Gå til innhold

Ammefri i løpet avarbeidsdagen med lang reisevei til jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har hatt behov for ammefri midt på dagen og som har hatt lang reisevei til jobb? Hvordan løser man det?

Jeg skal etter planen tilbake på jobb etter juleferien, og har gledet meg til å komme tilbake. Reisevei er 45-60 min hver vei og arbeidsdag fra 8 til 16. Vi har bare en bil, og den hadde jeg tenkt å bruke for å komme meg på jobb. Jeg får 1 time betalt ammefri, samt så mye fri jeg ellers behøver til amming/pumping. Pappaen er klar som et egg for perm, og skal etter vår opprinnelige plan ta pappaperm fra januar til midten av mars og deretter ubetalt perm etter pappapermen fram til sommerferien før bhgstart i august.

Men jeg hadde ikke regnet med å mer eller mindre fremdeles fullamme nå ved snart 9 mnd! Babyen har fått smaksprøver nå i snart 3 mnd, og synes det er både gøy spennende med det, men vil ikke ha mer enn en liten smakebit av fast føde, og nekter mm/mme/vann fra kopp/flaske. Pappaen har vært hjemme alene med barnet på dagtid, og det går supert i et par timer fram til babyen blir ordentlig sulten, og så er det bare hyl etter pupp. Jeg hadde nettopp  oppstartsamtale med nærmeste leder på jobb, og møtte mye forståelse for problemet, og sterk vilje til tilrettelegging, så det skal ikke stå på det.

Som vi ser det ser det har vi fire alternativer;

1: Få babyen tilvent fast føde/flaske nå i løpet av desember og legge ammefri til begynnelse/slutten av dagen som opprinnelig planlagt. (Kanskje ikke gjennomførbart, vi jobber selvfølgelig med saken).

2: At pappaen og babyen bruker en stor del av dagen sin på å kjøre/ta buss til min jobb/være på pauserommet på jobb så jeg kan amme på jobb i lunsjen. (Sjefens ide,og ikke noe pappaen jubler over. Var ikke det han hadde tenkt seg å bruke pappapermen på.).

3: At jeg kjører hjem for å amme i løpet av lunsjen. Da blir det i så fall arbeidsdagen min avkortet/avbrutt med 2-3 timer ubetalt ammefri. (Ikke populært hos sjefen. Pappaen foretrekker denne løsningen.)

3: At jeg tar ubetalt perm nå, i stedet for at pappaen tar det seinere, og at vi utsetter pappapermen noen måneder. (Ikke et populært alternativ for sjefen på så kort varsel, men hun viste forståelse, og sa hun i så fall ville vite dette så raskt som mulig. Forståelig nok. Pappaen kan i utgangspunktet ta perm når han vil, han styrer arbeidstiden sin selv.)

Vil gjerne ha innspill. Akkurat nå lener vi oss mot enten alternativ 3 eller 4, vi tenker de er best for barnet, men vil tro begge vil ha en kostnad for meg på jobb utover kutt i lønn.

Hva skal vi gjøre?

Anonymkode: 70fa1...c83

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ammefri er en rett til å ta ut fritid for å amme, pluss tid til ekstra kjørevei dersom man kjører til barnet for å amme.

les mer her:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/permisjoner/foreldrepermisjon/ammefri/

Anonymkode: db527...69c

Takk for link. Sjefen setter seg ikke på bakbeina, jeg får så mye fri jeg vil, men bare 1 time betalt. Går ikke fram av linken at kjøretid utover den ene timen betalt ammefri er betalt, vet du noe om dette? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for link. Sjefen setter seg ikke på bakbeina, jeg får så mye fri jeg vil, men bare 1 time betalt. Går ikke fram av linken at kjøretid utover den ene timen betalt ammefri er betalt, vet du noe om dette? 

Du får ikke betalt for den ekstra tiden, nei. Det er snakk om en time hver dag, noen tariffavtaler gir deg to timer.

Men du har krav på fri for å kjøre.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ammefri er en rett til å ta ut fritid for å amme, pluss tid til ekstra kjørevei dersom man kjører til barnet for å amme.

les mer her:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/permisjoner/foreldrepermisjon/ammefri/

Man har ikke krav på betalt transport utover 30 min. 

Jeg jobber også en time unna, og da jeg gikk ut i jobb igjen, hadde jeg litt ammefri først på dagen, og så pumpet jeg i pausen. Den melka ble babyens lunsj dagen etter. 

Ikke kjempegøy, og man må da ha kjøleskap på jobb, men det gikk. Og så tok det ikke lang tid før babyen var over på grøt midt på dagen isteden for flaske. Da flyttet jeg ammefri til 30 min før og 30 min etter arbeidsdagen, så jeg jobbet kortere dager. Ammet før jeg sto og rett etter jeg kom hjem. 

Evnt ville jeg gått for alternativ 4 hvis det er mulig for dere.

• Liker 1
Skrevet

Venninna mi brukte ammetid for å pumpe seg på jobb. Hadde et lager med MM på flaske hjemme som mannen kunne gi i løpet av dagen. Så hun fikk betalt fritime, men hadde fortsatt ikke mulighet til å dra hjem (langt).

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får bare én time betalt, punktum :) Hvor mye som er kjøring og hvor mye som er amming spiller ingen rolle. 

I deres tilfelle ville jeg gått for alt. 4. Pappapermen blir ganske ødelagt hvis han skal «bo» på lunsjrommet ditt og farte frem og tilbake hele dagen...

Anonymkode: 8d55d...17d

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, atropos said:

Man har ikke krav på betalt transport utover 30 min. 

Har jeg aldri hevdet.

Skrevet

Du ammer før du drar på jobb. Du bruker offentlig transport. Far er hjemme med barnet og far har bilen. Far og barnet drar til jobben din og du ammer barnet ved behov. Du kan ikke regne med å skulle kjøre tur retur ubegrenset og i tillegg få betalt både for amme- og kjøretid. Er det vanskelig for deg å bruke offentlig transport må dere ordne dere på annet vis; låne bil? Kjøpe bil og selge igjen etter endt ammeperiode? Evt. slutte å amme? Det går fint å slutte å amme en 9 mnd. gammel baby. Blir nok sutring som far må stå i, men far har ikke pupp og må da gi barnet annen mat. Barnet overlever garantert!

Anonymkode: 4ca3e...d05

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Ny Bruker skrev:

Venninna mi brukte ammetid for å pumpe seg på jobb. Hadde et lager med MM på flaske hjemme som mannen kunne gi i løpet av dagen. Så hun fikk betalt fritime, men hadde fortsatt ikke mulighet til å dra hjem (langt).

Men det forutsetter jo at barnet tar flaske... 

Anonymkode: 9e02c...bdf

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville satset hardt på nr 1. Innstill deg på noen netter hvor du kanskje må amme ekstra mye. 

Vi hadde ganske lik problemstilling ved 9 mnd, men jeg bodde nærme jobb. Mannen prøvde å stikke innom jobb så jeg kunne amme, men ikke sjans i havet at den ungen ville ha pupp når det var sååå gøy å se mamma igjen. Så vi ga fort opp, og etter en ukes tid tok barnet tutekopp (ikke flaske) med morsmelk som jeg pumpet dagen før i pausen. Hadde to timer ammefri, så jeg startet og sluttet senere også. 

Hadde barnet vært 6 mnd hadde det vært en ting, men med en 9 mnd baby hadde jeg prøvd (med mindre barnet har dårlig vektoppgang). 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du får bare én time betalt, punktum :) Hvor mye som er kjøring og hvor mye som er amming spiller ingen rolle. 

I deres tilfelle ville jeg gått for alt. 4. Pappapermen blir ganske ødelagt hvis han skal «bo» på lunsjrommet ditt og farte frem og tilbake hele dagen...

Takk, ja var det jeg trodde. Vi har råd til at jeg mister noen timer lønn hver dag. Så nr 3 er fremdeles på bordet for min del. Er enig i at det ikke er en god løsning hverken for pappaen eller babyen vår, som ikke trives no særlig i bil/på buss.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk, ja var det jeg trodde. Vi har råd til at jeg mister noen timer lønn hver dag. Så nr 3 er fremdeles på bordet for min del. Er enig i at det ikke er en god løsning hverken for pappaen eller babyen vår, som ikke trives no særlig i bil/på buss.

Ja, så lenge det holder med én amming ila arbeidsdagen går det jo fint! Det vet du best selv :) Men må du amme to ganger ila en dag feks blir det jo ganske bortkastet og mye stress for både deg og arb.giver.. Samtidig kan det jo også hende babyen på magisk vis godtar fast føde i løpet av desember, aldri godt å vite med disse små 😲

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ammer før du drar på jobb. Du bruker offentlig transport. Far er hjemme med barnet og far har bilen. Far og barnet drar til jobben din og du ammer barnet ved behov. Du kan ikke regne med å skulle kjøre tur retur ubegrenset og i tillegg få betalt både for amme- og kjøretid. Er det vanskelig for deg å bruke offentlig transport må dere ordne dere på annet vis; låne bil? Kjøpe bil og selge igjen etter endt ammeperiode? Evt. slutte å amme? Det går fint å slutte å amme en 9 mnd. gammel baby. Blir nok sutring som far må stå i, men far har ikke pupp og må da gi barnet annen mat. Barnet overlever garantert!

Anonymkode: 4ca3e...d05

Men da blir jo fortsatt fara permisjon ganske ødelagt? 

Baby skal IKKE slutte å amme. MM skal være hovednæring de første 12 mnd!! 

Anonymkode: 3d863...cdd

• Liker 1
Skrevet

Ville prøvd meg på alternativ 1 nå i desember, og går det ikke, så gå for nr. 3.

Anonymkode: 3be23...826

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, Albbas said:

Jeg ville satset hardt på nr 1. Innstill deg på noen netter hvor du kanskje må amme ekstra mye. 

Vi hadde ganske lik problemstilling ved 9 mnd, men jeg bodde nærme jobb. Mannen prøvde å stikke innom jobb så jeg kunne amme, men ikke sjans i havet at den ungen ville ha pupp når det var sååå gøy å se mamma igjen. Så vi ga fort opp, og etter en ukes tid tok barnet tutekopp (ikke flaske) med morsmelk som jeg pumpet dagen før i pausen. Hadde to timer ammefri, så jeg startet og sluttet senere også. 

Hadde barnet vært 6 mnd hadde det vært en ting, men med en 9 mnd baby hadde jeg prøvd (med mindre barnet har dårlig vektoppgang). 

Takk for at du deler din erfaring! 

Skrevet

Sjefen ønsker svar om eventuell fortsatt permisjon fort, så nå tenker jeg så det knaker her. Å slutte å amme er ikke et alternativ, men å kutte ned på dagtid er noe vi har forsøkt en stund, uten hell.

Vil helst ikke måtte farte fram og tilbake, så håper alternativ 1 holder. Vanlig praksis hos min arbeidsgiver er at kun den tiden mor er borte fra jobb regnes som ammefri, det vanlige har vært å ta en time kortere arbeidsdag, enten komme en time seinere, eller dra en time tidligere. Om vi i tillegg velger at far kommer på jobb om det er behov, vil ikke den tiden som brukes på amming regnes inn (innen rimelighetens grenser, kan nok ikke sitte på pauserommet i timesvis). Kan også pumpe så mye som trengs i løpet av arbeidsdagen uten at jeg trekkes i lønn for det, sjefen stilte sitt kontor til fri disposisjon om jeg ikke ville bruke det felles pauserommet. Kjenner jeg får lyst til å få det til å funke best mulig for alle, også for arbeidsgiver, når hun er såpass på tilbudsiden. Håper babyen går med på å ta flaske eller tutkopp snart.

• Liker 1
Skrevet

Husk at du også kan gi barnet ditt et helt vanlig plastglass. La det få grise og leke med det nå i desember. 

Barnet sulter heller ikke ihjel på den tiden, husk at mange barn på den alderen sover 12 timer uten mat. Så 8 timer uten kan gå, inntil barnet har tilpasset seg. Amme ekstra mye utenom i så fall. Jeg vil tro det fort går seg til. Eventuelt kan dere jo legge inn litt fleksibilitet første måneden din i jobb? At du kan reise hjem i krisetilfeller? 

Skrevet

Jeg hadde gått hardt inn for å redusere dagamming nå i desember, og latt pappaen ta permisjonen som planlagt. Vi hadde samme problemstilling, men etter noen dager alene med pappaen løste det seg med at mini ville ta flaske likevel. Kom deg ut av huset et par-tre dager på rad, så ser du fort om det finnes alternativer. Vanlig glass, sugerør, tutekopp, flaske, osv, er flere veier til løsningen. 

Anonymkode: 19a02...0e7

• Liker 5
Skrevet
34 minutter siden, Albbas said:

Husk at du også kan gi barnet ditt et helt vanlig plastglass. La det få grise og leke med det nå i desember. 

Barnet sulter heller ikke ihjel på den tiden, husk at mange barn på den alderen sover 12 timer uten mat. Så 8 timer uten kan gå, inntil barnet har tilpasset seg. Amme ekstra mye utenom i så fall. Jeg vil tro det fort går seg til. Eventuelt kan dere jo legge inn litt fleksibilitet første måneden din i jobb? At du kan reise hjem i krisetilfeller? 

Vi har forsøkt kopp/tutekopp/flaskebåde med pumpet melk og mme. Min sover ikke natten igjennom. Vil tro de som sover 12 timer uten mat spiser godt på dagtid? Min følger kurven sin, og får sånn sett nok mat, men vil anslå at over 90 prosent av næringsinntaket fremdeles er morsmelk, Jeg ammer baby jevnt og trutt hele døgnet, men mest på sen natt/tidlig morgen (frokost), ettermiddag (lunsj) og etter middagstid fram til leggetid (kveldsmat).

Fleksitid kan være en løsning om sjefen år med på det, eventuelt kortere dager framfor avbrudd midt på dagen. Men mye kan jo gå seg til i løpet av de neste ukene. Noe av utfordringen er jo at jeg helst vil være i forkant av kriser, når reisetiden er såpass lang. Men jeg får jo selvsagt dra hjem om det er krise!

Tillater meg å tenke litt høyt;

Ubetalt perm; Fordeler; Babyen får den tiden som trengs for å lære seg å spise fast føde i ro og mak. Vi får mer tid sammen. Lite mikkmakk for arbeidsgiver utover å forlenge vikariat for vikaren (det lar seg gjøre). Ulempe; Tap av rettigheter, lønn, og far får ikke så lang perm som han ønsker.

Ammefri på dag, far kjører. Fordeler; Sjefens forslag. Jeg beholder full lønn og alle rettigheter og får en time kortere arbeidsdag utenom. Har blitt praktisert med hell før (men kollega bodde i trilleavstand fra jobb). Ulemper; Mye kjøring for far, og baby og far får en lite fleksibel hverdag i permisjon fram til vi har fått orden på dette med fast føde, får ikke deltatt på babysang, åpen bhg o.l. Mye av timen med ammefri blir spist opp av økt reisetid med buss, så perioden jeg blir borte fra hjemmet blir lengre en om jeg tar bilen.

Ammefri på dag, jeg kjører hjem midt på dagen. Fordeler; Far står friere til å legge opp dagen som han ønsker i perm. Jeg beholder rettigheter. Ulemper; Mer tid og utgifter til kjøring. Avbrutt, kortere og muligens mindre effektiv arbeidsdag. Noe av ammefri blir ubetalt, noe som fører til mindre lønn. Sjefen var ikke positiv. Jo mer jeg tenker på dette, jo mindre frister det.

Nytt alternativ; Ammefri på dag, jeg jobber kortere dag/redusert fram til vi får dreisen på fast føde. Fordeler; Mindre fram og tilbake. Mer forutsigbarhet for arbeidsgiver enn pause midt på dagen. Jeg får jobbe uavbrutt, og sannsynligvis mer effektivt. Ulemper; Mindre lønn. Usikker på om jeg vil miste retten til 1 time betalt ammefri om jeg planlegger å bare være 4,5 time på jobb, dvs ta 3 timer ammefri hver dag? Usikker på om dette kan gjøres uten at jeg går ned i stilling. Vil bare funke om barnet begynner å spise litt mer på dag, for vil fremdeles være 6 timer uten pupp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...