Gå til innhold

Dekke bord for "norsk" førjulsmiddag i utlandet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal servere ekte norsk mat til svigers på søndag (vi er i Sør-Europa). Her nede er det vanlig å bare legge på en hvilken som helst duk og sette frem tallerkener. 

Men jeg vil gjerne gjøre bord-dekningen litt mer spesiell og litt mer norsk. Har tittet på Insta, men finner ikke noen gode tips som passer (mye av det de pynter med, har jeg ikke tilgjengelig). 

Så jeg har: En flott duk i farge "greige", tallerkenbrikker dypt røde, vakre klassiske hvite tallerkener og fine vinglass. 

Tips til hva jeg kan ha som dekorasjon på midten av bordet? Stort bord, vi blir 6 personer. Litt norskt, og litt "julete". 

Håper på gode tips :-) 

Anonymkode: e9d69...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får du tak i granbar der du er? Fin bordpynt, svigermor bruker alltid det på bordet, gjerne sammen med røde roser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levende lys og greiner av kristtorn er fint, gjerne sammen med litt blomster og kongler? Jeg bruker en fint avlangt trefat (litt båtformet egentlig) til å lage juledekorasjon i, da med kristtorn, kongler og ev små svibler etc eller roser og hva jeg nå enn har. Lager også noen enkle blomsteroppsatser i fine vaser, i år er det hvite roser eller hvite amaryllis sammen med kristtorn, noen kvister med noe bær på og grønn eføy (eføy og kristtorn samla jeg med meg fra skogen...). 

Jeg synes det er typisk norsk å bruke mye naturmaterialer til jul, så om du vil gi et norskt preg er det fint med kvister, kongler, lys etc. 

Anonymkode: 3e0d7...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vokser ofte en slags furu med lange nåler i sør europa som du kan ta granbar og kongler fra. Fint å blande med røde tulipaner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...