Gå til innhold

7 mnd. Våkner hele natten

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Mindy

Min sønn på 7 mnd. har blitt så umulig å få til å sove ordentlig. Det gikk bra lenge, men så for ca 3 uker siden begynnte han å våkne tidligere og tidligere for å sutre og klage. Til natten sovner han fint men så setter han i gang. Nå holder han på ca. hvert 20. min helt fra kl. 2300 til morgenen. Har forsøkt med både mer og mindre mat. Kan ikke skjønne at noe spesielt plager han. Før sov han også så lenge på dagen at jeg pleide å måtte vekke han men nå skjer det samme på dagen som på natten. Noen gode råd før det klikker for meg av søvnmangel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Så lenge du vet at det ikke er noe som plager han, legg han på eget rom og la han skrike.

En forferdelig opplevelse for alle foreldre men etter 2-3 netter sover han garantert.

nero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vesla mi ikke får sove på natta gir jeg henn litt vann, for jeg har lest at mange barn våkner og er tørst om natta! og etter litt vann sovner hun igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenner? For lite søvn? Sulten?

Da våre barn begynte å rote om natten stod pappa opp og tilbød dem litt vann å drikke. Barna syns dette var for kjedelig (ingen pupp!!!) og bestemte seg for å sove i stedet for å våkne ørten ganger. Tror det tok 2 netter med alle 4.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vid 7-8 månader är det visst vanligt att de börjar drömma och vaknar rädda för en lyktstolpe, hund eller nåt annat nytt de mött under dagen.

Vi fick rådet från hälsostationen att inte sluta med nattamning under denna perioden. De rådde oss till att

- låta honom somna själv i sängen, då är det lättare att somna om själv.

- inte ta upp honom utan försöka trösta i sängen, klappa lite på ryggen och nynna lite.

det är en klen tröst nu men det går över...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mindy

Det er mulig han er bortskjemt og trenger en avvenning. Han får ikke mat på natten, men jeg er borte for å gi han smokken. Er litt engstelig for hvordan det skal gå, for han blir helt hysterisk når han ikke får noe respons fort nok. Han hyler seg helt bort. Jeg har også ei på 18 mnd. i huset så da kommer det til å bli leven fra alle kanter. Synes også det er helt forferdelig å la ungen skrike på den måten. Sukk. Det skal ikke være lett nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig han er bortskjemt og trenger en avvenning. Han får ikke mat på natten, men jeg er borte for å gi han smokken. Er litt engstelig for hvordan det skal gå, for han blir helt hysterisk når han ikke får noe respons fort nok. Han hyler seg helt bort. Jeg har også ei på 18 mnd. i huset så da kommer det til å bli leven fra alle kanter. Synes også det er helt forferdelig å la ungen skrike på den måten. Sukk. Det skal ikke være lett nei!

Gutten vår var i startfasen av noe lignende, så vi bestemte oss for å sette hardt mot hardt. (gjør vondt i hjerterota, men det var effektivt!!)

Når han satte i gang med bæljinga, gikk vi inn ca hvert 5.minutt og hvisket god natt, sove nå, og la dyna over han. Innimellom fikk han litt vatn på flaske (som han til slutt slengte utav senga fordi det ikkje var noke kjekt med det likevell") :wink: Og det var ikkeno gøy med oppmerksomhet fra oss heller, når alt vi gjorde var å legge han ned igjen!! :wink:

Det tok en to-tre kvelder/netter så ga han opp heile opplegget og vi kunne sove godt om nettene alle sammen!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her var nesten skummelt likt min Maiken da hun var så liten... Våkna hele tida, og holdt et himla leven hele natta... :o Og hun også hylte seg ganske godt bort, og det syntes jeg var kjempeskummelt - førstegangsmor som jeg er...

Og hun fikk tenner... (Jeg hater når de får tenner!!!)

Greia var den at hun spiste så lite på dagen og fikk MME om natten. Det var utrolig vanskelig å få henne avvent med det igjen, men det gikk...

Hun fikk også dentinox smurt på tannkjøttet og vannflaske. Hun har aldri likt smokk, så vi kunne ikke bare putte i den heller...

Hun har også slitt masse med luft i magen helt fra hun var helt liten. Det vi gjorde når hun begynte å hyle om natten var at vi gikk inn til henne, la henne på magen og strøk henne på ryggen uten å ta henne opp av senga. Etter en liten stund ville vi enten få ut lufta, eller skjønne at det var noe annet som plaget henne. Hvis det ikke var luft, gikk vi etter dentinox'en og smurte det på tannkjøttet hennes. Hjalp ikke det heller så ga vi henne vann. Og funka ikke det heller, så tok vi enkleste utvei med MME og da sovna hu som en stein! Og jeg har angra mange ganger etterpå. :-x

Men! Dersom det er at sønnen din er "bortskjemt" med oppmerksomhet, så må du bare være sterk.

Her er helsesøsters råd til oss:

Når han våkner og skriker, gå inn og vis at du er der. Ikke slå på lyset eller ta han opp. Legg han på plass og bre over han på nytt hvis han har flytta seg masse, si god natt og gå ut av rommet igjen. Begynner han å hyle en gang til, vent 5 min før du går inn en gang til. Gjør akkurat det samme da. Bre over og godnatt og så ut igjen... Så venter du ti min neste gang, 15 min, 20 min osvosvosv helt til han forstår at han ikke blir tatt opp. Jeg veit at det er beintøft, men det er faktisk ikke farlig. Det gjør bare vondt inni oss foreldre. :(

Det som også er en lur ting er at hvis du fortsatt ammer, så send pappaen inn for å ta nattoppgjøret. For du lukter mat, og da er det jo klart at han vil ha pupp istedet for å sove :wink:

Håper det fikser seg! Lykke til!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min datter ble også verre og verre på natten. En stund tror jeg det var tenner, men det var på en måte grenser etterhvert for hvor lenge tennene skulle plage henne. Smokken ble etterhvert et onde, antakelig fordi hun ikke greide sovne uten den og våknet når hun mistet den osv. så da hun var 6 mnd. tok jeg en runde med noen netter der hun hverken fikk pupp eller smokk. Jeg avvente henne like godt med begge deler. Og siden den gang har hun sovet natten igjennom, dvs hun våkner mye sjeldnere og hvis hun gjør det så sovner hun av seg selv. Jeg slipper å foreta meg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...