Gå til innhold

Trappegrind når barnet er over tre år?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi skal til familie i jula, og minstejenta i familien er 3,5 år og har gått stødig lenge. Likevel er det trappegrind i alle trapper, som gjør det vanskelig for meg å gå der.

Jeg har problemer med beina, og å tråkke over en høy kant og samtidig ned et trinn rett etterpå gjør at jeg må holde meg fast med begge hender og er livredd for å falle i trappa. 

Hvor lenge bruker man egentlig trappegrind? Jeg håper den forsvinner snart, men vil jo selvfølgelig ikke mase dersom jenta trenger den. Men om den bare er der av gammel vane eller at det er lettvint for dem å vite hvor barnet er, så blir det jo noe annet.

Er det vanlig at treåringer ikke kan gå trapper alene?

Anonymkode: 1cdca...24f

Edit: Overskrift endret. Edie, adm.

Endret av Edie
Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan du ikke bare åpne grinden? man trenger ikke å klatre over den liksom...

Skrevet

Hvorfor lage problemer av ingenting? Åpne grinden, gå gjennom, festen den igjen. 

Anonymkode: ffff1...ad4

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på barnet. Vi har aldri hatt trappegrind til vår toåring, men hen har heller aldri vært så interessert i å gå i trapper. Vi går alltid sammen i trappa, hen går ikke alene ennå.

Anonymkode: ccb0c...698

Skrevet

Jeg klatrer selvsagt ikke over hele grinda! Det er en ti cm høy kant nederst når den er åpen. 

TS

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på barnet. Vi har aldri hatt trappegrind til vår toåring, men hen har heller aldri vært så interessert i å gå i trapper. Vi går alltid sammen i trappa, hen går ikke alene ennå.

Anonymkode: ccb0c...698

Det var fint at du skrev hen, eller så hadde alle skjønt hvem du var.

Anonymkode: 6b918...0e8

• Liker 34
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg klatrer selvsagt ikke over hele grinda! Det er en ti cm høy kant nederst når den er åpen. 

TS

Så sært. Har ikke opplevd en slik grind. Men jeg tenker at opp til 4 år kan man forvente en grind. Det er forskjell på å kunne gå i trapp og gå trygt i trapp.

Anonymkode: 04f01...27d

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så sært. Har ikke opplevd en slik grind. Men jeg tenker at opp til 4 år kan man forvente en grind. Det er forskjell på å kunne gå i trapp og gå trygt i trapp.

Anonymkode: 04f01...27d

Tusen takk for et ordentlig svar. :)

Skrevet

Kan du ikke høre med foreldrene? Kanskje de ikke tenker over at grinden er til så stort hinder for deg. 

Vi har tatt bort grinden til vår på tre, men den var nok oppe en god del lengre enn nødvendig bare fordi vi ikke kom på å fjerne den.

Skrevet

3,5 år og trappegrind? Det var veldig seint hvis det er snakk om en helt normal, frisk unge. 

Anonymkode: 85380...db0

• Liker 7
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3,5 år og trappegrind? Det var veldig seint hvis det er snakk om en helt normal, frisk unge. 

Anonymkode: 85380...db0

Det er kanskje det? Det er jo bare to år til han begynner på skolen,  men jeg skal innrømme at jeg ikke har sånn kjempegreie på motorisk utvikling i barnehagealder.

TS.

Gjest Mammalivet
Skrevet (endret)

Vi har hatt trappegrind hjemme lenge før vi selv fikk barn. Vi har mange tante/onkelbarn, venner med barn etc. I tillegg skulle vi jo etterhvert ha barn selv. Vi kommer nok ikke til å fjerne grinda selv når mistemann hjemme er over 3 år. Alltid noen med småbarn som kommer på besøk :) 

Endret av Mammalivet
Endre
Skrevet

Kommer vel litt an på trappen også? En trapp er jo ikke en trapp. Noen er bratte feks. Svigermor har en ekstremt ekkel trapp fra andre etasjen og ned, jeg liker ikke gå i den selv engang. Så vår nå 4 åring får ikke fly opp og ned der, da han gjerne forter seg når han skal noe. Han går helt stødig, men i trapper kan han være noe ustø. 

Anonymkode: 323f1...9a7

Skrevet

Jeg synes det høres helt absurd ut å ha trappegrind til et barn over tre år. 

Jeg synes de er veldig irriterende og installerte aldri, så her lærte ungen å ake ned trappen på rumpa før hun var to. 

Anonymkode: 244c6...034

• Liker 5
Skrevet

Mine barn var tidlig motorisk utvikla, så trappegrind til et barn på over 2-3 år hadde aldri falt meg inn!! Men noen er tregere enn andre. 

Anonymkode: 52857...edd

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Nekter å tro at den er 10 cm. Det lages ikke slike grinder. Herlighet, voksne mennesker må greie å oppføre seg når de er på besøk hos andre. Dette er et ikke-problem. 

Anonymkode: 9a807...d14

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nekter å tro at den er 10 cm. Det lages ikke slike grinder. Herlighet, voksne mennesker må greie å oppføre seg når de er på besøk hos andre. Dette er et ikke-problem. 

Jøss, har du oversikt over alle slags grinder som produseres altså? Vi har selv hatt en grind med ganske høy kant, sikkert nær 10 cm. Den var helvetes i veien, så vi valgte en annen grind etter kort tid 

• Liker 2
Skrevet

TS snakker vel om en grind av denne typen: https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/beslag/gulv-trappebeslag/barnesikringsgrinder/barnegrind-660043?gclid=Cj0KCQiA6dLgBRDoARIsAJgoM4us8oM6o_0Iqdebl6WUMxUos5ZoVkT0HPnoKiaRkP5LnSrt9sWNmRMaAjV5EALw_wcB#tab02

Kanten nederst er ikke 10 cm, men selv jeg som ikke har problemer med beina syns de er veldig lette å snuble i hvis trappa er bratt. 

Vi sluttet med grind lenge før han var 2. Men noen barn er trege (eller hypre...) , og kombinert med en ekkel trapp i en lang gang hvor barnet springer mye ser jeg fint behovet for grind lenger enn til 2 hvertfall... 

Men spør foreldrene om de kan fjerne den for anledningen. :)

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, har du oversikt over alle slags grinder som produseres altså? Vi har selv hatt en grind med ganske høy kant, sikkert nær 10 cm. Den var helvetes i veien, så vi valgte en annen grind etter kort tid 

Vis meg en grind der terskelen nederst er 10 cm. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke normalt at en 3 åring trenger trappegrind nei :P 

Anonymkode: 15c26...ce9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...