AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #1 Skrevet 14. desember 2018 Hei! Jeg har i år anmeldt overgrep som ligger i en tid tilbake. På grunn av tekniske bevis forventer jeg at det blir tatt ut tiltale, men dette kan ta lang tid. Jeg har siden anmeldelsen hatt et fokus på å ikke utsette ting i livet, for eksempel reiser. Jeg har også i lang tid hatt lyst til å farge håret lilla/rosa, men lurer på om en slik hårfarge vil være negativt i en rettssak? Man kan påstå at man ikke forhåndsdømmer andre mennesker, men det gjør alle. Dette er kanskje et dumt spørsmål. Anonymkode: a0880...134 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #2 Skrevet 14. desember 2018 Ikke så dumt spørsmål for som i alle situasjoner danner man også et førsteinntrykk i retten. Selvom ikke hårfargen din har betydning for hva som har skjedd KAN det faktisk tenkes at dommerne får inntrykk av at du f.eks er en partyjente eller litt ustabil/crazy med lilla hår og dermed øke voldtektsmannens forklaring om han for eksempel forsvarer seg med at du var full og med på det. Jeg tenker det er en fordel å fremstå så ordentlig som mulig i retten. Godt du anmeldte, og godt du prøver å komme deg videre på dine måter! Men kanskje vent med å farg håret i en sånn farge.. 😕 Uansett masse masse lykke til i retten!!!! Be strong 🌷❤ Anonymkode: cdd46...efe 20
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #3 Skrevet 14. desember 2018 Ja, det er bare å lese tråder her inne om fordommer man ikke vil si høyt. Det kan absolutt være noen som reagerer på det, ja. Anonymkode: 14d5b...080 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #4 Skrevet 14. desember 2018 FYI: jeg var edru og under seksuell lavalder, han var voksen. Hvis det har noe å si. Anonymkode: a0880...134
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #5 Skrevet 14. desember 2018 Ville ikke tatt sjansen på å farge håret dessverre. Det sitter lekdommer i alle straffesaker, altså helt vanlige mennesker. Og mange av de kan ha fordommer de selv kanskje ikke er bevisste. Dessuten har innvandringen til Norge fra veldig patriarkalske og verdikonservative land ha innvirkning dersom du er uheldig. Vi har nylig hatt eksempler på det i Sverige, hvor lekdommere har dømt på bakgrunn av kulturelle verdier fra midt-østen. https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tingsratten-misshandlad-kvinna-borde-inte-ha-vant-sig-till-polisen/ Anonymkode: 2bc49...4bd 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #6 Skrevet 14. desember 2018 Ja, det påvirker....ikke gjør det. Gjør heller klar ditt aller mest kyske antrekk og bruk det mens rettssaken pågår. Vær klok og taktisk nå. Anonymkode: 7e083...49f 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #7 Skrevet 14. desember 2018 Enig med de andre. Vent til etter rettssaken, så kan du ta den helt ut med håret i en kul farge! Masse lykke til. Anonymkode: b4e47...25d 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #8 Skrevet 14. desember 2018 Vent med den sprø hårfargen til etter rettssaken. Men ta gjerne en tur til frisøren og finn en hårfarge som kler deg uten å vekke altfor mye oppmerksomhet. Kle deg som om du skal på intervju til en lederstilling i et stort, seriøst firma. Og oppfør deg som om du faktisk skal det. Anonymkode: 78cd8...620 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #9 Skrevet 14. desember 2018 Du har fått mange gode råd her, TS. Hårfargen din burde selvsagt ikke ha noe som helst å si for troverdigheten din, men dessverre er vi mennesker fulle av fordommer. Og dommere og lekdommere er dessverre bare mennesker de også. Nøytralt/klassisk/konservativt er en fin rettesnor for hår, klær og sminke når du skal i retten. (Og selvsagt velstelt, men det er det sikkert helt overflødig å si.) Anonymkode: a1f52...58d 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #10 Skrevet 14. desember 2018 Slike farger er ofte sett på som at man ønsker oppmerksomhet. Ikke akkurat det beste når det er snakk om overgrep. Blir litt som å møte opp i klær som er litt.. promiskuøs og løst. Selv om at alle vet at det er galt å tenke slik, så er det noe som ofte skjer automatisk i folk, uten at de kan så mye for det. Akkurat slik er det med rosa hår for veldig mange også. Jeg sier IKKE at fordommene er rett og mange har ikke disse fordommene sånn sett. Men det er bare noe som skjer automatisk inni en person og sånn er det bare. Anonymkode: 4153d...21d 3
SoWhat? Skrevet 14. desember 2018 #11 Skrevet 14. desember 2018 Tror neppe de vil dømme deg feil pga hårfarge! De som svarer det her, er litt på bærtur. Ingen vil tro at du var mer med på det om du har rosa hår, herregud. Men! Grunnen til at en må tenke seg om når en vil gjøre noe med utseendet er at fokus må være rett sted. At det du sier får fullt fokus altså. Så greit å være så ordinær som mulig når det du sier skal få full oppmerksomhet. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #12 Skrevet 16. desember 2018 På 14.12.2018 den 17.15, AnonymBruker skrev: Slike farger er ofte sett på som at man ønsker oppmerksomhet. Ikke akkurat det beste når det er snakk om overgrep. Blir litt som å møte opp i klær som er litt.. promiskuøs og løst. Selv om at alle vet at det er galt å tenke slik, så er det noe som ofte skjer automatisk i folk, uten at de kan så mye for det. Akkurat slik er det med rosa hår for veldig mange også. Jeg sier IKKE at fordommene er rett og mange har ikke disse fordommene sånn sett. Men det er bare noe som skjer automatisk inni en person og sånn er det bare. Anonymkode: 4153d...21d Dust. Anonymkode: a0880...134
The Kitten Skrevet 16. desember 2018 #13 Skrevet 16. desember 2018 Spørsmålet er ikke dumt. Jeg brukte selv sykt lang tid på å bestemme meg for hva jeg skulle gå med i rettssaken jeg var i. Du sier det finnes tekniske bevis. Det gjorde det egentlig ikke i min sak, så jeg vant i tingretten basert på forklaringen min. Jeg kan egentlig ikke gi deg et svar på det du spør om, men kan komme med noen råd som jeg håper ellers kan være til hjelp Ikke tro du må si ordrett det du har sagt til politiet - Du skal selvfølgelig forklare deg sannferdig, men det er innholdet som teller. Det er helt i orden å ikke huske noe, men si da i fra om at du ikke husker det. Hvis en eventuel forsvarsadvokat i saken prøver å forvirre deg, eller gjør deg usikker på noe vis. Si fra om det. Du skal ikke svare på spørsmål du ikke forstår. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #14 Skrevet 16. desember 2018 Hvis du ikke vet når rettsaken skal være ville jeg farget håret rosa nå og heller farget det tilbake igjen før rettsaken! Som du sier selv, ikke utsett livet ditt❤️ Anonymkode: ba3f2...1d0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå