Gå til innhold

Hvordan håndtere mulig svindel-forsøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Iløpet av de siste par dagene har jeg fått ett par telefoner fra noen som kaller seg Infonor AS. Jeg har aldri svart på noen av disse telefonene, ettersom det var ukjente nummer. Men når jeg sjekket nummeret på Internett, så er det altså navnet "Infonor AS" som dukker opp. Da har jeg blant annet også funnet denne tråden fra Diskusjon.no som advarer mot svindel fra denne organisasjonen. 

Jeg har heldigvis ikke mottatt noen forsendelser i posten fra disse folkene. Men jeg lurer på hvordan jeg muligens kan håndtere en slik situasjon, hvis det plutselig dukker opp ett eller annet fra dem. Hvis jeg får beskjed om at det ligger en pakke fra Infonor AS hos det lokale postkontoret (eller "post i butikk") her jeg bor, kan jeg kontakte dette postkontoret og påstå at jeg mistenker svindel?

Hvis jeg faktisk BESTILLER noe fra en eller annen ordentlig nettbutikk (for eksempel CDON, Adlibris eller lignende) men jeg ikke rekker å plukke opp pakken, så blir jo pakke sendt i retur til nettbutikken. I slike tilfeller blir jeg sannsynligvis nødt til å betale for denne frakten tilbake til butikken. Men er det mulig å slippe hele denne kostnaden, dersom noen sender ting som jeg faktisk aldri har bestilt? 

Anonymkode: 712ff...234

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På Friday, December 14, 2018 den 11.28, Zzyzx skrev:

Dette er det som kalles negativt salg. Forbrukertilsynet har en fin artikkel om det, og jeg ville mye heller forholdt meg til den, enn til en rekke innlegg av varierende kvalitet på diskusjon.no. :)

https://www.forbrukertilsynet.no/klage-pa-negativt-salg

Men vet folk som er ansatt ved postkontorene hva slike "negative salg" egentlig er for noe? Kommer det en kunde og påstår at man mistenker slike negative salg eller svindel, har postkontoret en prosedyre for å håndtere slike ting? 

Eller blir kunden nødt til å ta imot pakken, og ta opp saken direkte med bedriften som holder på med dette?  

Gjest Blondie65
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men vet folk som er ansatt ved postkontorene hva slike "negative salg" egentlig er for noe? Kommer det en kunde og påstår at man mistenker slike negative salg eller svindel, har postkontoret en prosedyre for å håndtere slike ting? 

Eller blir kunden nødt til å ta imot pakken, og ta opp saken direkte med bedriften som holder på med dette?  

LES lenken fra forbrukertilsynet - den svarer på spørsmålet ditt:

Sitat

Hva med varen jeg har mottatt?

Det kan ikke kreves at du skal returnere en vare du ikke har bestilt. En eventuell retur må i tilfelle den næringsdrivendes betale for. Du kan for eksempel be om å få tilsendt frankert returemballasje.

Hvis de ikke kan bevise at du har bestilt så kan du heller ikke holdes ansvarlig for noen kostnader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...