Gå til innhold

Sylvi Listhaug = Kontrollert opposisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Etter de siste ukene med debatt om United Nations Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration, (som regjeringen kaller en plattform, og jeg kaller en avtale, da compact = avtale, i alle Word Reference oppslagsverk)

så har jeg og andre på forumet uttrykt misnøye med at FrP ikke truet med å trekke seg ut av regjeringen.

Jeg har også sett det samme bli sagt i kommentarfelt flere steder.

Plutselig, etter månedsvis med taushet, dukker Sylvi Listhaug opp i debatten. Hun snakker om "suverenitet om innvandringspolitikken" og at FrP ikke vil ha Global Compact. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e1nPdl/listhaug-mener-eoes-avtalen-boer-reforhandles?utm_content=recirculation-matrix&utm_source=6nG960

Tittelen i artikkelsen er EØS, men Global Compact dukker opp. Det er lett å si at FrP er imot Global Compact, siden de vet at Stortinget vil stemme den igjennom. Det eneste som ville stoppet det, er om FrP stilte ultimatum for en måned eller to uker siden.

Er det FrP som trekker fram Sylvi Listhaug i håpet om å reparere FrPs rykte, at de som stemte på "Sylvi - effekten" i 2017 skal bli overtalt til å stemme FrP ved neste valg? Hun er bra nok, når det gjelder å sikre seg posisjoner i neste Stortingsvalg? Kontrollert opposisjon er det eneste jeg kan tenke på nå. Sylvi Listhaug protesterer offentlig, men den eneste hensikten er å sikre stemmer, det som sies skal ikke gjennomføres.

For min del, så har ikke skuffelsen over FrP lagt seg, jeg synes Siv Jensen er altfor mye "best friends" med Erna. Jeg synes FrP behandles som søppel av KrF og Venstre, men de er gode nok å ha med i regjeringen. De andre partiene fikk jagd Sylvi Listhaug ut, og Erna og Siv lot det skje. Nå er Sylvi Listhaug god nok til å komme fram i media igjen.

Hvorfor finner FrP seg i dette? De virker bare svake og feige. Jeg er skuffet over alle partiene, og er redd for at jeg ikke bryr meg om å stemme ved neste valg. For hva er vitsen? Alt er en nedverdigende miks av kompromisser og kameler som må svelges, og FrP kommer dårlig ut med sine saker. Stem på Frp, men få bare Høyre, V og Krf.

Endret av ops2
skrivefeil
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å si. Frp får skylden for absolutt alt av venstrevridde og med media. Kanskje det har blitt litt mye for dem og de prøver å tilfredstille flere ved å inngå kompromis. Egentlig dumt da mange har tillitt til dem allerde. 

• Liker 1
Skrevet

Er drømmesituasjonen for Listhaug i hvert fall. Hun har jo i oppgave kun å gjøre seg populær blant egen velgergruppe. Klart det vil kunne hjelpe henne om hun ønsker å bli partileder i fremtiden. 

Skrevet
5 minutter siden, wintergirl said:

Vanskelig å si. Frp får skylden for absolutt alt av venstrevridde og med media. Kanskje det har blitt litt mye for dem og de prøver å tilfredstille flere ved å inngå kompromis. Egentlig dumt da mange har tillitt til dem allerde. 

Jeg mener at Erna Solberg ville ikke skrevet under på avtalen hvir FrP hadde sagt at "skriver du under, så trekker vi oss fra regjeringen".

Det er det som plager meg. Dissens er ikke nok. Og Frp sitter i regjering med noen av de verste "tilfellene" i norsk politikk, KrF og V. Jeg skriver "tilfellene" da det jeg vil skrive er for grovt til å settes på trykk.

Og Erna Solberg. Hun er ikke god. Hun besøker moskeer hvor kvinner er adskilt fra menn og står bakerst.

Hva slags stilltiende aksept for kvinneundertrykkelse er det? I Norge, i vårt eget land, hvor Camilla Collett og Oda Krogh ikke ville stilt opp og smilt pent, som Erna Solberg gjorde.

• Liker 2
Skrevet
Just now, SVK said:

Er drømmesituasjonen for Listhaug i hvert fall. Hun har jo i oppgave kun å gjøre seg populær blant egen velgergruppe. Klart det vil kunne hjelpe henne om hun ønsker å bli partileder i fremtiden. 

Det blir et FrP under 10% oppslutning, hvis dette fortsetter. Jeg blir uvel av å se FrPs kamerater i regjeringen. Det koker i meg.

Skrevet (endret)
14 minutter siden, ops2 skrev:

Jeg mener at Erna Solberg ville ikke skrevet under på avtalen hvir FrP hadde sagt at "skriver du under, så trekker vi oss fra regjeringen".

Det er det som plager meg. Dissens er ikke nok. Og Frp sitter i regjering med noen av de verste "tilfellene" i norsk politikk, KrF og V. Jeg skriver "tilfellene" da det jeg vil skrive er for grovt til å settes på trykk.

Og Erna Solberg. Hun er ikke god. Hun besøker moskeer hvor kvinner er adskilt fra menn og står bakerst.

Hva slags stilltiende aksept for kvinneundertrykkelse er det? I Norge, i vårt eget land, hvor Camilla Collett og Oda Krogh ikke ville stilt opp og smilt pent, som Erna Solberg gjorde.

Ja, sant det du skriver her. Jeg skjønner lite hva som skjer selv og v og krf er en katastrofe som ikle gjør annet enn å sverte frp. Kanskje frp har feiga ut?

Jeg skjønner igrunn heller ikke hvorfor vi har så mange i landet som er positive til all innvandring heller, når de ser at mange av dem er her på feil premisser. 

Endret av wintergirl
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, @ops2. Kunne selv skrevet hvert eneste ord. Jeg registrerte også at Frp prøver å bruke Sylvi-effekten på å reparere omdømmen etter fadesen med Migrasjonspakten, men jeg personlig kjøper ikke dette. For meg har Frp mistet all troverdighet når det gjelder streng innvandringspolitikk så lenge de satt i regjering da Norge ble bundet til pakten. Det holder absolutt ikke med dissens, her burde det stilles kabinettspørsmål, men tydeligvis er all praten om restriktive tiltak bare prat. Det er veldig enkelt og omtrent meningsløst nå å være opposisjon, men de virkelige ringeffektene av denne megafeilen ser de ved neste valg. Jeg vurderte å stemme Frp fram til nå. Det er ikke aktuelt lenger.

Skrevet

Gitt at Listhaugs innspill knyttet til EØS er grunnleggende kunnskapsløst, ser jeg ingen mulighet for at dette er styrt fra partiet. Det er nok bare ett til av Listhaugs hofteskudd med lik og del. 

Gitt all misforståelsen rundt dette FN surreriet, der det største problemet ikke er at den kan oppfattes som en avtale, men det faktum at det ikke ligger noe som helst forpliktende i det, så skal man verdsette at Listhaugs velger noe litt mer signifikant. 

Synd hun ikke følger med i partiets egen politikk, siden forslag til å løse problemene har ligget på bordet i flere år, og ikke trenger noe annet enn enkle vedtak i stortinget.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Druid skrev:

Gitt at Listhaugs innspill knyttet til EØS er grunnleggende kunnskapsløst, ser jeg ingen mulighet for at dette er styrt fra partiet. Det er nok bare ett til av Listhaugs hofteskudd med lik og del. 

Gitt all misforståelsen rundt dette FN surreriet, der det største problemet ikke er at den kan oppfattes som en avtale, men det faktum at det ikke ligger noe som helst forpliktende i det, så skal man verdsette at Listhaugs velger noe litt mer signifikant. 

Synd hun ikke følger med i partiets egen politikk, siden forslag til å løse problemene har ligget på bordet i flere år, og ikke trenger noe annet enn enkle vedtak i stortinget.

Hvor mange ganger har Frp fått flertall for sine forslag på Stortinget? Ytterst få. Det er ikke akkurat ''bredd politisk enighet'' om reelle innstramninger i innvandringspolitikken for eksempel. Ingen vil miste stemmene av den stadig voksende gruppen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror i alle fall Sylvi har rett i at det er viktig at Støre ikke kommer til makta. Han har flere ganger sagt at Norge kan ta inn flere asylsøkere. Husk da han prøvde å tvinge regjeringen til å ta i mot 10.000, Støre har også sagt at Norge må bli mer flerkulturelt og at Islamisme ikke er noe problem. Dette sier det meste :

https://www.nrk.no/norge/store-onsker-multikulturelt-norge-1.6728709

Skrevet

Kan like godt si at FrP er for avtalen skriftlig men muntlig i mot siden de feiger ut og ikke trekker seg ut av regjeringen som går i mot hva partiprogrammet deres er.

Skrevet (endret)
18 timer siden, Drizzt skrev:

Hvor mange ganger har Frp fått flertall for sine forslag på Stortinget? Ytterst få. Det er ikke akkurat ''bredd politisk enighet'' om reelle innstramninger i innvandringspolitikken for eksempel. Ingen vil miste stemmene av den stadig voksende gruppen.

De har hatt relativt god gjennomslagskraft, til og med i de sakene der de aktivt har ødelagt for seg selv. Hvis FrP hadde basert seg på å ta vare på den brede enigheten i stortinget, kunne de fått til mer, men der lot Listhaug CIH bestemme at FrP skulle drive soloutspill som en tidlig valgkamp. 

Det er ett markant FrP preg på innstrammingen som har skjedd, ink. kraftig svekkelse av integreringsmulighetene og en naiv manglende forståelse over risikobildet de har skapt. På den annen side har selve beslutningene vært nødvendige.  Jeg ønsker kun større bevisthet og fokus på konsekvensene. Ellers kommer det til å bli farlig. Det er en GRUNN til at man ikke har stoppet strømmen av trygdeytelser over grensen. 

Det forsvarer ikke at Listhug ikke vet at alle punktene hun trekker fram  a. Må løses i Norge, b. Kan løses i Norge og c,ikke kan løses i forhold til EØS. 

3 timer siden, Drizzt skrev:

Hvis man noen gang trenger en dokumentasjon om hva som er galt med å vært populistisk politiker, har vi tekstbok eksempel her. 

12 timer siden, kat-e skrev:

Jeg tror i alle fall Sylvi har rett i at det er viktig at Støre ikke kommer til makta. Han har flere ganger sagt at Norge kan ta inn flere asylsøkere. Husk da han prøvde å tvinge regjeringen til å ta i mot 10.000, Støre har også sagt at Norge må bli mer flerkulturelt og at Islamisme ikke er noe problem. Dette sier det meste :

https://www.nrk.no/norge/store-onsker-multikulturelt-norge-1.6728709

Der er mange årsaker til at Støre ikke bør komme til makten, men forslaget du sikter til er tidenes dårligste eksempel.

Hadde han fått vedtatt det forslaget, ville vi effektivt ha stengt av Norge på en uangripelig måte for lang tid. Forslaget var spektakulært avgrenset, og jeg er fortsatt sur på at FrP ikke tok det rett inn kjørte det gjennom stortinget før partiene virkelig forsto hva som ble vedtatt. Ikke bare hadde de fått på plass ett veldig begrensende innvandringspolitisk vedtak, de ville samtidig hente inn en politisk gevinst for seg selv og påført Ap ett slag, ikke minst ovenfor KrF. 

Sånn sett er forslaget og linken du tar med ett godt eksempel på at det er noe avstand mellom liv og lære inne i hodet på Støre

(Jeg føler litt teit for å påpeke dette, men jeg mistenker at det fortsatt er mange som ikke klarer forstå hvordan politikk virker : Dette er selvfølgelig ikke Støre sitt forslag: Forslaget du siktet til kom fra Ap sentralstyre som del av AP sin politiske plattform. Støre sin politiske mening i dette området, har liten støtte i Ap og har derfor ikke kommet veldig klart fram. Annet enn i slike intervjuer der han kommer med mye meninger uten substans. )

Endret av Druid
Skrevet
På 13.12.2018 den 18.12, ops2 skrev:

Plutselig, etter månedsvis med taushet, dukker Sylvi Listhaug opp i debatten. Hun snakker om "suverenitet om innvandringspolitikken" og at FrP ikke vil ha Global Compact. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e1nPdl/listhaug-mener-eoes-avtalen-boer-reforhandles?utm_content=recirculation-matrix&utm_source=6nG960

En artig snuoperasjon fra den samme Sylvi Listhaug som høsten 2016 kalte avtalen "en milepæl i returarbeidet i et intervju med NTB og fra FrP som selv var med på å lage avtalen og krevde avstemning på Stortinget om den, en avstemning de viste de ville få imot seg. Men det er vel ikke første eller siste gang FrP er både for og imot noe på en gang, de er ikke akkurat kjent for å være konsekvente.

• Liker 2
Skrevet

Da leste hun avtalen og forsto konsekvensene.

Utspillene nå fra FrP er bare for å melke opposisjonen mot avtalen, mens ulvene hyler. Men jeg føler ikke dette har med Listhaug å gjøre.

Skrevet

FrP sanker nok en del stemmer på at de er eneste parti som TALER mot innvandring. De er desverre temmelig lite effektivt i så henseende, og temmelig lite bra på resten av politikken. 

Tenker det kunne bli bra om et mer kompetent parti tok en streng linje på innvandring og samtidig videreførte den politikk som ligger i ryggmargen på oss alle, den politikk som skapte det samfunn vi har trivdes i, i flere tiår. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...