Gå til innhold

Hva får folk til å unnskylde uforskammede mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en liten butikk som selger alt mulig dilldall til hjemmet, og av og til får vi jo noen ganske frekke kunder. Kunder som klager og snakker nedsettende og høylytt om alt i butikken, forsøker å prute ned priser (ønsker å betale 50kr for en pute som kofter 250, fordi ikea etc har en lignende pute for 50), som blir sinte når jeg sier at prisen dessverre ikke er diskutabel. Og kunder som er direkte ufyselige mot oss i kassen også. 

Av og til når jeg har hatt en lang dag på jobb og vil fortelle venninner, så hender det at de sier noe ala "men du vet jo ikke hva dem går gjennom, du har ikke gått i deres sko" etc. 

Altså HALLO. Bare fordi man har det tøft så har man plutselig frislipp til å oppføre seg som et regelrett mareritt mot andre? Plutselig har de frislipp til å tenke at kanskje menneskene de er sånn mot, OGSÅ har det vanskelig? 

Hvorfor skal man alltid bortforklare folks dårlige oppførsel med at de mest trolig bare har det tøft? HVORFOR er det plutselig ok å være uforskammet mot andre bare fordi man går gjennom noe? 

Anonymkode: fc2aa...7c1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke jobb i yrket. 

Anonymkode: 86138...d07

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke OK, og  om så skulle være at de har det vanskelig, så er de nok slik ellers også. Man blir ikke oppsøkende frekk og uforskammet av å ha en dårlig dag/periode.  Man kan kanskje svare kort og uhøflig dersom man er sliten eller har det vanskelig, men krangling og forsøk på pruting er neppe et resultat av dette.

Anonymkode: ee4b1...28b

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke nødvendigvis sånne bare har det tøft, noen folk er bare ufine eller egoister. Men en dårlig dag, lavt blodsukker og stress er jo og en faktor da, desember er jo en høytid for å få kjeft av kunder.

Men det er en del av butikkjobb er å smile og heve seg over det, og så får du ventilere til kolleger og le av det på bakrommet heller. Ikke ta det personlig eller bit tilbake. 

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du skal få deg noen nikkedukker i stedet for venner. Det virker jo som at du bare vil at de skal jatte med og være enig med deg. Kanskje du heller kan ringe moren din eller lignende når du bare vil ha en ordentlig utblåsning? 

Når man driver med kundeservice møter man allslags folk man ikke vet bakgrunnen til. Man må nesten klare å heve seg over det i en slik type jobb, hvis ikke blir man jo helt ødelagt. Hvordan du har det er egentlig ikke spesielt relevant. Du er der for å gjøre en jobb, og det bringer med seg visse negative sider. Hvis du har det for ille til at du ikke kan møte den allsidige kundegruppen må du nesten finne deg en annen jobb. 

Anonymkode: e507b...941

• Liker 2
Skrevet

Kanskje vennene dine egentlig mener at det nytter ikke hisse seg opp eller ta det personlig, fordi når folk er sinte er det som regel egne issues som er problemet, ikke deg. Du er bare riskornet som velter lasset. Så poenget er kanskje ikke gi dem frislipp, men innse at noen mennesker har egne problemer og tar det noen ganger utover tilfeldige mennesker, og det hjelper deg ikke bry deg eller ta deg nær av det. 

Anbefaler se filmen En mann ved navn Ove (svensk film)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dette var en av grunnene til at jeg ikke kunne jobbe i serviceyrke. Skulle jeg jobbet i  serviceyrker over  lengder tid hadde jeg blitt sur og bitter av det. Du får ikke endret disse menneskene, og de vil alltid være der. Om du ikke greier å riste det av deg etter endt arbeidsdag ( og det skjønner jeg godt om du ikke kan) så bytt jobb. 

Endret av Puny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...