Gå til innhold

Hva skal du etterpå? Hva gjør du? Hva har du gjort? Hva skal du i morgen? etc..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jo litt artig, noen er ekstreme på dette. Å spørre om slike ting, slitsomt. Spesielt hva kollegaer, hvorfor skal en kollega vite du skal utenom arbeidstiden? Hva gjorde du i helgen for eks?

Jeg valgte å stille tilbake: hvorfor skal du vite hva alle gjorde på fritiden? 

Anonymkode: 69bb7...a69

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dette er jo litt artig, noen er ekstreme på dette. Å spørre om slike ting, slitsomt. Spesielt hva kollegaer, hvorfor skal en kollega vite du skal utenom arbeidstiden? Hva gjorde du i helgen for eks?

Jeg valgte å stille tilbake: hvorfor skal du vite hva alle gjorde på fritiden? 

Hun eller han prøver nok bare å være hyggelig, starte en samtale.

Anonymkode: 0b8a0...6a4

• Liker 19
Skrevet

Fordi jeg ikke er en usosial særing som setter en streng grense mellom jobb og privatliv. Jeg bryr meg om kollegaene mine, ønsker å kjenne dem og å ha en hyggelig tone på arbeidsplassen. Jeg bruker jo tross alt 40-60 timer i uka der, så blir bare rart om man aldri berører noe privat. 

Anonymkode: 33a00...4c4

• Liker 16
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis av voldsom nysgjerrighet vedkommende spør.

Smalltalk kan det kalles. Noe som folk tyr til istedetfor klein stillhet i samvær med sære kollegaer.

Anonymkode: 8bc2d...b73

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke er en usosial særing som setter en streng grense mellom jobb og privatliv. Jeg bryr meg om kollegaene mine, ønsker å kjenne dem og å ha en hyggelig tone på arbeidsplassen. Jeg bruker jo tross alt 40-60 timer i uka der, så blir bare rart om man aldri berører noe privat. 

Det er ikke usosialt å ikke dele noe privat på jobb.

Sosialt er å bruke tid på mennesker man for utbytte av mentalt. Jobb er noe man gjør for å tjene penger til å overleve.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendigvis av voldsom nysgjerrighet vedkommende spør.

Smalltalk kan det kalles. Noe som folk tyr til istedetfor klein stillhet i samvær med sære kollegaer.

Anonymkode: 8bc2d...b73

Klein stillhet handler om usikkerhet. Usikkerhet er et kjemproblem blant mennesker. Stillhet med et fremmed menneske skal man klare.

• Liker 2
Skrevet

De prøver kanskje å finne noe felles man kan prate om da? Eller kanskje vi finne på noe med deg? Enkelte elsker jo å prate. Og du viker veldig passiv aggressiv. 😂

Anonymkode: 4fe1e...bc3

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt... Er det noen som stiller alle disse spørsmålene på rappen? I så fall er det utrolig slitsomt.. 

Men jeg blir ikke akkurat fornærmet av at noen en fredags ettermiddag spør hva jeg skal i helgen 😛 Det er da en helt normal måte å vise interesse og høflighet på? 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Sosialt er å bruke tid på mennesker man for utbytte av mentalt. Jobb er noe man gjør for å tjene penger til å overleve.

Jobb er for å tjene penger ja, men det betyr ikke at man ikke kan ha en hyggelig tone med kolleger og være med på å skape ett godt arbeidsmiljø sosialt. 
Man deler selvfølgelig så mye man vil, men det å spørre om hva en kollega gjorde i helga, eller hvilke planer man har og slikt er helt normal smalltalk, og vil av de fleste regnes som ganske så vanlig samtale og høflighet. 

Anonymkode: 9f642...3f0

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det kalles smaltalk, i hate that.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klein stillhet handler om usikkerhet. Usikkerhet er et kjemproblem blant mennesker. Stillhet med et fremmed menneske skal man klare.

Hvorfor skal man klare det? Kan du forklare meg? 

Smalltalk blir ofte undervurdert. Det handler om å lære seg sosiale settinger, og eksemplene du tar kommer ikke av den nysgjerrighet, men å vise litt interesse for andre. 

Så er det de gangene en treffer den en kan være stille sammen med. Det er noe alle setter pris på, men ikke sånt som skjer i heisen med en kollega eller en ukjent 🙂 ikke når en er alene ellers med dem heller. Noen klarer smalltalk bedre enn andre, men det er faktisk ganske viktig å klare det for å fungere sosialt. Folk som sier at de hater det er som regel enten veldig usikre eller avfeier det som meningsløst. Greit nok. 

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hvorfor skal man klare det? Kan du forklare meg? 

Smalltalk blir ofte undervurdert. Det handler om å lære seg sosiale settinger, og eksemplene du tar kommer ikke av den nysgjerrighet, men å vise litt interesse for andre. 

Så er det de gangene en treffer den en kan være stille sammen med. Det er noe alle setter pris på, men ikke sånt som skjer i heisen med en kollega eller en ukjent 🙂 ikke når en er alene ellers med dem heller. Noen klarer smalltalk bedre enn andre, men det er faktisk ganske viktig å klare det for å fungere sosialt. Folk som sier at de hater det er som regel enten veldig usikre eller avfeier det som meningsløst. Greit nok. 

Er nok ikke enig med deg der. Smalltalk er greit nok det, om man er interessert selv. 

Før var jeg som de fleste usikker på meg selv, men etter å ha besøkt over 70 land. Vært på reiser som har vart over flere mnd på egenhånd ble jeg ganske trygg på meg selv. Trenger ingen bekreftelse fra et "gjennomsnittlig" menneske lenger, er ikke redd for å sitte ved et bord å spise med fremmede. Eller gjøre noe annet med mennesker uten å kjenne de. Ser heller på de som er usikkre som er ekstreme på smalltalk, dette handler såklart om hvilken situasjon man er i. Å møte kollega i heisen kan bety: "Hei". Husk at de meste som skjer i det moderne samfunnet vi lever i er kun overfladisk. Overfladiske relasjoner. Der har vi utrolig mye å lære av andre kulturer.

Jo mer man utvikler seg selv som menneske, jo mindre trenger man av "vanlige" a4-mennesker som lever etter strømmen.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jobb er noe man gjør for å tjene penger til å overleve.

Det må være en utrolig kjedelig og tung tilværelse. Å bruke minst 40 timer i uka på noe du helst ikke vil gjøre. 

Jeg har den jobben jeg har fordi den gir meg mye, jeg gleder meg til å gå på jobb, og liker arbeidsoppgavene mine. Ville absolutt gjort det samme om jeg ikke trengte pengene. 

Og en viktig del av at jeg føler det slik er alle de fantastiske menneskene jeg har rundt meg på jobb. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok ikke enig med deg der. Smalltalk er greit nok det, om man er interessert selv. 

Før var jeg som de fleste usikker på meg selv, men etter å ha besøkt over 70 land. Vært på reiser som har vart over flere mnd på egenhånd ble jeg ganske trygg på meg selv. Trenger ingen bekreftelse fra et "gjennomsnittlig" menneske lenger, er ikke redd for å sitte ved et bord å spise med fremmede. Eller gjøre noe annet med mennesker uten å kjenne de. Ser heller på de som er usikkre som er ekstreme på smalltalk, dette handler såklart om hvilken situasjon man er i. Å møte kollega i heisen kan bety: "Hei". Husk at de meste som skjer i det moderne samfunnet vi lever i er kun overfladisk. Overfladiske relasjoner. Der har vi utrolig mye å lære av andre kulturer.

Jo mer man utvikler seg selv som menneske, jo mindre trenger man av "vanlige" a4-mennesker som lever etter strømmen.

Min erfaring med andre kulturer er at de snakker myye mer enn nordmenn 😄 halve slekta har det jeg vil kalle munndiare, og når jeg besøker det landet, så prater folk nonstop! De er rett og slett mer sosiale. Jeg skjønner litt hva du mener. Folk trenger ikke å si noe for enhver pris! Å sitte hos frisøren fks kan være et mareritt for meg om hun prater bare tull. Men da skjer det noe, så ikke nødvendig å skravle masse sprøyt. Slitsomt.

Men vi trenger alle å bli sett da. Ensomme ulver velger seg bort og blir ekskludert av en grunn, og den grunnen er litt sånn tikk tikk ofte.

Så kan en tenke på offentlige personer som politikere og de royale. De blir drillet i smalltalk av en grunn, right? Det er viktig å kunne veldig ofte.

Ellers må jeg si at du er heldig som har kunnet reise så mye og besøkt så mange land! Det er erfaringer en ikke kan lese seg til eller tenke seg til! Du sitter med mange opplevelser jeg tror er veldig viktige og fine. Elsker å reise selv, men er langt unna dine 70 reisemål  😄

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må være en utrolig kjedelig og tung tilværelse. Å bruke minst 40 timer i uka på noe du helst ikke vil gjøre. 

Jeg har den jobben jeg har fordi den gir meg mye, jeg gleder meg til å gå på jobb, og liker arbeidsoppgavene mine. Ville absolutt gjort det samme om jeg ikke trengte pengene. 

Og en viktig del av at jeg føler det slik er alle de fantastiske menneskene jeg har rundt meg på jobb. 

Bra for deg.

Kan komme med en breaking news til deg: Du aner ikke hvor mange som står i arbeidslivet å hater det. Drittlei, bare mas og stress. Det er mange som ikke gleder seg til å gå på jobb, men vi må. Slik er det økonomiske systemet, uten penger er du ingenting.

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, SoWhat? skrev:

Min erfaring med andre kulturer er at de snakker myye mer enn nordmenn 😄 halve slekta har det jeg vil kalle munndiare, og når jeg besøker det landet, så prater folk nonstop! De er rett og slett mer sosiale. 

Sosial kultur ja, det har vi ikke i Norge. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Bra for deg.

Kan komme med en breaking news til deg: Du aner ikke hvor mange som står i arbeidslivet å hater det. Drittlei, bare mas og stress. Det er mange som ikke gleder seg til å gå på jobb, men vi må. Slik er det økonomiske systemet, uten penger er du ingenting.

Men trivselen på jobb blir ikke bedre av at man stenger seg ute fra det sosiale på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 9f642...3f0

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra for deg.

Ville nok blitt en god del annerledes om du hadde en bedre innstilling til andre mennesker. Bitterhet har aldri ført noe godt med seg. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor privat er det egentlig hva du skal helgen? Skal du på hardcore BDSM party, så skjønner jeg at du ikke vil dele det med kollegaene dine, men da går det an å svare helt nøytralt. 

Skrevet

Jeg sluttet hos psykologen fordi han stilte meg idiotiske spørsmål som dette.

Anonymkode: a498b...083

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...