Gå til innhold

Billig og rask middagssmat!

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Tenkte jeg skulle starte en ny tråd!

Utfordring:

Kan vi ikke dele middagstips, og oppskrifter her?

Gjerne også på hvordan dere piffer og spicer opp den kjipe men billige posematen?

Dine egne hverdagsmat-favoritter?

Tilbredningstid: kort

Pris: rimelig

Vanskelighetsgrad: enkelt og greit, ikkeno fancy liksom

Ingredienser som de har på Rema, Kiwi, Rimi osv.

Trenger litt inspirasjon rett og slett... :wink:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg kan godt begynne, med min pastarett som jeg lager hver eneste uke fordi det er så godt.

Rosins Pasta

Til 2 personer

3 skinnfrie røkte pølser i terninger

1 liten løk i terninger

1 ts hakket hvitløk (fra glass, gidder ikke hakke)

1 boks Hunts diced tomatoes (fra rimi, er krydret. Eller du kan ta en vanlig boks hakkede tomater og krydre selv med litt oregano, basilikum osv)

Stek pølsene og løken, ta oppi tomatene og hvitløken og la det koke litt.

I mens har du kokt båndspagetti, såpass mye dere vil ha. Hell av vannet, og bland spagettien sammen med pølse/tomatsausen. Server.

Dette tar max et kvarter inkl. hakking av løk og oppkoking av vann.

Godt med litt parmesan over hvis du vil, men ikke nødvendig.

Skrevet

Omelett er raskt, billig og godt. Og en ypperlig måte å bli kvitt litt rester på. Ha i f.eks. pølsebiter, rester av poteter, løk, purre, revet ost, paprika, bacon osv osv.

Skrevet

Nå får du nok opp mange pastaretter! Jeg bidrar med to:

1)Penne med tunfisk og oliven:

Lag en sugo (tomatbasert saus) av 1 hakket løk og det antall båter presset hvitløk du ønsker frest i olivenolje, tilsatt 1 boks grovhakkede tomater. Tilsett grovkvernet pepper og la dette putre 10 minutter. Støt urtekrydder (jeg bruker timian og basilikum) i en morter og tilsett sammen men en boks tunfisk i vann og en stor neve svarte olivener. La putre i 5 minutter til, smak evt. til med salt og bland med nykokt penne (200 gram tørrvare). Passe til to personer. Jeg lager gjerne focaccia til.

2) Penne med valnøtter og blåmuggost (veggis, nøttene og osten gir proteiner og persillen jern):

Kok 200 g penne. Lag en saus av en pk. normanna eller tilsvarende menge roquefort (eller den blåmuggosten du liker best) som du smelter i 1,5 dl melk. Tilsettt 2 dl valnøtter (aller best om du gidder å knekke selv, men boks funker også) og en bunt hakket bladpersille. La putre littt (nøttene jevner sausen). Ønsker du en mildere saus, bruk mer melk. Bland i den rykende varme pastaen og server med en salat laget av oppskårne klasetomater, ringer av rødløk og extra virgin olivenolje.

Skrevet

Tunfiskpasta med karri.(2pers)

Stek en opphakket løk i olje og karri.

( og gjerne litt hvitløk hvis du vil...)

Ha i en boks men tunfisk, og litt sopp om du har, la surre i noen minutter.

Hell i en boks med lettrømm/creme fraiche.

Tilfør litt fløte om du vil ha en tynnere konsistens.

La stå å småkoke i ti minutters tid...

Krydre med salt, pepper og annet du liker..

Ha gjerne i en teskje god sennep også.

Serveres med spagetti.

Jeg pleier å putte oppi det jeg har liggende i huset...mais,paprika o.l er også godt i!

Mammas kyllingsalat:

Stek opp kyllingfilet med litt godt grillkrydder, eller kjøp ferdig grillet og pell fra hverandre.

Kutt opp isbergsalat eller annen salat.

Tilsett en boks ananas.

Finhakk en pose med valnøtter.

Bland alt sammen.

Dressing:

Bland sammen yoghurt naturell, en teskje karri paste/krydder, litt av juicen fra ananasen, en halv finhakket chili, salt og pepper.

Her bruker jeg tyrkisk tykk yoghurt, men det funker sikkert fint med tine's yoghurt også...

Skrevet

2) Penne med valnøtter og blåmuggost (veggis, nøttene og osten gir proteiner og persillen jern):

Kok 200 g penne. Lag en saus av en pk. normanna eller tilsvarende menge roquefort (eller den blåmuggosten du liker best) som du smelter i 1,5 dl melk. Tilsettt 2 dl valnøtter (aller best om du gidder å knekke selv, men boks funker også) og en bunt hakket bladpersille. La putre littt (nøttene jevner sausen). Ønsker du en mildere saus, bruk mer melk. Bland i den rykende varme pastaen og server med en salat laget av oppskårne klasetomater, ringer av rødløk og extra virgin olivenolje.

Denne skal prøves!!! Hørtes kjempegodt ut..

Gjest gjest1
Skrevet

Brokkoli og skinke-grateng er lett og billig.

Pannekaker

Grøt

Ovnsbakt fisk med poteter og tzatziki/aioli/agurksalat

Omelett med sopp og skinke

Skrevet

Enda mer pasta:

Passe mengde valgfri pasta. Kok opp.

Smelt Tine Kremost Pesto i pastaen og bland det inn...nam...

Ekstremt billig...

Gjest gjest1
Skrevet

Hjemmelaget tomatsuppe

til to-tre personer

1 stor løk

1 stor gulrot

1-2 stilker selleri hvis du har

Dette finhakkes fint i hakkboksen

Svisj i panna med litt hakket hvitløk og chili

Og hell over en boks hakkede tomater og 2 ss tomatpure, og litt vann.

Gjerne litt makaroni hvis dere liker det i suppen.

Smak til med salt og pepper og muligens en 1/2 ts sukker.

Kok opp og la koke i ca 10-15 min, mens baguettene blir varme.

Denne suppen blir litt grov, men jeg pleier av og til å kjøre den med stavmikseren før jeg har i makaronien.

Gjest gjest1
Skrevet

Oj! :-) :-) :-)

Mye spennende her! Akkurat det jeg håpet på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...