Gå til innhold

Hvor har du lært om privatøkonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lært av Luksusfellen og Pengerådet (Dine Penger sin podcast). Hvem har lært deg om økonomi? 

Anonymkode: cda9a...5b3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lærte om det på skolen og av mine foreldre. 

Hadde om budsjett på ungdomsskolen. Fikk samtidig månedlige overføringer fra mine foreldre som skulle dekke klær, hygieneartikler og slikt. Så de tilrettela slik at jeg fikk bruke det jeg lærte fra dag 1. Siden utvidet jeg bare budsjettet etter hvert som jeg ble mer voksen og fikk mer økonomisk ansvar. 

Anonymkode: e6e3c...184

• Liker 3
Skrevet

Lærte det hverken hjemme eller på skolen. Lærte det av å Google etter hvert som jeg hadde behov for info. Tok mange år før jeg fikk stålkontroll og begynte å gå i pluss. Det var faktisk slik Googling som gjorde at jeg meldte meg inn her for 10 år siden :)

Anonymkode: 50ad6...067

• Liker 1
Skrevet

Skolen og hjemme, samt erfaring fra tidlig barndom med ukeslønn (senere månedslønn fra ungdomsskolen). 

Anonymkode: 3577c...bd2

Skrevet

Av mor og far, hjemme :) samt har lært mye selv ved å oppsøke ulik informasjon.

Skrevet

Pappa har lært meg mest, men google har også bidratt ☺️

Skrevet

Er det noe å lære, da? Inntekt minus utgifter er lik overskudd.

Anonymkode: 2956e...e29

• Liker 4
Skrevet

Kan ikke si at jeg har lært det noe spesielt sted. Det er jo bare sunn fornuft da. Man må jo bare aldri bruke mer enn man har...

Anonymkode: 5714a...fb2

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ingen hadde lært meg noenting da jeg flyttet hjemmefra for første gangen helt på begynnelsen av 90-tallet. Men det var vel bare å bruke sunn fornuft og det man hadde lært om pluss og minus, tenker jeg. mye fikk jeg i lønn, så mye trengte jeg til utgifter som husleie og mat, og da ble det så og så mye igjen til fornøyelser og moro.

Kan ikke huske jeg hadde noen større kriser noen gang i de årene. Kan hende jeg lånte 500 kr av pappa et par ganger, men de fikk han raskt tilbake igjen.

Jeg lærte meg det altså på egenhånd, ved å bruke enkel matte og logikk. Dette var før Googles tid 🙂

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Hjemmefra

Anonymkode: dd357...470

Skrevet

Internett.

Anonymkode: 258cc...0f3

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke si at jeg har lært det noe spesielt sted. Det er jo bare sunn fornuft da. Man må jo bare aldri bruke mer enn man har...

Vet du i det heletatt alt som faller under kategorien personlig økonomi? Det er mye mer enn sunn fornuft, du må kjenne til regelverk, betingelser, renter, bolig, skatt, spareformer, lønn og regne ut tidvis komplisert økonomi.

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe å lære, da? Inntekt minus utgifter er lik overskudd.

Anonymkode: 2956e...e29

Det høres ikke ut som du kan noe særlig om privatøkonomi...

• Liker 1
Skrevet

Jeg lærte det helt av meg selv når jeg fikk fast jobb og flyttet hjemmefra 17 år gammel.  Veldig komplisert er det jo ikke. Inntekt minus faste utgifter = det du har å rutte med den måneden.  Bomma nok litt i starten pga litt plutselige utgifter, men fant fort ut at jeg måtte legge av en sum i måneden til nettopp slike ting + spare til boligkjøp.  Hadde jeg hatt tenåringsbarn nå,  så ville jeg mer eller mindre tvunget dem til å¨se noen episoder av luksusfellen, synes det er et veldig bra program. 

Nå får jo ungdommen lånetilbud i posten støtt og stadig, mens jeg måtte kle meg pent og gå i møte med selveste banksjefen når jeg skulle ha mitt første lån. Husker at det var litt skummelt. Jeg skulle låne den enorme sum av 5000,- kroner :fnise:

Anonymkode: 0aff5...d06

• Liker 1
Skrevet

Min far som pleide å si "Etter solskinn kommer regn", med andre ord, fordi om det er gode tider, bør man spare til de dårlige. For de kommer de og :)

Anonymkode: 146d2...a6a

Skrevet

Kan ikke huske at jeg har lært noe noen steder. 

At man ikke bør bruke mer enn man har og at man bør spare vet man jo bare? 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du i det heletatt alt som faller under kategorien personlig økonomi? Det er mye mer enn sunn fornuft, du må kjenne til regelverk, betingelser, renter, bolig, skatt, spareformer, lønn og regne ut tidvis komplisert økonomi.

Jeg kan da å lese og da leser jeg jo regler og vilkår når jeg har behov for ulike varer og tjenester og velger det beste ut fra det. Livet er generelt sett ikke " rocket science", det gjelder også økonomi.

• Liker 2
Skrevet

Ikke lært det noe spesielt sted. Sunn fornuft har holdt mer enn nok.

Skrevet

Av foreldrene mine, og mamma spesielt. Lærte fra tidlig alder å spare, se verdien av penger osv. Mamma var streng, men det lærte jeg godt av. Fikk aldri f.eks ukepenger, kun til bursdag og jul. Lærte meg å spare opp og kjøpe de tingene jeg virkelig hadde lyst på.

Selve det å lage budsjett og regnskap har jeg lært meg selv, da jeg elsker systemer og organisering. :)

Skrevet

Kan ikke si at noen har lært meg opp, men har jo sett foreldrene som aldri har sløst med penger og har nok plukket opp mye der. Har alltid hatt det greit økonomisk, men det siste året har det vært litt trangere og det har gjort at jeg har lært meg å spare på en helt annen måte. Skulle ønske jeg visste det for 20 år siden. Men det er aldri for sent :)

Anonymkode: 34ab3...028

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...