Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er ditt beste tips på heimelagde gaver? Gjerne som verken koster mye, eller tar lang tid å lage.

Det er ikke fordi man er gjerrige, men fordi vi er en gjeng som vil lage noe å vedlegge gavekort som skal deles ut.

Vi ansvarlige i vår forening har lyst å gjøre litt ekstra i år. Har ikke mest av midler, og skal betale dette av egen lomme.

Takk for alle tips🎁

Anonymkode: 32b1a...e06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Knekk 

Anonymkode: 5a3dc...794

Skrevet

Kanelboller

Anonymkode: 366d6...3d8

Skrevet

Uff, hjemmelagde gaver er noe av det verste jeg får. Unntatt strikkede plagg, det er en veldig flott gave. Men et lite glass med brente mandler eller noe klissete, ekkel julekonfekt er bare trist... Jeg ville holdt meg til gavekortet og en hyggelig julehilsen.

Anonymkode: debff...a11

• Liker 1
Skrevet

Uff, hjemmelagde gaver er noe av det verste jeg får. Unntatt strikkede plagg, det er en veldig flott gave. Men et lite glass med brente mandler eller noe klissete, ekkel julekonfekt er bare trist... Jeg ville holdt meg til gavekortet og en hyggelig julehilsen.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Mange legger mye sjel og tid i slike ting. Samboeren min sliter seg helt ut på dette, til tross for at jeg sier at hun ikke skal bruke så store krefter på smått i julestria.

Anonymkode: f9e6a...b94

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker å lage en utrolig god peppermynte konfekt til jul (hvis man ikke liker peppermynte så kan man smakstilsette med vanilje i stedet), går an å lage en batch med denne konfekten og legge noen kuler ved gavekort. 

Oppskriften er enkel:

1dl fløte og 4ss hvetemel (går også an å bruke glutenfritt finmel hvis noen har cøliaki), rør sammen i en kjele og kok opp under omrøring. Dette blir en tjukk grøtklump. Putt den i en bakebolle og avkjøl 

Når deigklumpen har blitt kald så kna inn en pakke melis. Drypp over peppermynte (kjøper på apotek) og kna inn (ev vaniljeekstrakt). La deigen ligge en times tid i kjøleskap (kan oppbevares lenge i kjøleskap)

Trill til kuler 

Smelt to plater kokesjokolade+50g delfiafett i vannbad, dypp kulene oppi og rull de i kokos. Kan også droppe kokos hvis man ikke liker det. Legg kulene på bakepapir og avkjøl i kjøleskap 

Disse er utrolig gode! 

Jeg liker veldig godt hjemmelagde gaver, mye bedre det en nips som hoper seg opp i et skap. Lærte meg å strikke i fjor, så i år har jeg vært flittig så det ligger mange hjemmestrikka sokker, votter og luer signert Skruf under juletrær i år :) 

• Liker 3
Skrevet

Lemoncurd, biscotti, tovede sitteunderlag, karameller og brente mandler. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, skruf skrev:

Jeg bruker å lage en utrolig god peppermynte konfekt til jul (hvis man ikke liker peppermynte så kan man smakstilsette med vanilje i stedet), går an å lage en batch med denne konfekten og legge noen kuler ved gavekort. 

Oppskriften er enkel:

1dl fløte og 4ss hvetemel (går også an å bruke glutenfritt finmel hvis noen har cøliaki), rør sammen i en kjele og kok opp under omrøring. Dette blir en tjukk grøtklump. Putt den i en bakebolle og avkjøl 

Når deigklumpen har blitt kald så kna inn en pakke melis. Drypp over peppermynte (kjøper på apotek) og kna inn (ev vaniljeekstrakt). La deigen ligge en times tid i kjøleskap (kan oppbevares lenge i kjøleskap)

Trill til kuler 

Smelt to plater kokesjokolade+50g delfiafett i vannbad, dypp kulene oppi og rull de i kokos. Kan også droppe kokos hvis man ikke liker det. Legg kulene på bakepapir og avkjøl i kjøleskap 

Disse er utrolig gode! 

Jeg liker veldig godt hjemmelagde gaver, mye bedre det en nips som hoper seg opp i et skap. Lærte meg å strikke i fjor, så i år har jeg vært flittig så det ligger mange hjemmestrikka sokker, votter og luer signert Skruf under juletrær i år :) 

Oj, så spennende ut. Tror du det hadde fungert å røre ut melisen i fløten før man kokte fløten opp med mel?  Om du erstatter peppermynten med vaniljeekstrakt; hvor mye bruker du ca?

Skrevet (endret)
5 minutter siden, visp skrev:

Oj, så spennende ut. Tror du det hadde fungert å røre ut melisen i fløten før man kokte fløten opp med mel?  Om du erstatter peppermynten med vaniljeekstrakt; hvor mye bruker du ca?

Nei, man må kna den inn. Men det er ikke mye jobb asså :) ikke mye søl heller, knar bare inn melisen mens deigen ligger i bollen. Mulig du kan bruke kjøkkenmaskin også. Bruker å ta litt og litt melis, det er ikke alltid det går en hel pakke.

Usikker på antall dråper, 10 kanskje. Jeg drypper bare i litt, knar inn og smaker. Tror det går mere vanilje siden den er svakere på smak 

Endret av skruf
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, skruf skrev:

Nei, man må kna den inn. Men det er ikke mye jobb asså :) ikke mye søl heller, knar bare inn melisen mens deigen ligger i bollen. Mulig du kan bruke kjøkkenmaskin også. Bruker å ta litt og litt melis, det er ikke alltid det går en hel pakke.

Usikker på antall dråper, 10 kanskje. Jeg drypper bare i litt, knar inn og smaker. Tror det går mere vanilje siden den er svakere på smak 

Tusen takk:) Får teste en liten batch:)

• Liker 1
Skrevet

Hjemmelagede tennbriketter. Supre til å tenne i peisen med og så er det gjenbruk (men krever at man tar vare på/samler inn gamle aviser og stearinlysstumper på forhånd da). 

Skrevet

Hvis dere skal gi bort noe spiselig, vær så snill å skrive en liten innholdsfortegnelse og legg i pakken. Spiselige gaver som jeg ikke vet hva inneholder går dessverre rett i søpla her.

Hilsen allergiker.

Anonymkode: 13678...010

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere skal gi bort noe spiselig, vær så snill å skrive en liten innholdsfortegnelse og legg i pakken. Spiselige gaver som jeg ikke vet hva inneholder går dessverre rett i søpla her.

Hilsen allergiker.

Så du kaster spiselige gaver noen har laget til deg før du i det hele tatt har spurt dem om hva det inneholder? Hyggelig 

Anonymkode: 522ce...107

• Liker 4
Skrevet

Hilsen allergiker.

Har du hørt om telefon? Internett? SMS? Messenger? Snapchat? Discord? Skype? Epost? Post? 

Vil du ha flere? 

Skrevet

Hilsen allergiker.

Vil tro at de fleste som lager spiselige gaver til venner er klar over vennenes allergier og intoleranser og tar hensyn til det. 

Men skjønner at du er skeptisk hvis du får noe spiselig av noen du kanskje ikke kjenner så godt. Vil dog tro at de fleste ikke har noe i mot å få ei melding om hva gaven inneholder :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...