AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #1 Skrevet 13. desember 2018 Jobber i en liten butikk. Sjefen nekter å la oss ha en stol eller krakk å kunne sette oss ned på. Vi er ikke der for å sitte, sier han. Greit nok det, skal jo selvsagt ikke sitte når det er kunder innom. Men en liten pust i bakken liksom.... Vi er stortsett bare en person på jobb på kveldene, og pauserommet vårt er nedi gangen slik at det ikke da kan brukes siden vi da ikke har oversikt over butikken. Han sier vi til nød kan sitte på en hylle/karm vi har, men denne er svært ubehagelig å sitte på, og mine korte bein gjør at de bare dingler og gir liten støtte til rygg og lår. Jeg har ordnet en liten stol jeg har på kveldene dersom det blir for ille, men denne pakker jeg vekk etter hver vakt i frykt for å få en reprimande. Vi jobber bare som regel 6-7 timer, men å stå hele tiden er slitsomt og gir vann i beina for oss som har litt plager fra før. Hvem har rett her? Anonymkode: 22c8e...679 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #2 Skrevet 13. desember 2018 Jeg jobber også i en liten butikk, hadde jække kunni setti meg ned på en stol hadde jeg fått krampe i beina. Er nesten ingen kunder innom her Anonymkode: ddf42...fab 10
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #3 Skrevet 13. desember 2018 Vi fikk heller ikke sitte på en jobb jeg hadde. Jævla vondt i ryggen av det. Anonymkode: fc220...d2e 7
Skilpadden Skrevet 13. desember 2018 #4 Skrevet 13. desember 2018 Han tenker på kundene og hvordan butikken fremstår for de. Jeg ser den. Men jeg ser også at du ikke vil stå på beina hele tiden når det ikke er noe kunder og egentlig ingenting å gjøre. Men du er en arbeidskraft han betaler for. Jeg mener han har rett til å forvente det, og du har rett til å finne det urettferdig. Med andre ord: om det er rett eller galt avhenger av hvilken vinkel vi skal se det fra. 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #5 Skrevet 13. desember 2018 4 minutter siden, Skilpadden skrev: Han tenker på kundene og hvordan butikken fremstår for de. Jeg ser den. Men jeg ser også at du ikke vil stå på beina hele tiden når det ikke er noe kunder og egentlig ingenting å gjøre. Men du er en arbeidskraft han betaler for. Jeg mener han har rett til å forvente det, og du har rett til å finne det urettferdig. Med andre ord: om det er rett eller galt avhenger av hvilken vinkel vi skal se det fra. Jo, han betaler for at vi skal jobbe. Men vi har jo krav på pause, har vi ikke? Anonymkode: 22c8e...679 9
Gjest BabyBlue Skrevet 13. desember 2018 #6 Skrevet 13. desember 2018 Hvilket underlag har dere på gulvet bak kassen? Har dere en matte som tar en del av belastningen? Når du jobber på gulvet i kiosker og butikker er det viktig du holder deg i bevegelse og går litt rundt i butikken fremfor å stå rett opp ned bak kassen, for da får du i hvert fall vondt. Etter noen uker i arbeid tenker du ikke over at du har stått på beina hele dagen og musklene venner seg til det. Om du har plager fra før av - bytt jobb så fort som mulig. Det er ikke en jobb for folk med kroniske smerter i kroppen og da bør du heller se etter jobber hvor du kan sitte bak kassen istedenfor å stå hele dagen. Informerte ikke sjefen om dette på jobbintervjuet? Er vanlig å advare om at det er en jobb hvor man får lite tid til å sitte på ræva og at rygg og knær bør være i orden. Pause skal du ha krav på om arbeidsdagen overskrider 5 timer.
Skilpadden Skrevet 13. desember 2018 #7 Skrevet 13. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jo, han betaler for at vi skal jobbe. Men vi har jo krav på pause, har vi ikke? Anonymkode: 22c8e...679 Det stemmer. De fleste har en betalt pause når man jobber minst 6 timer. Du har krav på dine 30 minutter, men dette regner jeg med du tar før du blir etterlatt alene i butikken? 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #8 Skrevet 13. desember 2018 9 minutter siden, Skilpadden skrev: Han tenker på kundene og hvordan butikken fremstår for de. Jeg ser den. Men jeg ser også at du ikke vil stå på beina hele tiden når det ikke er noe kunder og egentlig ingenting å gjøre. Men du er en arbeidskraft han betaler for. Jeg mener han har rett til å forvente det, og du har rett til å finne det urettferdig. Med andre ord: om det er rett eller galt avhenger av hvilken vinkel vi skal se det fra. Det å stå rett opp og ned, på samme plass, i timesvis er vondt for ryggen. Ofte har slike kjipe sjefer heller ikke egnet matte til demping i kassa rådet, og man må selv kjøpe minst to par kostbare sko for å bytte på. I tillegg er sjeldent disken i rett høyde for hver enkelt ansatt, slik at den ikke enten er for høy eller for lav. Da er en justerbar krakk kjekt altså. Det er en grunn til at de i matbutikken har mulighet til å sitte på en stol med justerbar høyde. Anonymkode: ac26d...d87 16
Husholdning1 Skrevet 13. desember 2018 #9 Skrevet 13. desember 2018 (endret) Aner ikke hvem som har rett. Men synes det er en uting at det ikke er stoler ved kassene i butikkene. Kjøpmenn og butikksjefer - det fremstår useriøst for meg som kunde! Endret 13. desember 2018 av Husholdning1 14
Skilpadden Skrevet 13. desember 2018 #10 Skrevet 13. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det å stå rett opp og ned, på samme plass, i timesvis er vondt for ryggen. Ofte har slike kjipe sjefer heller ikke egnet matte til demping i kassa rådet, og man må selv kjøpe minst to par kostbare sko for å bytte på. I tillegg er sjeldent disken i rett høyde for hver enkelt ansatt, slik at den ikke enten er for høy eller for lav. Da er en justerbar krakk kjekt altså. Det er en grunn til at de i matbutikken har mulighet til å sitte på en stol med justerbar høyde. Anonymkode: ac26d...d87 Som sagt. Full forståelse for at det kan føles kjipt. Men sånn er det ikke hos alle arbeidsplasser (dessverre), og er man ikke fornøyd kan man egentlig gjøre fint lite annet enn å slutte å jobbe der hvis plagene er store.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #11 Skrevet 13. desember 2018 7 minutter siden, Skilpadden skrev: Det stemmer. De fleste har en betalt pause når man jobber minst 6 timer. Du har krav på dine 30 minutter, men dette regner jeg med du tar før du blir etterlatt alene i butikken? Er det ikke noe sånt som 5 minutter hver time? Anonymkode: 22c8e...679
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #12 Skrevet 13. desember 2018 17 minutter siden, Skilpadden said: Han tenker på kundene og hvordan butikken fremstår for de. Jeg ser den. Men jeg ser også at du ikke vil stå på beina hele tiden når det ikke er noe kunder og egentlig ingenting å gjøre. Men du er en arbeidskraft han betaler for. Jeg mener han har rett til å forvente det, og du har rett til å finne det urettferdig. Med andre ord: om det er rett eller galt avhenger av hvilken vinkel vi skal se det fra. 5 minutter siden, Husholdning1 said: Aner ikke hvem som har rett. Men synes det er en uting at det ikke er stoler ved kassene i butikkene. Kjøpmenn og butikksjefer - det fremstår useriøst for meg som kunde! Sånn fremstår det for meg også. Husker jeg syntes fryktelig synd på de ansatte på matbutikken da de plutselig fikk ståplasser i kassen. Anonymkode: 6fd75...df1 2
Husholdning1 Skrevet 13. desember 2018 #13 Skrevet 13. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke noe sånt som 5 minutter hver time? Anonymkode: 22c8e...679 Muligens kan det finnes noen slike punkter i enkelte tariffavtaler, men det er ikke noe man har krav på i hht. arbeidsmiljøloven.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #14 Skrevet 13. desember 2018 Har dere matpause? Får du sitte da? Jeg satt heller ikke ila arbeidsdagen når jeg jobbet i matbutikk, bortsett fra i pausen min. Anonymkode: b2617...195
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #15 Skrevet 13. desember 2018 12 minutter siden, BabyBlue skrev: Hvilket underlag har dere på gulvet bak kassen? Har dere en matte som tar en del av belastningen? Når du jobber på gulvet i kiosker og butikker er det viktig du holder deg i bevegelse og går litt rundt i butikken fremfor å stå rett opp ned bak kassen, for da får du i hvert fall vondt. Etter noen uker i arbeid tenker du ikke over at du har stått på beina hele dagen og musklene venner seg til det. Om du har plager fra før av - bytt jobb så fort som mulig. Det er ikke en jobb for folk med kroniske smerter i kroppen og da bør du heller se etter jobber hvor du kan sitte bak kassen istedenfor å stå hele dagen. Informerte ikke sjefen om dette på jobbintervjuet? Er vanlig å advare om at det er en jobb hvor man får lite tid til å sitte på ræva og at rygg og knær bør være i orden. Pause skal du ha krav på om arbeidsdagen overskrider 5 timer. Jeg er jo i bevegelse, men etter noen timer og det da er stille, vil det være godt å kunne sitte et par minutter. Anonymkode: 22c8e...679 1
Måbarefåsiat... Skrevet 13. desember 2018 #16 Skrevet 13. desember 2018 Jeg jobbet et sånt sted. Det var skriftlig advarsel om man slang rompa nedpå. Jeg måtte fremvise legeerklæring på at ryggen trengte avlastning. En liten krakk er minimal tilrettelegging og burde koste ingenting. 7
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #17 Skrevet 13. desember 2018 meg igjen. Altså, jeg MÅTTE stå på jobben for å kunne gjøre jobben, men det er forskjell på å stå rett opp og ned og bevege seg rundt. Der jeg måtte stå for å jobbe så kunne jeg i det minste bevege meg, men når jeg stod i kassa...den var alt for lav for meg i tillegg, så jeg fikk jævla vondt i nakken av det! Og jævla dårlig holdning...man får denne sammensunkne holdninga. Jeg er ikke så interessert i å ofre helsa mi for en jobb slik sett altså, bare fordi sjefene er redde for at vi skal sitte.. Men du kan jo sette deg på huk ? Anonymkode: fc220...d2e 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #18 Skrevet 13. desember 2018 Det fysiske arbeidsmiljøet er regulert i arbeidsmiljøloven og ikke noe sjefen kan bestemme etter eget forgodtbefinnende. Han står ikke over loven. Og der sies det blant annet at "Ved planlegging og utforming av arbeidet skal det legges vekt på å forebygge skader og sykdommer." Å måtte stå hele dagen kan absolutt føre til skade, akkruat som å måtte sitte hele dagen uten mulighet til å reise seg. Arbeidstilsynet kan kontaktes dersom arbeidsmiljøet går ut over helse og sikkerhet. Anonymkode: 532fe...412 24
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #19 Skrevet 13. desember 2018 2 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Jeg jobbet et sånt sted. Det var skriftlig advarsel om man slang rompa nedpå. Jeg måtte fremvise legeerklæring på at ryggen trengte avlastning. En liten krakk er minimal tilrettelegging og burde koste ingenting. hvorfor er de så hysteriske på at vi sitter litt? man kan reise seg opp når det kommer kunder, men man må ikke stå sånn rett opp og ned hele tiden. Folk sender ikke akkurat inn klage til sjefen bare fordi du ble observert sittende. Anonymkode: fc220...d2e 7
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #20 Skrevet 13. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det fysiske arbeidsmiljøet er regulert i arbeidsmiljøloven og ikke noe sjefen kan bestemme etter eget forgodtbefinnende. Han står ikke over loven. Og der sies det blant annet at "Ved planlegging og utforming av arbeidet skal det legges vekt på å forebygge skader og sykdommer." Å måtte stå hele dagen kan absolutt føre til skade, akkruat som å måtte sitte hele dagen uten mulighet til å reise seg. Arbeidstilsynet kan kontaktes dersom arbeidsmiljøet går ut over helse og sikkerhet. Anonymkode: 532fe...412 Dette! Anonymkode: 10944...030 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå