AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #1 Skrevet 13. desember 2018 Jeg har så sprikende interesser at det er ikke til å bli klok på. Har og mange ulike talenter, føler jeg. På den ene siden er jeg empatisk, kunstnerisk, praktisk, interessert i helse, realfag, medisin osv. På den annen siden er jeg opptatt av samfunn, historie og liker å skrive og å lese. Hva i all verden skal man velge? På toppen av alt har jeg gode karakterer og, noe som gjør det vanskelig da jeg har mange valg. Jeg vurderer både juss, arkitekt, bioingeniør, farmasi, logopedi osv. Blir helt sliten av vurderingene og redd for å velge feil. Har du vært i samme situasjon? Hva valgte du og ble det «riktig»? Anonymkode: 304a0...000
SoWhat? Skrevet 13. desember 2018 #2 Skrevet 13. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har så sprikende interesser at det er ikke til å bli klok på. Har og mange ulike talenter, føler jeg. På den ene siden er jeg empatisk, kunstnerisk, praktisk, interessert i helse, realfag, medisin osv. På den annen siden er jeg opptatt av samfunn, historie og liker å skrive og å lese. Hva i all verden skal man velge? På toppen av alt har jeg gode karakterer og, noe som gjør det vanskelig da jeg har mange valg. Jeg vurderer både juss, arkitekt, bioingeniør, farmasi, logopedi osv. Blir helt sliten av vurderingene og redd for å velge feil. Har du vært i samme situasjon? Hva valgte du og ble det «riktig»? Anonymkode: 304a0...000 Ville satset på juss da du vel får bruk for mange av egenskapene dine? Arkitekt er også veldig spennende. Hadde samme problem, men du kan bok velge litt mer på helt øverste hylle enn det jeg kunne 🙂 Tok først høyskole og utdannelse som innebar mye kontakt med mennesker. Deretter startet jeg med utdannelse som bibliotekar. Klarte ikke fullføre pga at jeg fikk store senskader etter å ha drevet med idrett noen år. Utrolig trist å måtte avslutte! Lykke til uansett hva du velger!
Wilma89 Skrevet 13. desember 2018 #3 Skrevet 13. desember 2018 Nå er jeg ferdig utdannet, men var så vidt jeg klarte å velge mellom arkeologi og sykepleie🙈😂
Sussanne28 Skrevet 20. juni 2019 #4 Skrevet 20. juni 2019 Angrer veldig på farmasiutdanningen. Det går veldig mye i butikkjobb og du kommer til å jobbe der de resterende 46 årene av livet ditt. Noen dager er greie, men de aller fleste er bare helt utmattende. Skal studere helseøkonomi nå for det er et mye bedre valg med masse muligheter, eventuelt økonomi. Som sagt 90% ender opp på apoteket, det er virkelig lite med industri. Stort fokus på mersalg av varer i "butikken" kaller meg og kollegaene mine det. Altså ja det er mange steder å jobbe, men problemet er at ingen forteller deg sannheten. Dersom 90% ender opp på apotekene og resterende går inn til forskning og diverse så sier det jo hvor lite muligheter det virkelig er. Dette er vel bare ren markedsføring for å få flere til å studere farmasi. Hilsen en farmasøyt som har jobbet i Bergen, Oslo, og som abulerende farmasøyt i 4 år. Det finnes sjeldent jobb på sykehuset og du må alltid følge med. Så hvis du virkelig har lyst til å jobbe på apotek hver dag så er det bare å kjøre på, men jeg råder deg til å tenke veldig godt etter om det er virkelig virkelig det du vil. Apotek sjefen PISKER de ansatte om å få solgt den forbanne hudkremen hver dag så butikken tjener mer penger. SÅ nei ville holdt meg langt unna farmasien. Gå heller noe økonomi relatert. Mye bedre og man kan egentlig få jobb hvor som helst. Skal selv omskolere meg til noe helseøkonomi relatert. Mye bedre arbeid der.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #5 Skrevet 20. juni 2019 På 13.12.2018 den 22.16, AnonymBruker skrev: Jeg har så sprikende interesser at det er ikke til å bli klok på. Har og mange ulike talenter, føler jeg. På den ene siden er jeg empatisk, kunstnerisk, praktisk, interessert i helse, realfag, medisin osv. På den annen siden er jeg opptatt av samfunn, historie og liker å skrive og å lese. Hva i all verden skal man velge? På toppen av alt har jeg gode karakterer og, noe som gjør det vanskelig da jeg har mange valg. Jeg vurderer både juss, arkitekt, bioingeniør, farmasi, logopedi osv. Blir helt sliten av vurderingene og redd for å velge feil. Har du vært i samme situasjon? Hva valgte du og ble det «riktig»? Anonymkode: 304a0...000 Hva er det med de ulike yrkene som frister? Hvordan ser du for deg at disse yrkene er? Har du noe arbeidserfaring fra før? Anonymkode: a7b6d...946
Read Skrevet 22. juni 2019 #6 Skrevet 22. juni 2019 (endret) For tre år siden var jeg i akkurat samme situasjon. Jeg vurderte både arkitekt, medisin og sivilingeniør. Det er bortimot kun to studier jeg aldri ville vurdert, og det er jus og økonomi. For meg var det avgjørende å ha et bredt fagfelt med gode muligheter for omstillinger og varierende arbeidsoppgaver, slik at jeg ikke ville gå lei av jobben. I tillegg liker jeg bedre å regne enn å lese pensum og valgte dermed bort de rene "lesestudiene" Valget mitt ble nok ganske riktig, heldigvis! Fordelen med å jobbe i byggebransjen er konkrete resultat på arbeidet du gjør og en får være med på å utforme byggeprosjekter og byggeprosessen. Du kan utdanne deg til et stivt arbeidsmiljø som konsulent, eller et variert arbeidsmiljø som byggeleder el.l. Dessuten kan du få jobb absolutt over alt - fra små bygder i Nord-Norge til store byer i inn -og utland. Arkitektstudentene på Gløs har til stadighet stående nye småskala modeller de har bygget av et eller annet rart. Jeg liker veldig godt å tegne på PC, men hadde aldri i livet hatt tålmodighet til å lage disse figurene i papp og isopor, så jeg hadde nok ikke passet inn der Jeg har ved flere anledninger underveis i studiet mitt vurdert å bytte til veterinær. Jeg stortrives der jeg er nå, men har også stor interesse for dyr og praktisk arbeid. Men hver gang ender jeg opp med at jeg er fornøyd der jeg er nå Endret 7. april 2022 av Read Ønsker ikke å bli gjenkjent
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #8 Skrevet 22. juni 2019 Jeg er i akkurat samme situasjon. Hvor gammel er du? Selv er jeg 23 år, og har faktisk prøvd ut flere studier. Jeg prøvde meg først på psykologi, før jeg påbegynte sykepleien for å undersøke om medisin ville være noe for meg. Straks fant jeg ut at dette ikke var noe for meg, og nå ønsker jeg å starte på rettsvitenskap. Selv sliter jeg litt med å bli fornøyd med valg, samtidig som det ligger mer til hvorfor jeg har valgt flere studier. Dessverre har jeg ikke noen gode råd til deg, men jeg er enig med de over. Anonymkode: df4c8...57d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #9 Skrevet 22. juni 2019 Da jeg var i begynnelsen av 20 årene visste jeg ikke hva jeg ville bli, så jeg begynte å studere fag etter interesse. Det gikk i sosialantropologi og kultur emner på universitetet og utveksling til eksotiske land. Så tok jeg emner på BI innen markedsføring. Jeg fikk laget alle emnene inn i en bachelor. Når jeg var over 30 fant jeg endelig ut hva jeg skulle bli, så nå går jeg på en master som gjør at jeg blir arealplanlegger. Jeg fikk faktisk bruk for alt det rare jeg hadde studert 😛 Mitt råd er at det er lov å prøve og feile, og begynne på nytt. Men det kan være kostbart også (som feks bruke opp studielån). Det er også lurt å velge etter hjertet og hodet, ikke bare velge hodeløst (var litt som jeg gjorde i begynnelsen for det var "gøye" ting å studere). Det du bør tenke på er hvordan du kan tenke deg å jobbe feks vil du jobbe i kontor eller kunne du tenke deg å ha pasienter? Liker du å prate med folk, eller vil du helst holde for deg selv? Still deg disse spørsmålene så kan det hjelpe deg å finne hva som kan passe til deg. Mange utdanninger kan også føre til samme jobben, så det er ikke alltid utdanning er bortkastet heller. Anonymkode: ccdc1...12c 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #10 Skrevet 28. juli 2019 På 22.6.2019 den 10.51, Read skrev: For tre år siden var jeg i akkurat samme situasjon. Jeg vurderte både medisin, veterinær, psykologi, naturstudier, musikk, arkitekt og sivilingeniør. Det er bortimot kun to studier jeg aldri ville vurdert, og det er jus og økonomi. Da fristen nærmet seg satt jeg febrilsk og endret førstevalg mitt, men endte til slutt opp med 1. Siving. bygg 2. Arkitektur 3. Veterinær 4. Medisin For meg var det avgjørende å ha et bredt fagfelt med gode muligheter for omstillinger og varierende arbeidsoppgaver, slik at jeg ikke ville gå lei av jobben. Fant etter hvert ut at å leve hver dag på et sykehus kunne bli litt grått og trist. I tillegg liker jeg bedre å regne enn å lese pensum og valgte dermed bort veterinær.. Valget mitt ble nok ganske riktig, heldigvis! Fordelen med å jobbe i byggebransjen er konkrete resultat på arbeidet du gjør og en får være med på å utforme byggeprosjekter og byggeprosessen. Du kan utdanne deg til et stivt arbeidsmiljø som konsulent, eller et variert arbeidsmiljø som byggeleder el.l. Dessuten kan du få jobb absolutt over alt - fra små bygder i Nord-Norge til store byer i inn -og utland. Arkitektstudentene på Gløs har til stadighet stående nye småskala modeller de har bygget av et eller annet rart. Jeg liker veldig godt å tegne på PC, men hadde aldri i livet hatt tålmodighet til å lage disse figurene i papp og isopor, så jeg hadde nok ikke passet inn der Jeg har ved flere anledninger underveis i studiet mitt vurdert å bytte til veterinær. Jeg stortrives der jeg er nå, men har også stor interesse for dyr og praktisk arbeid. Men hver gang ender jeg opp med at jeg er fornøyd der jeg er nå Nå stjeler jeg tråden litt 🙈 men du studerer siving bygg. Jeg kunne tenke meg å studere til byggingeniør, men da bachelorgrad pga studielån. Er oppgavene veldig ulike for en med master og en med bachelor? Anonymkode: de682...838
Read Skrevet 29. juli 2019 #11 Skrevet 29. juli 2019 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå stjeler jeg tråden litt 🙈 men du studerer siving bygg. Jeg kunne tenke meg å studere til byggingeniør, men da bachelorgrad pga studielån. Er oppgavene veldig ulike for en med master og en med bachelor? Anonymkode: de682...838 Litt vanskelig for meg å svare på, da jeg enda bare er student, men kan si deg de INNTRYKKENE jeg har fått, så ikke sikkert at det stemmer helt 😉 Hvor ulike arbeidsoppgavene for en bachelor/master vil være avhenger nok i stor grad av hvilken retning man velger. Har hørt innenfor vann og avløp, i kommunen spesielt, at dyktige bacheloringeniører fyller siving.stillinger fordi det er såpass stor mangel på ing. og siving. Dette tilsier i så fall at man kanskje vil gjøre mye den samme jobben, og at arbeidsoppgavene kanskje heller ikke er så ulike i utgangspunktet. Ellers tror jeg en stor del av høyskoleingeniørene jobber hos entreprenører, mens sivinger ofte jobber hos konsulentselskaper. Da vil bacheloringeniøren gjøre det meste av beregning og prosjektering, mens en siving konsulent leies inn for de oppgavene som krever større kompetanse og dybde eller har stor risiko. Dette gir meg inntrykket av at man som master konsulent får mer ulike og varierte oppgaver, mens en bachelor vil ha litt mer like dager og arbeidsoppgaver. Ulempen med dette igjen, er at man sjeldent får følge et prosjekt fra start til slutt (selvfølgelig avhengig av stilling og rolle i prosjektet). Når det er sagt, finnes det også bachelorkonsulenter, bare i mindre antall. Om man velger bygg og anlegg, prosjektledelse osv. vil prestasjonene dine i mye større grad preges av medfødte lederegenskaper, sosiale egenskaper, innsats osv. Her må man nok opp på ganske store prosjekter før man MÅ ha en mastergrad. En dyktig prosjektleder med bachelor kan nok bli prosjektsjef på samme måte som med master, men man må kanskje bruke noen år på å klatre oppover. Etter å ha studert siving i 2 år føles det på en måte rart å skulle være ferdig om «bare» ett år. Med det mener jeg at alle beregningene og vurderingene vi gjør i mekanikk 1 og 2 er basert på veldig mange forenklinger og antakelser. Det jeg konkluderer med ut i fra dette, er at ved å ta en master lærer man å håndtere de situasjonene hvor disse antakelsene/forenklingene er urimelige, eller for risikable. Da vet jeg at med en mastergrad får jeg muligheten til å være med på de mest spennende, kompliserte og banebrytende prosjektene. Inntrykket mitt er altså at man innenfor de fleste retningene gjør mye det samme, men sivingene bare tar det som er litt vanskeligere 😊 men arbeidsoppgavene varierer så mye fra nesten ren økonomi og ledelse i BA til feltundersøkelser og prøver innenfor geoteknikk at det er vanskelig å svare generelt. Dersom du derimot har mulighet til, og vurderer både master og bachelor, må du kanskje tenke enda mer nøye på hvilken retning du er mest interessert i, for som sagt vil nok ulikheten i arbeidsoppgaver avhenge av dette. Men i klassen vår er det mange som har endt opp med andre fagretninger enn de hadde planlagt i utgangspunktet, rett og slett fordi de synes det virker spennende ☺️ Den største fordelen jeg ser med å gå siving, er at man kan MYE. Da har man muligheten til å være med på ALT, og det er lettere å omstille seg og delta i tverrfaglige prosjekter fordi man har større bredde og dybdekompetanse. Som sagt er jeg enda under utdanning, så alt dette er kun inntrykk fra min side, og ikke egen erfaring fra arbeidslivet 😊 Endret 29. juli 2019 av Read
KapteinJ Skrevet 29. juli 2019 #12 Skrevet 29. juli 2019 7 timer siden, Read skrev: Litt vanskelig for meg å svare på, da jeg enda bare er student, men kan si deg de INNTRYKKENE jeg har fått, så ikke sikkert at det stemmer helt 😉 Hvor ulike arbeidsoppgavene for en bachelor/master vil være avhenger nok i stor grad av hvilken retning man velger. Har hørt innenfor vann og avløp, i kommunen spesielt, at dyktige bacheloringeniører fyller siving.stillinger fordi det er såpass stor mangel på ing. og siving. Dette tilsier i så fall at man kanskje vil gjøre mye den samme jobben, og at arbeidsoppgavene kanskje heller ikke er så ulike i utgangspunktet. Ellers tror jeg en stor del av høyskoleingeniørene jobber hos entreprenører, mens sivinger ofte jobber hos konsulentselskaper. Da vil bacheloringeniøren gjøre det meste av beregning og prosjektering, mens en siving konsulent leies inn for de oppgavene som krever større kompetanse og dybde eller har stor risiko. Dette gir meg inntrykket av at man som master konsulent får mer ulike og varierte oppgaver, mens en bachelor vil ha litt mer like dager og arbeidsoppgaver. Ulempen med dette igjen, er at man sjeldent får følge et prosjekt fra start til slutt (selvfølgelig avhengig av stilling og rolle i prosjektet). Når det er sagt, finnes det også bachelorkonsulenter, bare i mindre antall. Om man velger bygg og anlegg, prosjektledelse osv. vil prestasjonene dine i mye større grad preges av medfødte lederegenskaper, sosiale egenskaper, innsats osv. Her må man nok opp på ganske store prosjekter før man MÅ ha en mastergrad. En dyktig prosjektleder med bachelor kan nok bli prosjektsjef på samme måte som med master, men man må kanskje bruke noen år på å klatre oppover. Etter å ha studert siving i 2 år føles det på en måte rart å skulle være ferdig om «bare» ett år. Med det mener jeg at alle beregningene og vurderingene vi gjør i mekanikk 1 og 2 er basert på veldig mange forenklinger og antakelser. Det jeg konkluderer med ut i fra dette, er at ved å ta en master lærer man å håndtere de situasjonene hvor disse antakelsene/forenklingene er urimelige, eller for risikable. Da vet jeg at med en mastergrad får jeg muligheten til å være med på de mest spennende, kompliserte og banebrytende prosjektene. Inntrykket mitt er altså at man innenfor de fleste retningene gjør mye det samme, men sivingene bare tar det som er litt vanskeligere 😊 men arbeidsoppgavene varierer så mye fra nesten ren økonomi og ledelse i BA til feltundersøkelser og prøver innenfor geoteknikk at det er vanskelig å svare generelt. Dersom du derimot har mulighet til, og vurderer både master og bachelor, må du kanskje tenke enda mer nøye på hvilken retning du er mest interessert i, for som sagt vil nok ulikheten i arbeidsoppgaver avhenge av dette. Men i klassen vår er det mange som har endt opp med andre fagretninger enn de hadde planlagt i utgangspunktet, rett og slett fordi de synes det virker spennende ☺️ Den største fordelen jeg ser med å gå siving, er at man kan MYE. Da har man muligheten til å være med på ALT, og det er lettere å omstille seg og delta i tverrfaglige prosjekter fordi man har større bredde og dybdekompetanse. Som sagt er jeg enda under utdanning, så alt dette er kun inntrykk fra min side, og ikke egen erfaring fra arbeidslivet 😊 Det meste du sier her er riktig, men det er veldig mange siv.ing studenter som ender opp i de store entreprenørselskapene også, AF, Skanska, Veidekke, Hent, Betonmast osv, entreprenørbransjen er mye større enn konsulentbransjen. For siviligeniører er også veien til prosjektleder veldig mye kortere enn for en bacheloringeniør. En siv.ing fra NTNU har gjerne mye av de organisatoriske og økonomiske kunnskapene som kreves for å lede en stor prosjektorganisasjon. Her ser en stor forskjell på hvor siv.ing’en har valgt å spesialisere seg. Konsulenter går gjerne Konstruksjonsteknikk linja (den vanskelige med tung regning) mens BA (som de fleste år er den største) ofte ender opp som prosjekteringsingeniører, prosjektledere osv. Selvsagt er det mye overlapp men det er noen av de generelle trekkene. Konsulentselskap ansetter stort sett bare siv.ing innen konstruksjon mm. da du ikke sitter på den tekniske kompetansen til å regne på kompliserte konstruksjoner etter 3 år på høyskole.
Hedersbrukeren Skrevet 29. juli 2019 #13 Skrevet 29. juli 2019 (endret) Jeg var i en lignende situasjon. Prøvde og feilet litt, gikk på medisin bl.a., men endte opp med å studere mitt favorittfag, matematikk, tok master og endte opp i finansbransjen, midt i blinken for meg Endret 29. juli 2019 av Hedersbrukeren
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #15 Skrevet 29. juli 2019 Vipper mellom å ha lyst til å studere cybersecurity, arkeologi og konservering, kriminologi, grunnskolelærer 5-10, veterinær og fysikk, astronomi og meteorologi. GI MEG ALT! Anonymkode: 34cd6...9a0 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #16 Skrevet 29. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vipper mellom å ha lyst til å studere cybersecurity, arkeologi og konservering, kriminologi, grunnskolelærer 5-10, veterinær og fysikk, astronomi og meteorologi. GI MEG ALT! Anonymkode: 34cd6...9a0 Artig kombo! Anonymkode: 87cba...5cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå