AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #1 Skrevet 15. desember 2018 Hei! Jeg har en hjemmeeksamen der jeg ser at flere av tingene jeg ønsker å skrive om, er temaer jeg har levert innleveringer om tidligere. Jeg er fornøyd med tekstene jeg har skrevet om disse temaene, og lurer på om jeg kan bli tatt for plagiat om jeg klipper og limer deler av min egen tidligere innlevering inn i eksamensbesvarelsen? Er det noen som kan hjelpe meg med å svare på dette?😊 Anonymkode: 6b3c2...feb
Tran09 Skrevet 15. desember 2018 #2 Skrevet 15. desember 2018 Henvis til deg selv i tidligere oppgave både i teksten og i litteraturlisten. Google "kildekompasset" så finner du rett måte å gjøre det på
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #3 Skrevet 15. desember 2018 Takk for svar! Men nå har jeg et nytt spørsmål; eksamen er anonym, hvordan kan jeg da kildehenvise til meg selv? Merker at jeg må ha dette inn med teskje😳 Anonymkode: 6b3c2...feb
Ariana807 Skrevet 15. desember 2018 #4 Skrevet 15. desember 2018 (endret) Ja du kan desverre plagiere deg selv 😕 😂synes selv det høres helt totalt idiotisk ut, for det er jo du som har skrevet det, men du kan desverre bli tatt for å ha stjålet fra deg selv 😂🤪🤪 Hvordan komme seg unna dette... 🤔 som du sier en anonym henviser til seg selv, da er man ikke anonym lengre... usikker på hvordan du skal gå frem her desverre. Endret 15. desember 2018 av Ariana807
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #5 Skrevet 15. desember 2018 Ja, du kan bli tatt i plagiat for det. Jeg ville ha skrevet om alt, selv om det kan føles veldig unødvendig og dumt Anonymkode: 23de5...5ee 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #6 Skrevet 15. desember 2018 Takk for svar dere! Da tar jeg ikke sjansen på å la teksten stå uendret i eksamensbesvarelsen😐 Anonymkode: 6b3c2...feb
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #7 Skrevet 15. desember 2018 Nå skal du helst henvise til en opprinnelige kilden. Hvis du skal sitere deg selv, så er det som oftest for å sitere resultater du har kommet til, ikke for å sitere noe du har skrevet ved bruk av en annen tekst. Anonymkode: 47a4a...59a 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #8 Skrevet 15. desember 2018 Ja, i innleveringen har jeg sitert til opprinnelige kilder.😊Det jeg lurte på var om jeg kunne klippe og lime dette (inkludert kildehenvisningene i teksten) rett inn i eksamensbesvarelsen ettersom det virket unødvendig å skrive akkurat det samme en gang til, men på en annen måte. Anonymkode: 6b3c2...feb
Tibbie Skrevet 15. desember 2018 #9 Skrevet 15. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, i innleveringen har jeg sitert til opprinnelige kilder.😊Det jeg lurte på var om jeg kunne klippe og lime dette (inkludert kildehenvisningene i teksten) rett inn i eksamensbesvarelsen ettersom det virket unødvendig å skrive akkurat det samme en gang til, men på en annen måte. Anonymkode: 6b3c2...feb Vet ikke hvor akademisk denne oppgaven skal være, men kan du skrive noe à la "...som skrevet i en tidligere eksamensoppgave om dette temaet, så..."?
megda Skrevet 15. desember 2018 #10 Skrevet 15. desember 2018 Denne problemstillingen gjør det slik at jeg ikke har full tiltro til hvordan skolesystemet fungerer i praksis
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #11 Skrevet 15. desember 2018 Hei, TS! Jeg jobber med plagiatsaker. Som andre har nevnt, finnes det noe som heter selvplagiering. Dersom du klipper ut deler av tidligere besvarelser og limer det inn i eksamenen din uten å henvise til den forrige oppgaven, vil dette være plagiat. Det gjelder selv om kildereferansene du brukte sist følger med. Eksamensvurderingen forutsetter at du har gjort et selvstendig arbeid i eksamenssituasjonen. Dersom du limer inn ting du tidligere har brukt uten å henvise til din egen oppgave, vil du ha en uforholdsmessig fordel i eksamenssituasjonen. Dette handler om akademisk redelighet. Dersom du leser tekster av forskere som har skrevet mange artikler om samme tema, vil du ofte se at de refererer til tekster de tidligere har skrevet. Da er det ofte for å fremheve et poeng de tidligere har gjort, ikke for å «resirkulere» deler av teksten. Du kan benytte tekst fra tidligere besvarelser, men da må du merke hele teksten du limer inn som sitat og referere til den tidligere besvarelsen. Du kan da bruke innleveringsnummeret på forrige eksamen eller kvalifiseringsoppgaven. Du finner sikkert en mal for dette på Internett et sted. Jeg ville f.eks. ha godtatt det dersom en student leverte en oppgave der man henviste på denne måten: «Kvalifiseringsoppgave i SOSANT1100, studentnummer 335, innlevert 11.04.2017, s. 4.» Studieinstitusjonene kjører ofte oppgavene gjennom et system som heter URKUND, der man kan finne tekstlikheter med andre oppgaver. Dersom det oppdages at du har plagiert, er konsekvensen ofte annullering av eksamen, samt utestenging fra norske universiteter og høgskoler i ett til to semestre. Det er veldig bra at du selv kom på at dette kunne være en problemstilling, og at du prøver å finne ut av reglene. Jeg vil råde deg til å sette deg inn i reglene som gjelder for din institusjon. Dersom de har temasider om kildehenvisninger på nett, kan det være lurt å benytte disse. Ønsker deg lykke til! Anonymkode: abc1d...181 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #12 Skrevet 15. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville f.eks. ha godtatt det dersom en student leverte en oppgave der man henviste på denne måten... Anonymkode: abc1d...181 Huff, her glemte jeg noe vesentlig; du bør selvfølgelig også skrive hvilken institusjon du leverte inn oppgaven til. (NTNU, UiB, HiØ e.l.) Anonymkode: abc1d...181
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #13 Skrevet 15. desember 2018 Tusen takk for utfyllende svar!😊 Anonymkode: 6b3c2...feb 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #14 Skrevet 15. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for utfyllende svar!😊 Anonymkode: 6b3c2...feb Ikke noe problem! Jeg vet at mange studenter synes at dette med selvplagiering er litt urimelig, men prøv å tenke på det på denne måten; du har et kjempefortrinn fordi du allerede har gode kunnskaper om disse temaene, og har skrevet gode tekster om dem fra før. Du har veldig gode forutsetninger for å gjøre en god eksamen! 😊 Anonymkode: abc1d...181
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå