AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #1 Skrevet 14. desember 2018 Jeg feirer ikke særlig jul lenger. De siste årene har det bare vært meg og min mor, men nå vil samboer feire med oss. Vet dette høres rart ut å tenke på, men føler nå at jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre. Han er oppvokst med ordentlig jul og stor familie med julemat osv. Vi spiser ikke julemat, har nesten ikke julepynt og pakker bare opp de få gavene vi får når vi føler for det (som kan være alt fra midnatt til midt på dagen). Har aldri feiret jul med en kjæreste før han, da vi har pleid å feire separat så er ekstra nervøs Moren min føler også større press plutselig og det blir ALDRI koselig i huset når hun er stresset. Hun liker ikke å ha gjester fordi hun blir så fort flau av hjemmet vårt og at vi ikke er som andre familier på en måte. Hun liker typen min, men hun prøver litt for hardt med å passe på at alt er bra til det punktet at det blir flaut. Hvordan skal jeg få til dette? Samboer sier han ikke bryr seg, men jeg tror ikke han innser hvor annerledes det kommer til å bli fra hva han er vant til. Skal vi kjøre på med typisk jul selv om det ikke er naturlig for oss? Eller skal vi bare gjøre som vanlig? Anonymkode: 7f647...8a7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #2 Skrevet 14. desember 2018 Spørs litt hvorfor dere ikke har hatt en typisk jul, føler jeg. Om det er fordi at det har virket som mye styr for bare 2 personer som ikke bryr seg så veldig uansett, så synes jeg dere skal gjøre en innsats for han når han skal feire med dere. Om dere feirer på den måten fordi det er veldig viktig for dere, så får han vel forholde seg til det. Anonymkode: 61dfe...a25
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #3 Skrevet 14. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Spørs litt hvorfor dere ikke har hatt en typisk jul, føler jeg. Om det er fordi at det har virket som mye styr for bare 2 personer som ikke bryr seg så veldig uansett, så synes jeg dere skal gjøre en innsats for han når han skal feire med dere. Om dere feirer på den måten fordi det er veldig viktig for dere, så får han vel forholde seg til det. Anonymkode: 61dfe...a25 Nja er litt begge. Ingen av oss har gode erfaringer med julefeiring (veldig sårt for min mor spesielt) og dermed pleier vi ikke gjøre mye ut av det fordi hun blir fort veldig deprimert... samtidig som vi bare er 2 så vi ser ikke poenget uansett. Altså det er ikke det at vi nekter, det bare er så fjernt for oss at vi ikke vet hvordan begynne engang. Anonymkode: 7f647...8a7
Nimneri Skrevet 14. desember 2018 #4 Skrevet 14. desember 2018 Hva med å invitere moren din hjem til deg og samboeren din? 6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #5 Skrevet 14. desember 2018 Hmm. Kunne det vært en mulighet å feire hos samboeren din? Anonymkode: 61dfe...a25
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #6 Skrevet 14. desember 2018 Dere trenger ikke gjøre noe stort. Koordinere pakker med en som deler ut, litt bedre mat enn vanlig, rød duk og stearinlys, god mat og dessert og snacks. Der har du julen, trenger ikke gjøre så masse ut av det. Anonymkode: 1937a...24c 2
Gjest Blondie65 Skrevet 14. desember 2018 #7 Skrevet 14. desember 2018 Lar det seg ikke gjøre å samles til et måltid og pakke opp gaver etterpå? Der har du min jul. Riktignok serveres det pinnekjøtt, og har vi på oss fine klær, og ja vi har noen "tradisjoner" som VI har skapt oss sammen den tiden vi har feiret jul sammen, men rammen er så enkel som dette. Jeg tror du overtenker dette veldig. Ikke alle har "julegrøt, kirkegang, og 5 timers program". Lag deres egne tradisjoner. Lag mat dere har lyst å spise og som er overkommelig å lage. Ellers mener jeg at dere kan invitere mor hjem til dere hvis det blir for mye styr for din mor å lage til.
Gjest Dævendøtte Skrevet 14. desember 2018 #8 Skrevet 14. desember 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg feirer ikke særlig jul lenger. De siste årene har det bare vært meg og min mor, men nå vil samboer feire med oss. Vet dette høres rart ut å tenke på, men føler nå at jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre. Han er oppvokst med ordentlig jul og stor familie med julemat osv. Vi spiser ikke julemat, har nesten ikke julepynt og pakker bare opp de få gavene vi får når vi føler for det (som kan være alt fra midnatt til midt på dagen). Har aldri feiret jul med en kjæreste før han, da vi har pleid å feire separat så er ekstra nervøs Moren min føler også større press plutselig og det blir ALDRI koselig i huset når hun er stresset. Hun liker ikke å ha gjester fordi hun blir så fort flau av hjemmet vårt og at vi ikke er som andre familier på en måte. Hun liker typen min, men hun prøver litt for hardt med å passe på at alt er bra til det punktet at det blir flaut. Hvordan skal jeg få til dette? Samboer sier han ikke bryr seg, men jeg tror ikke han innser hvor annerledes det kommer til å bli fra hva han er vant til. Skal vi kjøre på med typisk jul selv om det ikke er naturlig for oss? Eller skal vi bare gjøre som vanlig? Anonymkode: 7f647...8a7 Sørg for at moren din slapper av og gjør helt som vanlig. Ikke føl at dere skal være noe annet enn det dere er. God mat som alle liker og koselig stemning holder i massevis. Samboer kan feire "skikkelig" jul neste år, han vil jo være med og han bryr seg ikke, hvorfor skal du gå rundt og tro at han juger om det? Jeg feirer heller ikke jul, hadde foretrukket et besøk hos dere framfor et gedigent juleselskap
Ymra Skrevet 14. desember 2018 #9 Skrevet 14. desember 2018 Husk at noe av det fine med små julefeiringer er at de nettopp ikke er store julefeiringer. Da trenger skal man heller ikke prøve å være som storfamilie-juler. Jeg er vandt med mindre feiringer selv, hvor mang spiser julemiddag når man blir sulten, hvor man ikke trenger stresse seg gjennom middagen fordi barna skal rekke å pakke seg gjennom en stor haug med gaver, hvor man har så lite program at man har masse tid til bare å være sammen. Og det er skikkelig fint. Jeg tror dere kan få til en skikkelig flott juleaften bare dere tre. - Kjøp litt godt pålegg til julefrokosten. - Gå en tur i blåtimen. - Lag en god middag med det dere har lyst på. Det er mye som kan være julemat - and, skinkestek, torsk, kalkun, vilt. Eller pinnekjøtt, ribbe eller lutefisk. - Åpne gjerne gavene etter middag.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #10 Skrevet 18. desember 2018 På 14.12.2018 den 2.34, AnonymBruker skrev: Jeg feirer ikke særlig jul lenger. De siste årene har det bare vært meg og min mor, men nå vil samboer feire med oss. Vet dette høres rart ut å tenke på, men føler nå at jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre. Han er oppvokst med ordentlig jul og stor familie med julemat osv. Vi spiser ikke julemat, har nesten ikke julepynt og pakker bare opp de få gavene vi får når vi føler for det (som kan være alt fra midnatt til midt på dagen). Har aldri feiret jul med en kjæreste før han, da vi har pleid å feire separat så er ekstra nervøs Moren min føler også større press plutselig og det blir ALDRI koselig i huset når hun er stresset. Hun liker ikke å ha gjester fordi hun blir så fort flau av hjemmet vårt og at vi ikke er som andre familier på en måte. Hun liker typen min, men hun prøver litt for hardt med å passe på at alt er bra til det punktet at det blir flaut. Hvordan skal jeg få til dette? Samboer sier han ikke bryr seg, men jeg tror ikke han innser hvor annerledes det kommer til å bli fra hva han er vant til. Skal vi kjøre på med typisk jul selv om det ikke er naturlig for oss? Eller skal vi bare gjøre som vanlig? Anonymkode: 7f647...8a7 Kjør som vanlig, så lenge du har forklart tydelig for han at det er slik dere feier jul hjemme. Å endre blir bare kunstig og som du sier stressende og ender i lite hygge. Hvis dere skal maskere "problemet" for han så vil det oppstå til neste jul han vil feire med dere. Så enten liker han det eller så liker han det ikke. Kanskje han også ønsker det helt enkelt. Jeg gjør det, men føler at alle mener at det går jo ikke. Man må jo pynte seg og spise god mat. Tull mener jeg. Anonymkode: 9a7db...7bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå