Gå til innhold

Dyrere sigaretter???

Leo

Tror du at dyrere sigaretter vil forhindre at ungdom begynner å røyke?  

1. 1. Tror du at dyrere sigaretter vil forhindre at ungdom begynner å røyke?

• Nei
      31
    • Ja
      13

Anbefalte innlegg

Leser i avisen at helseministeren går ut og sier at avgiftene på sigaretter skal økes for å forhindre at ungdom begynner å røyke. Tror du at dette vil fungere? Vil også gjerne vite om du tror dette vil få andre konsekvenser.

Nysgjerring Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøper ikke lenger røyk i norske forretninger. Ikke dagligvare butikker eller bensinstasjoner. Hvis jeg er helt skraptom så kan jo alltids en pakke gå, men ikke noe mer.

Tror ikke dette kommer til å få ungdom til å slutte å røyke. Eller hindre dem i å begynne. Greit nok prisene er høye, men det blir en vanesak. Røyker man så er det vanlig å legge av penger til dette. Gjør/gjorde i alle fall jeg.

Røyken har blitt innført til vår verden og den kommer ikke til å forsvinne med det første heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe det har den virkningen å hindre ungdom i å røyke. De skal på død og liv ha den røyken, koste hva det koste vil. Dessuten er det nok en del som drar t Søta bror og handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har rusa seg i alle tider, sannsynligheten er vel ikke særlig stor for at folk skal slutte med det i nærmeste fremtid...

... ungdom får generellt mer penger også, så dette er bare enda et teit påfunn. Guud, hvorfor gidder de å bruke tid på å sette igang sånne tiltak?

Når skal også nordmenn lære å ta ansvar for seg selv????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte å røyke kostet 1 gr hasj 100 kr og en tjuepakning i kiosken 34 kroner.

Idag koster 1 gr hasj 100 kr og en tjuepakning i kiosken 65 kroner.

Waco

Er det rart en betrakter må smile?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det blir dyrere kaaan jo få en ungdom til å ikke begynne. Kanskje ikke..spør på hvor stort gruppepresset er!

Man får jo ikke røykestopp av å sette opp prisen da! Man får bare en hel del fattigere befolkning. :wink:

Røyk må de jo ha hver dag uansett!

Å reise fra vestlandet til søtabror annen hver mnd. blir dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤_Fairytale_¤

Kanskje, kanskje ikke. Kommer vel an på hver person. Noen tenker kanskje: "Nei, faen, er det sååå dyrt? Da gidder jeg ikke!", mens noen sikkert aksepterer den nye prisen, og fortsetter som før. Vanskelig å forutse hva som kommer til å skje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kommer nok til å prøve å selge kartonger med røyk på ungdomsskoler... når avgiftene blir så latterlige høye, så ber jo myndighetene om det....

Forresten er det en privatsak det der... om man vil røyke...

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som med alkohol.

Nordmenn drikker da ikke mindre om avgiftene øker?

Det medfører bare flere dritafulle "Harry"er i Strømstad, mens bonde-Ola sitter på låven og pusser på hjemmebrentapparatet sitt.

Høyere pris på tobakk hjelper tilsvarende lite.

Det er derimot holdningene som må endres dersom man vil oppnå resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og vi har jo fastslått at det er sunnere for en femtenåring å røyke enn for en syttiåring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og vi har jo fastslått at det er sunnere for en femtenåring å røyke enn for en syttiåring...

Nei, det har ikke vi slått fast. Det er noe du sier det, Waco.

En syttiåring som har røykt siden h*n var 15 er en helt annen diskusjon.

Dessuten er det viktig at 15-åringer ikke begynner å røyke. Kommer de seg inn i tjueåra uten å begynne, er sjansen stor for at de holder seg unna.

Jeg er for å stoppe ungdom fra å begynne å røyke. På 80-tallet da jeg begynte å røyke, var alle mot skremselspropaganda og alle for informasjon. Vi lovte hverandre å slutte den dagen 20-pakningen bikka kr. 20,- (den kostet da kr. 11,-) Sluttet vi? Neida, selvsagt ikke. Ikke før vi begynte å merke skadene et parogtjue år senere.

Informasjonen hjalp ikke oss. Hva hjelper? Pris?

Ikke vet jeg - men er det en porsjon grisebank som skal til, så gjerne for meg, bare ungdom ikke begynner å røyke.

Når jeg blir 80 skal jeg begynne igjen - det er meg vel unt :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusenfryd. Det er _er_ sunnere for en femtenåring å røyke (da han mest sannsynlig er friskere) enn en syttiåring...

Er ikke å komme bort fra det..... vet du om noen under tyve som har dødd av røyking...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er forbudet mot å røyke under atten år en vesentlig årsak til at ungdom under atten røyker...

Hva gjorde dem i 1997?

Man totalforbød røyk fra sigarettautomater og hevet aldersgrensen til atten.

Hva skjedde?

Aldri har så mange under atten begynt å røyke...

W

Rart jeg ler og ler og ler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK. La meg prøve å trekke en parallell til det Waco sier om røykingens såkalte sunnhet for ungdommen.

Dersom det er slik, så betyr det tilsvarende at det er adskillig sunnere for meg å drikke et glass blåsyre enn for en 80-åring.

Akkurat i nuet vil jeg sannsynligvis reagere mindre spontant enn et eldre menneske - men det har da like dødelig utgang?????

Kanskje litt teit eksempel, men jeg synes nå påstanden din er litt vel drøy, Waco. Dessuten har jeg en ørliten mistanke om at du igjen har tatt på deg kverulant-hatten :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusenfryd. Det er _er_ sunnere for en femtenåring å røyke (da han mest sannsynlig er friskere) enn en syttiåring...

Er ikke å komme bort fra det..... vet du om noen under tyve som har dødd av røyking...?

Vet du om mange over 20 som har begynt?

Alle jeg kjenner som har begynt å røyke har begynt før de fyller 20. Det er vel da viktigere å få dem til å ikke begynne enn å få en syttiåring til å slutte? Hvis ikke du synes det - kan vi da være enig om å være uenig? Og at du ikke påberoper deg såkalte "sannheter" som absolutt det kan menes noe annet om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en røyker, dessverre! Har to tenåringer i hus som jeg ikke ville skulle begynne med den samme lasten som jeg har. Jeg inngikk en kontrakt med dem. Om de lot røyken være i ungdomskolen, og den videregående skole skulle jeg hjelpe dem med å få førerkort. Hvis de sprakk måtte de betale til meg. Ingen av de har begynt, og gruppepress har ikke de opplevd. Noe å tenke på for andre foreldre med ungdommer i huset?

Jeg for min del vil gjerne slutte, men akk så vanskelig! Om tobakken koster over 100 kr, finner jeg den billigere over grensen. Bor ca 3 timer unna!! Helseministeren kan heller belønne ungdom som ikke begynner å røyke, enn å kreve høyere priser!!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...