AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #1 Skrevet 13. desember 2018 Hvorfor er det vanskeligere å få jobb nå enn før i tida? Spesielt siden det blir flere og flere eldre. Burde det ikke da bli flere ledige plasser da de pensjonerer seg? Teknologi har tatt over en del. Olje er det mindre av. Men resten da? Anonymkode: 255de...900 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #2 Skrevet 13. desember 2018 Første sommerjobben min i studietiden var vi 30stk på jobb hver dag, året etter var vi 17 stk og hadde høyere produksjon. Automatisering. Bankene kutter kontorer, butikker går over til ubetjente kasser, vi løser mye via nett og telefon nå. Tilogmed i helsesektoren har man kunne automatisere mye, og medisiner er bedre slik at man kan redusere liggedøgn. Anonymkode: 64a56...297 7
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #3 Skrevet 13. desember 2018 Automatisering og effektivisering Anonymkode: 304bd...c33
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #4 Skrevet 13. desember 2018 Flere folk og færre jobber pga effektivisering og kostnads/lønnsbesparelser Anonymkode: 71124...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #5 Skrevet 13. desember 2018 Jeg bor selv i oslo område og er utdannet innen økonomi. Og har søkt over 200 jobber med 0 svar og mange av jobbene har blitt tatt over av teknologi! Anonymkode: f7e89...8e6 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #6 Skrevet 13. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg bor selv i oslo område og er utdannet innen økonomi. Og har søkt over 200 jobber med 0 svar og mange av jobbene har blitt tatt over av teknologi! Anonymkode: f7e89...8e6 har du master eller bachelor? Anonymkode: 57d55...37e 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #7 Skrevet 13. desember 2018 Du kan alltids bli en dyktig tekniker av noe slag, innen elektro, gass eller rør. Mye reising om du vil, godt betalt og alltid mye å gjøre på disse "automasjonsanleggene" rundt omkring. Utvidelser, service, noe går i stå, u name it. Anonymkode: b759f...66f
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #8 Skrevet 13. desember 2018 Eldre jobber lenger, arbeidsplasser blir effektivisert og tatt over av maskiner og annen teknologi. Man må helst ha bachelor, være 26 år og ha 10 års erfaring for å få jobb uten å måtte søke i flere år for å få drømmejobben. Det er mye høyere krav. Anonymkode: 8ef04...007 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #9 Skrevet 13. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: har du master eller bachelor? Anonymkode: 57d55...37e Jeg har bachelor fra BI Anonymkode: f7e89...8e6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #10 Skrevet 13. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har bachelor fra BI Anonymkode: f7e89...8e6 har du vurdert å videreutdanne deg? Anonymkode: 57d55...37e 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #11 Skrevet 13. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: har du vurdert å videreutdanne deg? Anonymkode: 57d55...37e Nei! Har blitt sliten nå! Orker ikke mer studie. Det morsomte er at folk sier dere må ha høy utdannibg for å få drømmejobben eller bra høye status jobber men når du utdanner deg fra høyskolen/universitet. Da skjønner du virkeligheten at du får heller ingen jobb hvis du er høy utdannet . Det er bare snakk om flaks. Det er folk som har høy fravær fra vgs , droppet ut av skolen men sitter på bra og høye stillinger . livet er virkelig urettferdig her om dagen . Anonymkode: f7e89...8e6 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #12 Skrevet 13. desember 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Første sommerjobben min i studietiden var vi 30stk på jobb hver dag, året etter var vi 17 stk og hadde høyere produksjon. Automatisering. Bankene kutter kontorer, butikker går over til ubetjente kasser, vi løser mye via nett og telefon nå. Tilogmed i helsesektoren har man kunne automatisere mye, og medisiner er bedre slik at man kan redusere liggedøgn. Anonymkode: 64a56...297 Og helsesektoren er blitt vesentlig dårligere for dem som skal motta tjenesten.... Jeg jobber i bolig med utviklingshemmede, og vi har en mye lavere bemanning pr. bruker enn vi hadde for ti år siden. F. eks. har en individuell aktivitet som å få være delaktig i å lage middagen sin blitt borte, nå leveres det ferdiglagd mat som brukerne spiser i fellesskap. Det kalles sikkert effektivisering.... Anonymkode: 15984...cb6 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #13 Skrevet 13. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei! Har blitt sliten nå! Orker ikke mer studie. Det morsomte er at folk sier dere må ha høy utdannibg for å få drømmejobben eller bra høye status jobber men når du utdanner deg fra høyskolen/universitet. Da skjønner du virkeligheten at du får heller ingen jobb hvis du er høy utdannet . Det er bare snakk om flaks. Det er folk som har høy fravær fra vgs , droppet ut av skolen men sitter på bra og høye stillinger . livet er virkelig urettferdig her om dagen . Anonymkode: f7e89...8e6 problemet ligger nok mye i at en bachelor nærmest ikke regnes som en høy utdanning lengre. dessverre så er det flere arbeidsområder hvor master er minstekrav for å i det hele tatt bli vurdert Anonymkode: 57d55...37e 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #14 Skrevet 13. desember 2018 Svaret er ganske enkelt: Arbeidsgivere ønsker arbeidstakere som er villig til å videreutdanne seg. Som du sier så går teknologien videre. Vi trenger mennesker som kan beherske teknologien ved bruk av ny kunnskap. I dag betyr en bachelor ingenting, man må nærmere sagt på masternivå - fordi det stilles mye større krav enn tidligere. Anonymkode: 179fd...f1f 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #15 Skrevet 13. desember 2018 Da jeg begynte i min nåværende jobb var vi 8 faste på hvert skift, pluss en eller to lærlinger. Nå, 20 år seinere, er vi 5 faste og kanskje en lærling. Vi har like mye å gjøre, oppgavene er akkurat de samme, vi har ikke fått noen nye hjelpemidler, det er mye mer rapportering og rutiner som må følges slavisk, og vi har ikke lenger betalt matpause. Og ledelsen klager på dårlige resultater og mange kundeklager. Lurer på hvorfor...? Anonymkode: 0c962...33a 5
Magnus_L Skrevet 13. desember 2018 #16 Skrevet 13. desember 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor selv i oslo område og er utdannet innen økonomi. Og har søkt over 200 jobber med 0 svar og mange av jobbene har blitt tatt over av teknologi! Anonymkode: f7e89...8e6 Hva slags jobber søker du på, og hvordan er disse jobbene blitt overtatt av teknologi?
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #17 Skrevet 13. desember 2018 Har aldri slitt med å få jobb jeg, men fagbrev gjelder kanskje ikke? Anonymkode: 57765...f7c
Sylveon Skrevet 13. desember 2018 #18 Skrevet 13. desember 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og helsesektoren er blitt vesentlig dårligere for dem som skal motta tjenesten.... Jeg jobber i bolig med utviklingshemmede, og vi har en mye lavere bemanning pr. bruker enn vi hadde for ti år siden. F. eks. har en individuell aktivitet som å få være delaktig i å lage middagen sin blitt borte, nå leveres det ferdiglagd mat som brukerne spiser i fellesskap. Det kalles sikkert effektivisering.... Anonymkode: 15984...cb6 Jeg hater effektivisering og alt som henger med det. Samfunnet i Norge har blitt så kaldt. Ingenting er personlig lengre, alt skal bare skje fort og effektivt. Vi har glemt menneskene og hva de har behov for.
Thyra Skrevet 13. desember 2018 #19 Skrevet 13. desember 2018 Det blir færre jobber, men man skal "få flere ut i jobb". Arbeidsledige og uføre bør "komme seg opp på morran og jobbe for føden", men hvor skal de jobbe? 5
Thyra Skrevet 13. desember 2018 #20 Skrevet 13. desember 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eldre jobber lenger, arbeidsplasser blir effektivisert og tatt over av maskiner og annen teknologi. Man må helst ha bachelor, være 26 år og ha 10 års erfaring for å få jobb uten å måtte søke i flere år for å få drømmejobben. Det er mye høyere krav. Anonymkode: 8ef04...007 Alle kan ikke få "drømmejobben"...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå