Gå til innhold

Ribbe av andre dyr enn gris

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Samboeren min er muslim, og spiser da ikke gris. I hans hjemland er det få retter som tilsvarer svineribbe, men han er vant med kylling, geit og et røyskatt-lignende dyr som vi ikke klarer å finne noe norskt navn på. 

Er det mulig å få til en ribbe av geit? Erfaringer? Kylling eller smågnagere egner seg vel dårlig. Vi har tilgang på ferdig slaktet geit.

Anonymkode: 84fd1...02d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få tak i fåreribbe. Har selv lett etter pinnekjøtt av geit, uten hell. Men hør med en slakter. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Samboeren min er muslim, og spiser da ikke gris. I hans hjemland er det få retter som tilsvarer svineribbe, men han er vant med kylling, geit og et røyskatt-lignende dyr som vi ikke klarer å finne noe norskt navn på. 

Er det mulig å få til en ribbe av geit? Erfaringer? Kylling eller smågnagere egner seg vel dårlig. Vi har tilgang på ferdig slaktet geit.

Egentlig skal vel alt kjøtt være halal selv om det ikke er svinekjøtt.
Selve ordet Halal(tillatt) har jo med at dyret skal ha blitt slaktet på korrekt slaktemetode.

Svinekjøtt anses jo som skittent og skal av hygieniske årsaker ikke væres i kontakt med. Altså det anses som Haram (ikke tillatt).
Hvorfor ikke kjøpe kjøtt til den store middagen på en av de internasjonale mat forretningene?

Så vidt jeg har forstått har de iallfall startet opp med halal pinnekjøtt nå som det har blitt så moderne...

Kanskje dere må prøve noe annet enn ribbe fordi ribbe og muslimsk kosthold passer svært dårlig.

Anonymkode: dae0a...6b1

Skrevet

Jeg har spist pinnekjøtt av sau, geit og hjort. Det er jo ribber det også, men for å få den klassiske sprø svoren og steika, trenger man et dyr med mye fett. 

Anonymkode: 9cb43...26f

Skrevet
3 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Du kan få tak i fåreribbe. Har selv lett etter pinnekjøtt av geit, uten hell. Men hør med en slakter. 

liker du ikke pinnekjøtt av lam?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

liker du ikke pinnekjøtt av lam?

Jovisst. Men jeg synes det hadde vært spennende med geit også. 

• Liker 1
Skrevet

Altså, pinnekjøtt er jo lammeribbe det, av lam?

Men ellers går det fint an å tilberede fersk ribbe av både lam og kje. Ikke geit, det er heftig kjøtt å spise (ja, jeg har prøvd). Kjeribbe har jeg tilberedt mange ganger, da dampes den sakte i foliepakke i ovnen i flere timer, skjæres i ribber og pensles med innkokt sjy smakt til med feks honning og sitron, og grilles spør og gyllen under ovnsgrillen. Men dette er ferskt kjøtt som er i sesong om våren, rundt påsketider. Jeg kjøper på Bondens marked, tviler på du får tak i frossent nå.

Så jeg ville vel heller dampet litt pinnekjøtt altså, hvis de andre skal ha ribbe til julemiddag. Evt stekt et andebryst. Da får man sprøtt skinn som kan minne om svor fordi and er så fett, og det passer ypperlig til typisk ribbetilbehør som rødkål etc. Mer sprø svor på et andebryst enn på en kjeribbe, for å si det sånn.

Anonymkode: 24977...21e

• Liker 3
Skrevet

Lammecarré er en form for ribbe. Kanskje det kan være noe?

Pinnekjøtt av geit kunne vært interessant, men jeg har ikke hørt om noen som lager det.

Anonymkode: c92ef...028

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Skal høre med sambo hva han syns :)

ts

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lammecarré er en form for ribbe. Kanskje det kan være noe?

Pinnekjøtt av geit kunne vært interessant, men jeg har ikke hørt om noen som lager det.

Anonymkode: c92ef...028

Nei, det er kotelettkammen, altså ryggen på dyret. Eller ytrefileten om man skjærer kjøttet av beinet. En helt annen stykningsdel enn ribben, og mye mindre fett. 

Anonymkode: 24977...21e

• Liker 2
Skrevet

Blir ikke særlig mer eksklusivt en lammecaré.
Jeg tilbereder den med Dijonsennep og ruller kjøttet i en  pistasjcrumble før jeg steker.

• Liker 1
Skrevet

Ribbe av geit smaker ganske stramt.. 

Anonymkode: fca15...1d6

Skrevet

3E8F76AA-0F34-4D1D-B384-500F872BACDD.png

Anonymkode: 54353...17b

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ribbe av geit smaker ganske stramt.. 

Anonymkode: fca15...1d6

Ja det bør være av kje. Mildt og mørt.

Anonymkode: 1473c...b0e

Skrevet

Men i alle dager. Er dette for å feirer jul med ribbe, som allikevel ikke er svineribbe? Da kan du jo spise hva som helst i stedet. Det blir uansett ikke det samme som svineribbe. 

• Liker 2
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Kan dette være årsaken til at muslimer anser svin som skittent ? 

https://www.vetinst.no/sykdom-og-agens/trikiner

Anonymkode: 54353...17b

Sannsynligvis var det mye smitte av sykdom fra gris til menneske i de områdene islam stammer fra. Så begynte menneskene å se på det som en slags ondskap, forbannelse eller lignende, og man tok det som tegn på at gud så på det som skittent. Og det ble forbudt. 

Anonymkode: 6d68f...8f1

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligvis var det mye smitte av sykdom fra gris til menneske i de områdene islam stammer fra. Så begynte menneskene å se på det som en slags ondskap, forbannelse eller lignende, og man tok det som tegn på at gud så på det som skittent. Og det ble forbudt. 

Det var også er fornuftig forbud siden grisen spiser opp mat som mennesker kan nyttiggjøre seg (korn, nå også poteter). Dette i motsetning til graseterne sau og geit (pluss ku).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...