Mojahe Skrevet 15. desember 2018 #1 Skrevet 15. desember 2018 Har noen erfaring med offentlig skifte? Er de undersøkelsen som blir foretatt mer grundige, enn i et privat skifte med innleid advokat?
Testosteron Skrevet 15. desember 2018 #2 Skrevet 15. desember 2018 I prinsippet gjør bostyreren det samme enten det er privat eller offentlig skifte, men i praksis er det forskjell på advokater. Noen er dyktigere enn andre. Jeg antar det er mindre sjanse for å få en dårlig advokat ved offentlig skifte enn om arvingene selv skal velge en advokat, for tingretten har bedre forutsetninger for å vite hvem som er dyktige enn menigmann.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #3 Skrevet 4. februar 2019 Hei. Dette er vel for sent nå, men dersom en har mulighet til et privat skifte er det veldig mye bedre (og rimeligere) enn offentlig skifte. Hvorvidt undersøkelsen er grundigere med offentlig skifte aner jeg ikke noe om, men en advokat som har erfaring med skifte vet jo hva som er nødvendig? Det kommer an på hva slags undersøkelse du tenker på? Her ønsket jeg offentlig skifte pga. særkullsbarn og stor grad av uenighet i familien m.v. På mange måter det lureste jeg kunne ha gjort, selv om jeg reagerer på at salæret en advokat som er utnevnt av tingretten er så vidt høyt som det er. Jeg har brukt advokat noen ganger før og det vi betaler nå er vesentlig dyrere - for en jobb og et arbeid jeg mener en sekretær på mange måter kan utføre. Det er helt hinsides, slik at jeg faktisk sitter her og forsøker å finne ut av om det er noe sted å klage dette inn (vi betaler 1800 pluss mva, mens det jeg vel har betalt for andre advokater er på rundt 1500 + mva (samme periode).). Det virker som at når advokaten først er utnevnt så kan de kreve hva som helst i betaling, mens det vanlige er jo at en konkurrerer mer om oppdragene. Dermed mener jeg at tingretten heller burde ha satt et tak på hva en advokat kan tillate seg å ta i timespris. Jeg er heller ikke veldig imponert over advokaten og prosessen, men så har jeg vel såpass mye erfaring sånn ellers som gjør at jeg finner ut av ting selv m.m. Uansett er jeg glad det er en utenforstående som håndterer dette og endelig er vi snart ferdig - for det tar tid når en skal selge bolig m.v. også. Hva landet dere på? Anonymkode: 076d7...e46
Testosteron Skrevet 4. februar 2019 #4 Skrevet 4. februar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg reagerer på at salæret en advokat som er utnevnt av tingretten er så vidt høyt som det er. Jeg har brukt advokat noen ganger før og det vi betaler nå er vesentlig dyrere - for en jobb og et arbeid jeg mener en sekretær på mange måter kan utføre. Det er helt hinsides, slik at jeg faktisk sitter her og forsøker å finne ut av om det er noe sted å klage dette inn (vi betaler 1800 pluss mva, mens det jeg vel har betalt for andre advokater er på rundt 1500 + mva (samme periode).). Det virker som at når advokaten først er utnevnt så kan de kreve hva som helst i betaling, mens det vanlige er jo at en konkurrerer mer om oppdragene. Dermed mener jeg at tingretten heller burde ha satt et tak på hva en advokat kan tillate seg å ta i timespris. Anonymkode: 076d7...e46 Det er vanlig at advokater som er oppnevnt som bostyrer ved offentlig skifte, har sekretær som gjør de enkle tingene, og da skal salæret reflektere dette. Noen tingretter har veiledende satser for timeprisen som bostyrerne kan ta. De kan også ha egne satser for hva bostyrerens sekretær kan ta per time. Undersøk dette med den aktuelle domstolen som behandler din sak. Ved offentlig skifte skal arvingene få seg forelagt salærkravet til bostyreren med frist for merknader før tingretten avslutter bobehandlingen. Hvis arvingene har merknader, så skal tingretten fastsette salæret. Tingrettens avgjørelse kan ankes til lagmannsretten.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #5 Skrevet 5. februar 2019 Det lureste er å skaffe seg informasjon om avdødes formue/gjeld og skulle det vise seg at avdøde har null eller nevneverdig liten gjeld og de som er arvinger ønsker å bare få ting overstått og er enig om å dele alt av verdier likt seg i mellom så er privat skifte det beste. Er midt opp i det selv nå og det går greit uten advokat og alt det styret. Det virke overveldende med en gang,men det har gått overraskende greit. Anonymkode: a6b0b...9df
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #6 Skrevet 5. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det lureste er å skaffe seg informasjon om avdødes formue/gjeld og skulle det vise seg at avdøde har null eller nevneverdig liten gjeld og de som er arvinger ønsker å bare få ting overstått og er enig om å dele alt av verdier likt seg i mellom så er privat skifte det beste. Er midt opp i det selv nå og det går greit uten advokat og alt det styret. Det virke overveldende med en gang,men det har gått overraskende greit. Anonymkode: a6b0b...9df Helt klart enklest hvis alle er enige🙂 Anonymkode: 37575...506 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #7 Skrevet 11. februar 2019 På 04.02.2019 den 18.12, Testosteron skrev: Det er vanlig at advokater som er oppnevnt som bostyrer ved offentlig skifte, har sekretær som gjør de enkle tingene, og da skal salæret reflektere dette. Noen tingretter har veiledende satser for timeprisen som bostyrerne kan ta. De kan også ha egne satser for hva bostyrerens sekretær kan ta per time. Undersøk dette med den aktuelle domstolen som behandler din sak. Ved offentlig skifte skal arvingene få seg forelagt salærkravet til bostyreren med frist for merknader før tingretten avslutter bobehandlingen. Hvis arvingene har merknader, så skal tingretten fastsette salæret. Tingrettens avgjørelse kan ankes til lagmannsretten. Hei. Du har helt rett i at advokaten også bruker sekretær til enkelte av oppgavene og at salæret sikkert blir reflektert pga. det. Jeg skal undersøke med tingretten lokalt om de har noen veiledende satser, og evt. gi tilbakemelding om at dette er noe de bør se på for det virker meningsløst at den kan tillate seg hva som helst slik det fremstår for meg. Dette må være noe av den "enkleste jusen" man er borti - rett frem og firkantet - jeg kunne sikkert gjort mesteparten av jobben selv uten å være advokat. Så da å kreve den timesprisen er "beyond me". Takk igjen. Anonymkode: 076d7...e46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå