Gå til innhold

Hva er det meste du har hatt i kredittgjeld og/eller forbrukslån?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har 10 000 i kredittkortgjeld. Betaker alt hver måned, men bruker opp kreditten hver måned også.

Anonymkode: fad32...42a

Samme her, bruker trumf visa med kreditt på 10 000 til alt av dagligvare og generell varekjøp gjennom måneden, og sørger for å sette inn alt utestående på lønningsdag, slik at jeg aldri må betale renter.

Anonymkode: 0777f...ed0

Skrevet

20 000kr hos bank norwegian kredittkort. La ut for en reise når jeg visste bonus kom og alt ble nedbetalt mnd etter.

Skrevet

På et tidspunkt rett under 400 000,- Straks ferdig med det

Anonymkode: 06ee0...adb

Skrevet

22.000 for noen år tilbake - aldri igjen.

Bruker ikke over evne lengre! 

• Liker 1
Skrevet

Forbrukslån på 5000,- den gangen jeg var ung og flyttet hjemmefra, betalte det ned på ett år. (Det var en del penger på den tiden, og jeg brukte de på komfyr, kjøleskap og fryseboks)  Utover det har jeg aldri lånt til noe annet enn bolig.

Anonymkode: 2608f...afb

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva bruker man så mye på?:sjokkert:

Anonymkode: 9a23e...6fe

Skrevet

40 000, etter at jeg ble sammen med en med et helt annet forbruk enn meg. Jeg var ung og dum og ville «henge med» selv om jeg var student :( 

Anonymkode: 90420...cb3

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med «shit, så flink du har vært å snart ha betalt ned 400 000!!!!»

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nå var det dette jeg lurte på.

• Liker 2
Skrevet

Det har mye å si hvilken økonomisk situasjon man er i når man har lånet også da. Vil si mine 40 000 var helt utrolig massa da jeg hadde de, for jeg var student, og hadde ingen inntekt. I dag hadde jeg betalt ned et slikt lån på kanskje 3-5 mnd. Da føltes det nesten unulig. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde 10K i kredittkort i perioden mellom endte studier og første lønn i ny jobb. Det + litt av sparepengene var "prisen" for en sommer uten sommerjobb (noe som uansett var vanskelig å få i og med at jeg begynte i fast jobb 1. august og de fleste ser etter noen som kan jobbe til midten av august). Vel verdt det og betalte ned alt i løpet av de to første lønningene. 

Anonymkode: 1ac58...07d

• Liker 1
Skrevet

400.000 som egenkapital til bolig, betalte på det i 1 år for å så få det refinansiert inn i bolig. Planlagt økonomisk stunt siden jeg ikke hadde egenkapital eller kausjonister med god inntekt.

Anonymkode: a3151...545

Skrevet

Nå har jeg 10 000. Tror aldri har jeg brukt så mye på kredittkort før. 

Anonymkode: df617...938

Skrevet
På 15.12.2018 den 11.21, AnonymBruker skrev:

Veldig godt spørsmål. Var TV, sofa, seng, hvitevarer, telefoner, macer, iPader osv. Og på et punkt klarte jeg ikke betale alle minstebeløpene og leve, så måtte ta opp mer for å overleve..

• Liker 1
Skrevet
På 15.12.2018 den 11.24, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske jeg var det. Var min far som lånte meg pengene, så jeg fikk betalt ut alt og heller betalte tilbake rentefritt til han. Hadde aldri klart det alene.

• Liker 1
Skrevet
På 14.12.2018 den 17.00, AnonymBruker skrev:

O kr. Aldri hatt og skal aldri ha. De som reiser og shopper på kreditt må skamme seg. De har jo ikke råd. Jeg har ikke råd og tar heller ikke opp lån. Stor skam at det er så lett. Mastercard i utlandet kan være greit, men å bruke 50 000 på kreditt til sydentur man bruker åresvis å nedbetale er bare hinsides idiotisk. 

Hilsen Nei til forbrukslån !!!

Anonymkode: 11ec7...4d5

Her må du nok nyansere litt. Mange handler på kreditt og betaler ferieturen med kredittkort. Dette fordi det er forsikring som bonus og man får rentefri betalingsutsettelse. Spørsmålet er om man betaler kreditten ved forfall eller lar den gjøres om til rentebærende lån. Kan man betale kreditten ved forfall har man ingen grunn til å skjemmes, heller motsatt da man har hatt kostnadsfri betalingsutsettelse og fri forsikring på reisen. Selv om man gjerne har reiseforsikring utenom så varierer vilkårene og forsikringen gjennom kredittkortet kan være mer gunstig å bruke i noen situasjoner. 

Nok om det. 

Jeg har selv økt kredittgrensen på kortet for å få betalt reise for familien, men hadde selvsagt pengene på konto til å kunne betale ved forfall. Reisen var opp mot 60k.

Kun en gang har jeg hatt forrentende kredittgjeld da flere utgifter kom samtidig (inkl bilrep) og jeg var ung og ikke hadde fått spart opp nok buffer. 

Men all gjeld ble da betalt ved neste forfall. Så maks rentebærende kreditt er ca 15k. 

LÅN av type hus/bil/studie er ikke iberegnet. 

Skrevet

Tok 30000 forbrukslån i banken min til 6% rente, da det totalt sett var enklere og så og si like billig som å få mer lån på huset.
Har også 3427 i kredittkortgjeld, men det blir dekket i løpet av dagen.

Anonymkode: 098e4...169

Skrevet

Rundt 100k, nedbetalt i løpet av 2-3 måneder. En ren betalingsutsettelse for feriereise.

Anonymkode: 2394d...45f

Skrevet

Jeg har 45000 nå. Av ren dumhet egentlig. Var vant til god økonomi og kunne kjøpe meg det jeg har lyst å kjøpe både til meg selv og resten av familien,  og plutselig ballet det på seg har det litt trangere økonomisk nå enn ellers. Har egentlig veldig god kontroll over økonomien så veldig lei meg ver å ha dette i minus. Når det skal sies så har jeg mulighet til å betale ned alt med en gang fra andre kontoer, men ønsker ikke å gjøre det da jeg vil ha dette som lærepenge og vil ikke la det gå utover økonmien til resten av familien. Nå er kortet klippet og kastet og all overskudd hver mnd kommer til å gå til å nedbetale dette.

Anonymkode: 9fd7f...3c7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...