Gå til innhold

Kneppkaker fra gamle dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bake mine første kneppkaker til jul i år og jeg vil gjerne bake etter en gammel-gammel oppskrift. Er det noen som har en god oppskrift de kunne tenke seg å dele, eller kan anbefale et sted som har gode, gamle oppskrifter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er Henriette Schønberg Erken sin oppskrift på kneppkaker, fra min bestemors 1936-utgave av den store kokeboka hennes: 

800 g sirup
200 g sukker
2 egg
1 ts hjortetakksalt
2,5 dl nysilt melk
2 ts bakepulver
1 ts pepper
ca 1 kg hvetemel

"Eggene og sukkeret vispes sammen, tilsettes sirupen, melken, pepper, samt tilsist melet, hvori hjortetakksaltet og bakepulveret er utrørt. Ta så meget mel, at skjeen kan stå i røren. Arbeides godt sammen, settes med teskje på smurt plate, ikke for tett. Stekes i godt varm ovn." 

Nøyaktig temperatur i ovnen hadde man kanskje ikke på den tiden. Fra sist jeg bakte disse har jeg en håndskrevet lapp der det står 200 grader, midterste rille, 10 min. Men det må tas med en klype salt, siden det var det som var passe på ovnen jeg hadde da. Din kan jo være annerledes. :) 

Denne oppskriften gir ganske mange deilige, krydrede, seige og søte kneppkaker. Nok til hele storfamilien gjennom jula, om jeg husker riktig. :) 

Anonymkode: 592b2...d57

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Peonjenta skrev:

1 kilo sukker. Herregud.

Herregud selv. :PDet er julekaker. Man spiser noen få en gang i året. Det er dessuten ganske enorme oppskrifter. 

Det står deg helt fritt å ikke lage dem, altså. 

Anonymkode: 592b2...d57

• Liker 2
Skrevet

Kneppkaker er sært og godt. Mamma baker slike, vi hadde med på hytta forrige helg.

Skrevet

Tusen takk ale sammen. Gleder meg til å gå igang med bakingen av disse :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...