kraftig ved det jeg måtte ha opparbeidet av motivasjon, så er det at andre skal "tvinge" meg til å slutte!! Den tapende part i denne saken blir selvfølgelig meg selv, men sånn funker det uansett på meg. :oops:

Jeg er også en av dem som har sluttet å kjøpe røyk i Norge. Så lenge jeg har muligheten til å kjøpe billig i Sverige så er det klart jeg benytter meg av det.

Til Guess What!

Hvis du holder deg til kvoten så blir det dyrt å reise fra vestlandet ja. Men i Sverige sparer man ca 200 kr pr kartong med røyk. Om man holder seg til kvoten så sparer man nok ikke noe, men de fleste kjøper nok en del ekstra. Skulle jeg noen gang bli stoppet og få meg en bot, så har jeg likevel spart MYE penger på å handle i Sverige.

Mener ikke med dette at du skal kjøre helt fra vestlandet for å spare penger på røyk. men illustrerer bare at det faktisk kunne gått i pluss også med en så lang tur, om man da overdriver kvoten sin. Handler man i tillegg kjøtt og polvarer, så blir plussen ganske bra.

Ble ikke akkurat noe snusfornuftig dette her, men om det er aldri så idiotisk/ufornuftig/selvdestruktivt eller hvilke ord man velger å bruke på det, så er det slik det funker for meg, og faktisk for mange andre også.

Kanskje ikke den sunneste innstillingen man kan ha, men det er likevel den jeg har :-?

Lilly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet bedre enn å prøve å overbevise de som røyker at det er dumt....

Jeg vet også at foreldre som røyker ikke ønsker at ungene skal begynne å røyke.

Hvis pris skal være avgjørende for om ungdom røyker eller ikke, tror jeg den må være temmelig stiv.

Men hvis en høy pris kan forhindre atnoen begynner å røyke, synes jeg det ville vært en fordel.

Og røyking er ikke en privatsak så lenge røykere ikke har en egen "kule" eller hjelm på hodet til ¨fange opp all røyk så den ikke siver ut til meg - som har valgt å la være å røyke.

Den som røyker forpester MIN atmosfære, og jeg kan ikke fordra at mine klær, mitt hår lukter som et midels røykeri etter samvær med røykere.

Jeg tar hensyn til dem - så vhorfor kan ikke røykere ta hensyn til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som røyker forpester MIN atmosfære, og jeg kan ikke fordra at mine klær, mitt hår lukter som et midels røykeri etter samvær med røykere.

Jeg tar hensyn til dem - så hvorfor kan ikke røykere ta hensyn til meg?

Om eg får lov til å vera litt stygg: Me veit at røyking er skadeleg - så skadeleg at folk dør av det. Dette har vore kjent i lang tid. Å fortsetje å røyke/ikkje ville slutte - eller byrja å røyke - det er jo lite intelligent då... Så konklusjon: Manglande vilje til å ta omsyn skuldast nok manglande intelligens ;-)

Skal eg vera seriøs, så vil eg ikkje uttrykke meg så sterkt. Ordet "tåpeleg" er betre. Eg synest det er tåpeleg å røyke, og synest det ser tåpeleg ut. Totalt turn-off. Ikkje akkurat eit positivt image?

Og det er vel det som må til i tillegg: Skape haldningar som setjer røyking i samband med dårleg image, vera dum, etc. Ikkje berre terpa på at det er skadeleg.

Dessutan - røyking er jo SÅÅÅ førre århundre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har heilt rett! Men kva skal me gjera, me som byrja i forrige århundre? (Eg skriv ikkje slik for å holda deg for narr - Eg har lært at det er høfleg og respektful og besvara eit innlegg på det målføre det er stillt!).

Helsing

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva de skal gjera? Tja - slutta å røyke? :-)

Greitt - eg veit det ikkje er like lett for alle; nokre greier å slutta tvert, andre har store problem. Men for å greie det så må ein nok vilja slutte. Og for å vilja det, så må ein gå på sine eigne haldningar - det er jo lettare om dei samsvarar med samfunnet sine haldningar. Men samfunnet - det er jo oss det, så me må byrja med oss sjølve likevel, no.

Vil du slutte, så finn negative sider ved røykinga. Ikkje berre at det er skadeleg - det hjelper jo ikkje så mykje (så sant ikkje sigarettpakken er dekorert med store bilete av øydelagde lunger; var det i Canada dei gjorde det?) Andre negative ting kan vera:

* Det ser tåpeleg ut (og kven vil vel det?)

* Liten dretunge prøver å vera vaksen-syndromet. Huff!

* Du stinkar (vil du at andre skal rynke på nasa og trekke seg litt unna deg?)

* Å kysse ein røykar er som å kysse eit askebeger? Blærgh!

* Ser ut som paniske forsøk på å tøffe seg. (Men slike personar ler me jo av...)

* Total turn-off - ingen sjans på typen/dama du prøver deg på?

* Økonomisk idioti. Å kjøpe noko stort og fint om fleire år (bil, sykkel, leilighet) kontra røyke - det er kanskje for langt fram til at ein tenker over det. Men å kjøpa noko fint i slutten av veka? Parfyme, middag (for to, type romantisk) ein liten presang, bukett med roser...

Du finn sikkert på masse sjølv, som passar betre enn det over. Innrøm det for deg sjølv òg, at den negative du beskriv, det er deg sjølv. Fortel det til deg sjølv så ofte du treng. Og gjerne til venner, òg (og få litt støtte.) Insister på å sitja i røykfri avdeling i lag med vennene (hei, ser DU tåpeleg ut når du røyker, så ser ikkje DEI noko betre ut!)

Dette om du har lyst å slutte å røyke, såklart. Om du ikkje har lyst, så får du nøya deg med tanken om at andre kanskje kan ha slike tankar om deg? Kanskje akkurat den spesielle? :o

Berre sånn for å ha sagt det for å unngå mistydingar: Eg har brukt det generelle "du" her - eg tenkjer ikkje på akkurat deg (eller andre,) Leo. Ikkje har eg store undersøkingar i ryggen som seier at "slik er det" heller - erfaringar frå andre område berre tilseier at det er litt logisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...