Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2005 #1 Skrevet 1. april 2005 Hvordan lager man slik duppe? Noen som vet?
Gjest gjest1 Skrevet 1. april 2005 #2 Skrevet 1. april 2005 Duppe er bare hvit saus det. Smelte smør, røre inn mel og koke opp med melk. Jo fetere melk, jo bedre blir den, dvs bruk minst lettmelk. Også gjør det seg godt med bittelitt pepper og gressløk synes jeg da.
Elze Skrevet 1. april 2005 #3 Skrevet 1. april 2005 Du smelter jo ikke smør, du bruker stekefettet fra flesket. Ellers er det som å lage tykk hvit saus, som beskrevet over. Rør godt med en visp for å unngå klumper.
NullHull Skrevet 1. april 2005 #4 Skrevet 1. april 2005 Hjemme hos oss var det også løk, stekt litt myk først, blandet i duppa, som forøvrig var tykk og god og krydret med muskat
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2005 #5 Skrevet 1. april 2005 Er ikke dtte en typisk vestfoldrett? husker første gang jeg spiste det, synes det var grusomt, men nå glir detrett ned.
NullHull Skrevet 1. april 2005 #6 Skrevet 1. april 2005 Den er iallfall en typisk Hedemarks-rett. Stefaren min var Hedemarking og hadde vokst opp med denne retten. Det var han som bragte den inn i vårt hjem. Her er et ekspempel på oppskrift, forresten, fra Hadeland denne her da visstnok http://mat.no/vis_oppskrift.aspx?artid=5392
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2005 #7 Skrevet 1. april 2005 Flesk og duppe brukes over hele østlandsområdet tror jeg. Jeg lager sausen i stekepanna, av fettet fra flesket.
liv Skrevet 1. april 2005 #8 Skrevet 1. april 2005 Åååå Flesk og duppe... Det har ikke jeg spist siden jeg var liten.. Bruker dere poteter til da?
søndagsengel? Skrevet 1. april 2005 #9 Skrevet 1. april 2005 Tror aldri jeg har smakt det jeg... men det høres ikke spesielt godt ut synes jeg... Er det fett? Real FLESK liksom??
liv Skrevet 1. april 2005 #10 Skrevet 1. april 2005 sideflesk bruker vi, deler det i skiver, ca 3-5mm tykke som stekes først og så blandes det mel og melk i stekefettet.... Men jeg skal si at det ikke høres like godt ut som det smaker ja!
Jellyfish Skrevet 4. april 2005 #11 Skrevet 4. april 2005 Åh, nå fikk jeg lyst på flesk og duppe! Tror jeg må lage det til middag i dag jeg. Tror aldri jeg har smakt det jeg... men det høres ikke spesielt godt ut synes jeg... Er det fett? Real FLESK liksom?? Bruker Bacon. Skikkelig digg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå