Gå til innhold

Tung pust og ustabilt blodtrykk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kronisk hypertensjon som har vært vanskelig å stabilisere. De to siste årene derimot har det vært stabilt. Helt til helga som var...

det begynte med brusing i ørene, sterk svimmelhet og ekstremt sliten. På mandag var øresusen gått over, men veldig ør i hodet. Føltes som om jeg skulle besvime opptil flere ganger.

fikk time tirsdag hos fastlege der blodtrykket (tross medisiner) var 180/120, og jeg følte meg generelt dårlig. Medisin ble doblet og ny kontroll noen dager senere. 

Dagen etter blir jeg veldig tungpusten av så og si ingenting og jeg følte meg syk. Ny time hos lege for d-dimer og ekg. Disse var normal. Noe ujevn hjerterytme på ekg. Ble satt på døgnmåling av BT som fremdeles viser høyt.

kan alle disse plagene kun skyldes blodtrykk? Jeg forstår det sånn at de ikke finner noe annet «galt», foreløbig ihvertfall. Jeg er fremdeles tungpustet, til og med når jeg slapper av.

skal selvfølgelig på flere kontroller, men lurer på om noen har vært igjennom noe lignende?

Anonymkode: 6c4cc...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Verker også i skulderen, men tenker det er pga gjentatte målinger med døgnmåleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Ekg viser vel kun utslag på 40 - 60% ved første gangs hjerte og karsykdom.

Anbefaler deg å ringe legevakt, forklar at du er tungpusten i og uten aktivitet. Forklar blodtrykket og hva ekg viste. Nevn også smerten i skulderen. 

Dette er symptomer som bør utredes raskt. Det er ikke alltid det er noe galt, men det skal alltid utredes grundig.

Jeg hadde ikke ventet ved slike symptomer som du beskriver her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg føler meg godt ivaretatt av legekontoret. Har hatt daglige kontroller siden tirsdag. Har time tidlig i morgen og tenker det går fint å vente til i morgen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, jeg føler meg godt ivaretatt av legekontoret. Har hatt daglige kontroller siden tirsdag. Har time tidlig i morgen og tenker det går fint å vente til i morgen? 

For alt jeg vet, så kan dette være ingenting. Men du skulle nok vært på sykehus for kontroll og utredning.

Legen din burde sendt deg inn, allerede på tirsdag. Dette er ikke symptomer man venter med, og kontroller hver dag på legekontoret er desverre ikke godt nok, da legen din ikke er hjertespesialist og har ikke mulighet for å gi deg den utredningen du trenger.

Nei, jeg hadde ikke ventet.

Anbefaler deg å ringe legevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er tungpustet i hvile burde du gå til legevakt og bli innlagt for observasjon.

Har legen satt sammenheng mellom blodtrykket ditt og pusten? Har du kjent lungesykdom? Jeg bare vet at før jeg fikk astmamedisin som virket så måtte hjertet jobbe kjempehardt og jeg bare våknet en dag i voksen alder med astma.

Anonymkode: 5cce0...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tett oppfølging fra fastlege og har vært hos diverse spesialister. Har hatt kronisk ustabil hypertensjon i 9år. De finner ingen årsak. 

Tungpust er relativt nytt, i allefall i den grad den har vært denne uka. Har fra før stiv brystkasse pga AS og fikk beskjed om at det mest sannsynlig stammet i fra dette. Med tanke på at alle prøver bortsett fra blodtrykk er fine. 

Føler legevakt er litt overkill når fastlegen tar det med ro? Har hatt samme fastlege i mange år og han kjenner godt til nlodtrykksproblematikken min.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tett oppfølging fra fastlege og har vært hos diverse spesialister. Har hatt kronisk ustabil hypertensjon i 9år. De finner ingen årsak. 

Tungpust er relativt nytt, i allefall i den grad den har vært denne uka. Har fra før stiv brystkasse pga AS og fikk beskjed om at det mest sannsynlig stammet i fra dette. Med tanke på at alle prøver bortsett fra blodtrykk er fine. 

Føler legevakt er litt overkill når fastlegen tar det med ro? Har hatt samme fastlege i mange år og han kjenner godt til nlodtrykksproblematikken min.

Hvis det ikke er tilkommet noen nye symptomer fra du var hos fastlegen i dag ville jeg ventet til timen i morgen. Det beste er alltid at FL følger opp pasienten. Hvis du har blitt verre siden i dag ville jeg ringt legevakten. 

Anonymkode: 73a77...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...