Gå til innhold

Fruktosemalabsorpsjon

Fremhevede innlegg

Gjest summertime
Skrevet

Jeg har vært og blitt testet, etter lang tid med sykdom, og har alyså funnet ut at jeg har Fruktosemalabsorpsjon(for et ord:P). Er det flere der ute som har dette? Hvordan opplevde dere det før dere fant ut hva det var, altså symptomer og slikt? Hvordan ble det etter at dere fikk testkost og diettplan med mat som ikke inneholder fruktose? For de av dere som ikke vet hva dette er, så står altså dette i brosjyren min:

Hva er fruktosemalabsorpsjon?

Tynntarmen klarer ikke å suge opp fruktsukker, og fruktsukkeret blir derfor værende igjen i tarmen. Detter fører til gassdannelse, magesmerter, kvalme og diaré. Dette er ikke farlig, men ubehagelig.

Er det noen som vet om man kan få støtte i form av penger eller andre ting når man har en slik diagnose. Det blir en del ting på helsekost og man kan ikke spise hva som helst. Håper noen vet dette. Jeg må også ta kosttilskudd pga at jeg må utelate mange ting som tilfører viktige vitaminer til kroppen.

Andre ting ved denne tilstanden:

Hvordan vil det være å få barn, noen som vet? Altså, blir det mye vitamintaking og/eller andre ting? Siden jeg må holde meg unna en del ting, så kan det vel være at ungen i magen ikke får i seg det den skal/bør få i seg under svangerskapet. Dette er kanskje noe jeg kan høre med lege om, eller finne en lege på nett. Jeg vil kanskje også få en del veiledning når jeg blir gravid, om hva jeg må passe på, hvis det er noe.

Håper noen har det som meg, og kan fortelle meg litt mer om det:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting jeg vet er i hvert fall at de som har høye utgifter pga en diagnose de har, kan få fradrag i selvangivelsen for utgifter over en viss sum.. det bør du med andre ord sjekke nærmere om du har rett til.

Gjest Anonymous
Skrevet

fruktose er fruktsukker, og er i masse frukt. vandlig sukker består av fruktsukker og druesukker, så du må unngå det også.

du kan bake selv med druesukker,xylitol(bjørkesukker) og noe som heter F O S (fåes i helsekosten)er du i utlandet kan du kjøpe en urt som heter stevia. alt dette er trygt for deg, men druesukker er usundt. i helsekosten finnes det godteri og sjokolade som er søta med maltitol (et sukkeralkohol)

jeg vil anbefale deg å ta en god multivitamin med høy kvalitet, siden du ikke kan spise mye frukt er det viktig at du passer på at du får i deg nok næringsstoffer. planlegger du å bli gravid er det også lurt å ta vitamin og mineral tilskudd.

Det kan være en god ide i ditt tilfelle å ta en tarm-rens, siden du mest sannsynlig har en del avfallstoffer i tarmen. Det finnes pille kurer i helsekosten. Fiber vil også hjelpe tarmen med å kvitte seg med avfallstoffer.

• 5 år senere...
Gjest pjuzko
Skrevet

Jeg har vært og blitt testet, etter lang tid med sykdom, og har alyså funnet ut at jeg har Fruktosemalabsorpsjon(for et ord:P). Er det flere der ute som har dette? Hvordan opplevde dere det før dere fant ut hva det var, altså symptomer og slikt? Hvordan ble det etter at dere fikk testkost og diettplan med mat som ikke inneholder fruktose? For de av dere som ikke vet hva dette er, så står altså dette i brosjyren min:

Hva er fruktosemalabsorpsjon?

Tynntarmen klarer ikke å suge opp fruktsukker, og fruktsukkeret blir derfor værende igjen i tarmen. Detter fører til gassdannelse, magesmerter, kvalme og diaré. Dette er ikke farlig, men ubehagelig.

Er det noen som vet om man kan få støtte i form av penger eller andre ting når man har en slik diagnose. Det blir en del ting på helsekost og man kan ikke spise hva som helst. Håper noen vet dette. Jeg må også ta kosttilskudd pga at jeg må utelate mange ting som tilfører viktige vitaminer til kroppen.

Andre ting ved denne tilstanden:

Hvordan vil det være å få barn, noen som vet? Altså, blir det mye vitamintaking og/eller andre ting? Siden jeg må holde meg unna en del ting, så kan det vel være at ungen i magen ikke får i seg det den skal/bør få i seg under svangerskapet. Dette er kanskje noe jeg kan høre med lege om, eller finne en lege på nett. Jeg vil kanskje også få en del veiledning når jeg blir gravid, om hva jeg må passe på, hvis det er noe.

Håper noen har det som meg, og kan fortelle meg litt mer om det:)

• 1 år senere...
Gjest Kristine
Skrevet

Heisann!

Du er ikke alene. Jeg fikk diagnosen når jeg var 12 år gammel. Før jeg fikk vite hva det var, slet jeg lenge med store smerter i mage og oppkast. Vi var på forskjellige matkurs, men husker ikke mye av det ettersom jeg egentlig ikke ante hva det innebar. Det eneste jeg visste var at jeg ikke fikk spise sukker, frukt, kaker og annet godt. Av og til gikk det bra å spise en brødskive med nugatti, men dette var på eget ansvar selvfølgelig. Nå har jeg gått et år der jeg kunne spise omtrent hva jeg ville. Helt til for en måned siden, da fikk jeg et sterkt tilbakefall, muliggens etter å drukket alkohol (noe som det er MYE sukker i). Nå er dietten sånn rimelig på plass, men jeg tar meg selv i å lukte i nugattiboksen... Melk skal jeg også holde meg unna, noe som ikke gjør tingene bedre.

Det er egentlig bare å finne seg i det, og når en først bestemmer seg for det, er det faktisk ikke så veldig vasnskelig. I tilleg til oppkast og kvalme, sliter jeg med å holde vekten på plass. På en uke gikk jeg ned 5 kg, og nå veier jeg like mye som jeg gjorde i åttende klasse. Jeg går danselinja, og det er enda viktigere at jeg får i meg nok mat.

Lykke til! :)

• 4 måneder senere...
Skrevet

Da jeg fikk diagnosen og fulgte dietten slavisk, gikk jeg ned over 20 kg i vekt. I tillegg sier foreldrene mine at nå er do ledig, det var d ikke før for da hadde jeg diare hele tiden som en følge av d. Ypperlig slankekur å gå på fructosefri diett :)

Skrevet

Jeg gikk ned 34 kg i vekt de 13 første dagene på diett... Dessverre greier jeg ikke å følge dietten slavisk lenger, så mye av vannet er kommet tilbake.

Skrevet

Jeg gikk ned 34 kg i vekt de 13 første dagene på diett... Dessverre greier jeg ikke å følge dietten slavisk lenger, så mye av vannet er kommet tilbake.

Jeg klarte d heller ikke å være slavisk nå særlig lenge, har du selv en ide om hvordan man kan bli like slavisk igjen? Jeg elsker snop desverre :( I tillegg elsker jeg salater med tomat og ananas + banan og gulrøtter, hvilket er fy-fy for oss! Det er vel bare å være bestemt for sin egen del, og ikke gi opp :)

Skrevet

[quote name=:)' timestamp='1330281792' post='10540267]

Jeg klarte d heller ikke å være slavisk nå særlig lenge, har du selv en ide om hvordan man kan bli like slavisk igjen? Jeg elsker snop desverre :( I tillegg elsker jeg salater med tomat og ananas + banan og gulrøtter, hvilket er fy-fy for oss! Det er vel bare å være bestemt for sin egen del, og ikke gi opp :)

Skrevet

Frukt og sukker har jeg ingen problemer med å unngå, men jeg er SÅÅÅÅ lei av mat som ikke smaker en dritt. Så for min del er det nok krydder som er det største problemet - hadde jeg kunne

t krydre som jeg ville, skulle jeg fått i meg hva som helst.

Og ikke minst kokte grønnsaker til middagen, snop, poteter og frukt kan jeg godt unnvære, men ikke grønnsaker!

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg har akkurat fått denne diagnosen, og lurer på om det finnes en oversikt over hvilke matvaret man må holde seg unna? Jeg vet jo at all frukt og sukker er fy-fy, men jeg vet ikke hvilke grønnsaker og bær jeg må holde meg unna.

Anonymous poster hash: f3739...e55

Skrevet

Jeg har akkurat fått denne diagnosen, og lurer på om det finnes en oversikt over hvilke matvaret man må holde seg unna? Jeg vet jo at all frukt og sukker er fy-fy, men jeg vet ikke hvilke grønnsaker og bær jeg må holde meg unna.

Har du ikke fått oppfølgningstime hos ernæringsfysiolog? :)

Jeg fikk med masse god info og ark med oversikt over fruktoseinnholdet i div matvarer, ikke bare frukt/bær. Også en diettliste jeg skulle følge 3 uker som var ca helt fri for fruktose, sånn at magen skulle komme seg igjen.

Det er ikke sånn at du må holde deg unna absolutt alt :hug: etterhvert som magen får roa seg så tålte jeg små mengder frukt igjen - nå har jeg f.eks plommer til kaffen Du må bare lære deg hvor mye fruktose det er i de forskjellige.

Anbefaler virkelig kurs hos sykehuset/ernæringsfysiolog!

Får du ikke andre gode svar skal jeg se om jeg finner igjen listene mine litt seinere :)

Anonymous poster hash: 51622...5fb

Skrevet

Søkte på nett, og fant en super database hos svenske næringsmiddeltilsynet! :)

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Kolhydrater/Sockerarter/#fru

I menyen til høyre står det - søk på næringsinnholdet i mat. Skriv inn fruktose, velg alle og klikk søk nederst, så får du opp masse detaljer :)

Her er en kortversjon lista opp :)

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel286.asp

Skrevet

Takk AB!! Nei, jeg fikk ikke time, det er visst ikke vanlig og alle klarer å lese seg opp selv mente legen på sykehuset... Jeg synes ikke dette er så lett jeg. Jeg pleier å bake eget brød med eplejuice, må jeg slutte med det nå da?

Skrevet

Takk AB!! Nei, jeg fikk ikke time, det er visst ikke vanlig og alle klarer å lese seg opp selv mente legen på sykehuset... Jeg synes ikke dette er så lett jeg. Jeg pleier å bake eget brød med eplejuice, må jeg slutte med det nå da?

Fryktelig merkelig holdning? Her kjører lokalsykehuset kurs par timer en ettermiddag for alle som har ny diagnose, ble mest effektivt sånn og da kunne de hjelpe flere fortere. Ernæringsfysiolog og lege som holder kurset.

Eplejuice bør du droppe ja - det er ren "revegift" for sånne som oss :hug: er bortimot konsentrert fruktose, og det klarer jeg fremdeles ikke å drikke, selv om jeg tåler mer nå.

Med alle matvareintoleranser/allergier er det vrient i starten :hug: ting å sette seg inn i og en må lære seg nye vaner.

Om din helseregion ikke kjører mestringskurs så kan du be legen din om henvisning til annen helseregion for slikt kurs - du vil få reise dekt på samme måte med annen behandling du må til annet sykehus for å få. Helse Nord har slike kurs, sjekk kalenderen her - http://www.helse-nord.no/pasientkurs/category19753.html

Skrevet

Kjære vene. Intoleranse mot fruktose er da ikke en diagnose? Intoleranse betyr ikke allergi. Husk det! Skal bare kutte ned på, eller holde seg unna kost med fruktose. Og alle her inne er vel så datakyndige at man finner ut av problemet? Ellers er de alle fleste matsorter du finner i butikken merket med innhold. Men vær så snill... ikke sykelig-gjør litt intoleranse.

Anonymous poster hash: 0d010...c29

Skrevet

Kjære vene. Intoleranse mot fruktose er da ikke en diagnose? Intoleranse betyr ikke allergi. Husk det! Skal bare kutte ned på, eller holde seg unna kost med fruktose. Og alle her inne er vel så datakyndige at man finner ut av problemet? Ellers er de alle fleste matsorter du finner i butikken merket med innhold. Men vær så snill... ikke sykelig-gjør litt intoleranse.

Anonymous poster hash: 0d010...c29

:balltre:

Hadde det bare vært så lett så.

Men du kan faktisk bli svært syk av det. Jeg var sykehusinnlagt flere ganger før vi fant ut av det. Immunforsvaret var bortimot helt flatt, næringsinntaket sinnsvakt dårlig, mangelsykdommer og betennelser, osv.

Og nei - det er ikke bare å søke litt på nett. For det første så finnes det fremdeles svært lite kunnskap og info å finne, og den som er der er svært mangelfull. Og jeg har lett.

Det er heller ikke bare å lese på pakker. Når så du sist at fruktoseinnholdet i en pakke blomkål, suppepose eller chips-pose stå?

En er nødt til å lære en god del for å håndtere fruktoseintoleranse, og denne infoen er ikke å finne på nett.

F,eks så er for mye grov brødmat et problem - det grove melet inneholder fruktaner, som er et forstadie til fruktose. Det står ikke deklarert eller forklart noe sted.

Osv osv.

Folk blir faktisk uføre pga ubehandla IBS - som er diagnosen de gjerne får om en ikke finner ut av nøyaktig hva en reagerer på.

Det jeg egentlig prøver å si er vel - ta deg en bolle! :balltre:

• Liker 1
Skrevet

Åj! Jeg tror kanskje du burde lese deg litt opp på hva intolleranse faktisk er! Og ingen her har påstått at intolleranse er det samme som allergi.

Ja, jeg får vel høre med fastlegen om han kan henvise meg til sånt kurs, og så bare prøve å kutte ut frukt i mellomtiden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...