Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På jobben min er vi mange på samme nivå ("gulvet"), og så er det ledelsen og noen få andre. Jeg er en av de "på gulvet". Av litt forskjellige årsaker jobber jeg litt tettere med ledelsen enn de fleste andre. gjør I det siste har jeg fått flere og flere oppdrag: Blitt innkalt til møter, bedt om å veiede andre fra "mitt nivå", holde innlegg på samlinger osv. Alt dette synes jeg er ganske gøy, og gjør det gjerne. På grunn av samarbeidet har jeg også blitt ganske god venn med noen av dem (vi er ikke sammen privat, men sitter f. eks. sammen i lunsjen noen ganger. Det som bekymrer meg er hva de andre tenker. Jeg er redd for å bli sett på som en som en smiskete flinkis, og for at de andre rett og slett skal bli lei av meg. Tror dere det er en fare for det? Bare så det er sagt, så føler jeg meg på ingen måte overlegen alle andre (tvert imot), og jeg tror ikke jeg utstråler det heller.

Anonymkode: d1f3a...8e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bare så det er sagt, så føler jeg meg på ingen måte overlegen alle andre (tvert imot)

LOOOOOL

Anonymkode: 325b0...982

• Liker 2
Skrevet

Det kommer helt an på hvordan du er som person. ER du en smiskete flinkis? Vanskelig for oss å vite. Smiskete folk som tror de er bedre enn andre, mangler ofte selvinnsikt i tillegg. 
Jeg har hatt flere kollegaer med samme utdannelse og "rang" som meg selv, som allikevel har hatt større lederansvar. Jeg har ikke sett de som smiskete eller flinkere enn meg. Tenker bare at alle har områder de er bedre på/liker bedre. Jeg har satt pris på at de tar på seg disse oppgavene. Selv ønsker jeg ikke det ekstra ansvaret/andre oppgaver enn jeg har. Men jeg hadde en kollega som dette, som jeg ikke kom overens med (gjaldt flere enn meg som ikke kunne samarbeide med personen) og det var fordi personen var nedlatende og ikke tålte at andre var uenige. Da blir det et ekstra frustrasjonsmoment at personen har ledelsesansvar/godt samarbeid med ledelse, fordi det er vanskeligere å melde fra og bli hørt.

Anonymkode: 57c73...41b

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

På jobben min er vi mange på samme nivå ("gulvet"), og så er det ledelsen og noen få andre. Jeg er en av de "på gulvet". Av litt forskjellige årsaker jobber jeg litt tettere med ledelsen enn de fleste andre. gjør I det siste har jeg fått flere og flere oppdrag: Blitt innkalt til møter, bedt om å veiede andre fra "mitt nivå", holde innlegg på samlinger osv. Alt dette synes jeg er ganske gøy, og gjør det gjerne. På grunn av samarbeidet har jeg også blitt ganske god venn med noen av dem (vi er ikke sammen privat, men sitter f. eks. sammen i lunsjen noen ganger. Det som bekymrer meg er hva de andre tenker. Jeg er redd for å bli sett på som en som en smiskete flinkis, og for at de andre rett og slett skal bli lei av meg. Tror dere det er en fare for det? Bare så det er sagt, så føler jeg meg på ingen måte overlegen alle andre (tvert imot), og jeg tror ikke jeg utstråler det heller.

Jobben du gjør kommer helt an på hvor flink du er. Du er tydeligvis veldig flink! Jeg som sjef setter opp de ansatte som faktisk gjør mye og jobber hardt, mer enn de andre. Det er vel bare det som tenkes med deg og, ta det til deg, du er flink!

• Liker 1
Skrevet

Det er helt garantert allerede noen som synes du er en smiskete flinkis. Men det må man bare tåle, tenker jeg. De er misunnelige, og det at du sitter med de andre i lunsjen gjør at du lett kan bli sett på en som håper å klatre fra "gulvet" og opp i toppen.

Jeg ville passet på å ikke brenne broer til mine gamle kolleger. Sitt med dem i lunsjen så mye som mulig, vær med på slarvet med dem, vær grei og real. OG: Inkluder også andre i de nye oppgavene dine. Kanskje flere ønsker å bli sett, og har lyst til å hjelpe til med innlegg på møter osv? Hvis de opplever at du holder dem nede og ønsker å klatre alene, kan det fort bli dårlig stemning.

Men hvis duikke ønsker å ha en fot i hver leir, men  ønsker å ta steget fra gulvet og opp i ledelsen, skal du selvfølgelig satse 100 % på det.

(Jeg jobber med saksbehandling, her er vi mange damer og noen av mine kolleger er veldig snare til å baksnakke folk som har høyere ambisjoner enn resten)

Anonymkode: 97031...7ed

• Liker 3
Skrevet

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du faktisk vil noe og har ambisjoner. Drit i janteloven. 

Anonymkode: 5a3a2...e23

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, Mia00 skrev:

Jobben du gjør kommer helt an på hvor flink du er. Du er tydeligvis veldig flink! Jeg som sjef setter opp de ansatte som faktisk gjør mye og jobber hardt, mer enn de andre. Det er vel bare det som tenkes med deg og, ta det til deg, du er flink!

Når eg var leiar, jobba eg også slik. Du seier du gjerne tek på deg dette ansvaret, det er det ikkje alle som gjer. Dei som ynskjer utfordringar får stortsett det, men det er deira ansvar å formidle dette vidare.
Dersom nokon har problem med dette, er det deira ansvar å formidle dette vidare anten til deg, tillitsvalt eller ein av dei øvrige leiarane. Å baksnakke og bli sur for at nokon får større utfordrignar bidreg til eit dårleg arbeidsmiljø, så det hadde eg slått ned på.

Anonymkode: 6ae9f...f82

Skrevet

Det vil alltid være noen som er misunnelige, og de vil som regel få utløp for misunnelsen sin igjennom baksnakking og ryktespredning. Ikke bry deg om dem! Vær også forsiktig med hvem du sier hva til, plutselig får du en dolk i ryggen.

Skrevet

Takk for mange fine svar! Jeg skal være bevisst på det å vise at hjertet mitt ligger hos dem jeg egentlig hører sammen med. 

TS

Skrevet

Drit i hva andre mener om det, karr deg frem. Det må man faktisk gjøre her i livet hvis man skal gjøre det bra. 

Anonymkode: 5b1a4...067

Skrevet

Pass på at du ikke blir utnyttet er mitt tips. Om du gjør (mye) mer enn de andre på ditt nivå skal du også ha betalt for det.

Anonymkode: f4f44...bfb

Skrevet

Er du flink og ansvarlig nok får du mer ansvar og goder. Det er naturlig på jobb, om ikke sjefen hater deg :P

Ikke tenk på hva andre mener, om de blir furtne er det ikke din feil. De får heller gjøre en bedre jobb om de vil ha samme ansvar og goder som du får. ;)

Janteloven er noe herk i dette landet og det vil alltid være noen som furter og klager over at andre får til mer. Det er ikke ditt problem, så kjør på!

Anonymkode: ff83f...6da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...