AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #1 Skrevet 13. desember 2018 Bor i en blokk og fikk brev om å ta i mot entreprenør fra kl 9 i dag fordi eier av borettslaget skal inspisere leilighetene. I utgangspunktet var jeg negativ for inntreden i min leilighet (leier) og privatliv. Jeg har nå sittet på stand by fra klokken 8 og ingen har kommet. De kan ikke egentlig forvente at folk tar seg eller får fri en hel arbeidsdag for dette!??? Er det fra nå innafor å si at da kan dem ha det så godt uten å få inspisere min leil siden de ikke dukka opp når de sa? Også irriterende at jeg fikk varselen i forrigårs og måtte kaste meg rundt å rydde, støvsuge osv og søke fri fra jobb på så kort tid og sitter her med skjegget i postkassa. Vurderer å ikke lokke opp om de kommer senere i dag. Trodde de skulle komme kl 9 Anonymkode: ebd97...5f9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #3 Skrevet 13. desember 2018 "fra kl 09", dvs dem starter ett sted, og jobber seg videre gjennom borettslaget. For en inspeksjon er det heller ikke vanlig at man tar seg fri å sitter å venter, med mindre det er spesifisert at beboer bør være hjemme. Anonymkode: dfc75...9fc 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #4 Skrevet 13. desember 2018 Jeg regner med at de skal gå gjennom hele blokka, så "fra kl. 9" tolker jeg som tidspunktet for når de skulle starte på runden. Det burde stå et til-tidspunkt også. Hvis det er er ei stor blokk er det garantert noen som ikke er hjemme, så de kommer nok igjen hvis det er viktig. Anonymkode: 9b8cd...aef 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #5 Skrevet 13. desember 2018 Hvordan mener du at de skal inspisere alle leilighetene til samme tidspunkt? Du bør være forberedt på at de kan komme helt frem til sen ettermiddag. Anonymkode: 1e34d...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #6 Skrevet 13. desember 2018 Man kan nok ikke forvente at det starter kl. 09 hos alle beboerne (da må det i så fall være mange inspektører) men at de tar runden. Derimot burde man kunne forvente et varsel langt tidligere enn to dager før. Folk har gjerne forpliktelser, og huseier kan ikke forvente at folk kan ta fri på så kort varsel hvis det er nødvendig å være hjemme. Det kan du gi beskjed om, slik at folk kan planlegge bedre neste gang. Anonymkode: 8bafd...c4e 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #7 Skrevet 13. desember 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: "fra kl 09", dvs dem starter ett sted, og jobber seg videre gjennom borettslaget. For en inspeksjon er det heller ikke vanlig at man tar seg fri å sitter å venter, med mindre det er spesifisert at beboer bør være hjemme. Anonymkode: dfc75...9fc Hva skulle jeg ellers gjort enn å ta meg fri og sitte å vente? Henge opp lapp på døra om at de fikk ringe meg på jobb når det var min leilighets tur og at jeg da fikk spørre sjefen om å dra hjem å låse opp? 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan mener du at de skal inspisere alle leilighetene til samme tidspunkt? Du bør være forberedt på at de kan komme helt frem til sen ettermiddag. Anonymkode: 1e34d...0a4 Nei skjønner de ikke kan det men hbordan kan de mene jeg skal sitte hjemme en hel dag å vente??? Er det innafor å ikke lokke opp om de kommer nå? Og om de ikke kommer i dag senere men kommer igjen en annen dag kan de vel ikke forvente at jeg kan ta fri igjen?! Er ikke sint på dere altså er bare så oppgitt over sånne stormannsfolk som tror at vi arbeidsfolk ikke har bedre ting å gjøre. Anonymkode: ebd97...5f9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #8 Skrevet 13. desember 2018 Det går an levere nøkler til naboer eller styret. Det går an kontakte dem for å etterspørre mer konkret tidspunkt, det går an kontakte styret for å finne løsninger som passer, og for din del som leietaker kan du kontakte huseier. Jeg sitter selv i ett styre i borettslag, og skal starte rehabilitering hvor entreprenør skal inn i samtlige leiligheter. Det forventes på ingen måte at beboer skal være hjemme de dagene entreprenøren skal inn i de ulike leiligheten, men det forventes at entreprenør gis tilgang til boligen. Anonymkode: dfc75...9fc 8
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #9 Skrevet 13. desember 2018 Dette er helt klart løst på en dårlig måte! Jeg bodde tidligere i blokk, og der ble alle slike ting varslet i god tid. Sammen med det skriftlige varselet var det en fullmakt man kunne fylle ut og legge i postkassa til vaktmester dersom man ikke kunne være hjemme, slik at vaktmester kunne låse opp. Varselet ble også hengt opp i oppgangen. Et par dager før ble det hengt opp en påminnelse på inngangsdøra, slik at man ikke kunne unngå å se det. Dersom entrepenøren kunne ta en leilighet om gangen ble det oppgitt et omtrent tidspunkt for hver leilighet, med mulighet for å bytte internt, slik at man viste når man trengte å være hjemme (om man ikke leverte fullmakt) Anonymkode: 9729f...118 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #10 Skrevet 13. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det går an levere nøkler til naboer eller styret. Det går an kontakte dem for å etterspørre mer konkret tidspunkt, det går an kontakte styret for å finne løsninger som passer, og for din del som leietaker kan du kontakte huseier. Jeg sitter selv i ett styre i borettslag, og skal starte rehabilitering hvor entreprenør skal inn i samtlige leiligheter. Det forventes på ingen måte at beboer skal være hjemme de dagene entreprenøren skal inn i de ulike leiligheten, men det forventes at entreprenør gis tilgang til boligen. Anonymkode: dfc75...9fc Det er kommunal blokk med flyktninger som ikke snakker norsk , kriminelle navklienter og psykisk syke som bor her. Kjenner ingen og vil ikke gi nøkkel til noen av dem. Det er heller ingen vaktmester og ikke engang et styre her Anonymkode: ebd97...5f9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #11 Skrevet 13. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er kommunal blokk med flyktninger som ikke snakker norsk , kriminelle navklienter og psykisk syke som bor her. Kjenner ingen og vil ikke gi nøkkel til noen av dem. Det er heller ingen vaktmester og ikke engang et styre her Anonymkode: ebd97...5f9 Håper du ikke skjærer alle navklienter over en kam nå... Anonymkode: 92a8e...921
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #12 Skrevet 13. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Håper du ikke skjærer alle navklienter over en kam nå... Anonymkode: 92a8e...921 Nei det gjør jeg ikke. Men jeg kjenner klientellet i blokka mi og her selges dop fra vinduene i første etasje liksom.. Anonymkode: ebd97...5f9 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #13 Skrevet 13. desember 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det gjør jeg ikke. Men jeg kjenner klientellet i blokka mi og her selges dop fra vinduene i første etasje liksom.. Anonymkode: ebd97...5f9 Da håper jeg at du har mulighet til å flytte Anonymkode: 92a8e...921 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #14 Skrevet 13. desember 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Bor i en blokk og fikk brev om å ta i mot entreprenør fra kl 9 i dag fordi eier av borettslaget skal inspisere leilighetene. I utgangspunktet var jeg negativ for inntreden i min leilighet (leier) og privatliv. Jeg har nå sittet på stand by fra klokken 8 og ingen har kommet. De kan ikke egentlig forvente at folk tar seg eller får fri en hel arbeidsdag for dette!??? Er det fra nå innafor å si at da kan dem ha det så godt uten å få inspisere min leil siden de ikke dukka opp når de sa? Også irriterende at jeg fikk varselen i forrigårs og måtte kaste meg rundt å rydde, støvsuge osv og søke fri fra jobb på så kort tid og sitter her med skjegget i postkassa. Vurderer å ikke lokke opp om de kommer senere i dag. Trodde de skulle komme kl 9 Anonymkode: ebd97...5f9 Eier av brl? I et brl eier alle sammen. Men styret har beslutningsmyndighet i viktige saker, med eller uten generalforsamlingsvedtak. I vedtekter og i brl loven står det helt klart at brl eller den brl gir myndighet til skal gis adgang til boligen ved behov for ettersyn og eller arbeider. Ergo kan du ikke nekte uten å få alvorlige problemer med både erstatning og andre tiltak. Det er ingen som forlanger at du skal være hjemme fra jobb eller strigle huset før noen kommer. De som skal inn kan gis fullmakt til å låse seg inn, enten ved at du gir nøkler til styret eller andre, eller at du gir tillatelse til at det brukes masterkey for innlåsning. Vanlige folk tar kontakt med styret i brl eller entrepenøren, og ikke kvinneguiden når folk som skal inn ikke dukker opp. I tillegg bør du begynne å sette deg inn i lover og regler for den boformen du har valgt. Anonymkode: eba3f...197 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #15 Skrevet 13. desember 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det gjør jeg ikke. Men jeg kjenner klientellet i blokka mi og her selges dop fra vinduene i første etasje liksom.. Anonymkode: ebd97...5f9 Når du observerer denne typen trafikk, så er det politiet du kontakter og igjen, ikke kvinneguiden. Anonymkode: eba3f...197 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #16 Skrevet 13. desember 2018 La huseier disponere nøkkel den dagen de faktisk kommer. Anonymkode: 93dbb...030 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #17 Skrevet 13. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eier av brl? I et brl eier alle sammen. Men styret har beslutningsmyndighet i viktige saker, med eller uten generalforsamlingsvedtak. I vedtekter og i brl loven står det helt klart at brl eller den brl gir myndighet til skal gis adgang til boligen ved behov for ettersyn og eller arbeider. Ergo kan du ikke nekte uten å få alvorlige problemer med både erstatning og andre tiltak. Det er ingen som forlanger at du skal være hjemme fra jobb eller strigle huset før noen kommer. De som skal inn kan gis fullmakt til å låse seg inn, enten ved at du gir nøkler til styret eller andre, eller at du gir tillatelse til at det brukes masterkey for innlåsning. Vanlige folk tar kontakt med styret i brl eller entrepenøren, og ikke kvinneguiden når folk som skal inn ikke dukker opp. I tillegg bør du begynne å sette deg inn i lover og regler for den boformen du har valgt. Anonymkode: eba3f...197 Som du kanskje leste så fikk ts beskjed to dager i forkant, så at rutinene hva gjelder informasjonstidspunt fra borettslaget i dette tilfellet viser seg mindre seriøst er vel ganske klart, i tillegg til at de mangler både styre og vaktmester, så hvem skal hun kontakte? Selv om du kjenner til velstriglede borettslag med alt på stell, så er det andre som bor og må forholdet seg til mindre forutsigbare og veldrevne boformer. Anonymkode: 7c500...894 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #18 Skrevet 13. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som du kanskje leste så fikk ts beskjed to dager i forkant, så at rutinene hva gjelder informasjonstidspunt fra borettslaget i dette tilfellet viser seg mindre seriøst er vel ganske klart, i tillegg til at de mangler både styre og vaktmester, så hvem skal hun kontakte? Selv om du kjenner til velstriglede borettslag med alt på stell, så er det andre som bor og må forholdet seg til mindre forutsigbare og veldrevne boformer. Anonymkode: 7c500...894 Ingrn brl har lov til å drive boligvirksomhet uten å ha et lovlig valgt styret. To dager i forkant er helt innenfor informasjonsmulighet og plikt ved arbeid i leiligheter i en blokk. Her er en hel del forhold ved ts sine opplysninger som ikke skal være praktisk mulig mht drift av brl. Enten feilinformerer hun, eller så har ihun ikke satt seg inn i tingene i huset hun angivelig bor i. Borettslag kan ikke drive ulovlig uten styre. Anonymkode: eba3f...197
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #19 Skrevet 13. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingrn brl har lov til å drive boligvirksomhet uten å ha et lovlig valgt styret. To dager i forkant er helt innenfor informasjonsmulighet og plikt ved arbeid i leiligheter i en blokk. Her er en hel del forhold ved ts sine opplysninger som ikke skal være praktisk mulig mht drift av brl. Enten feilinformerer hun, eller så har ihun ikke satt seg inn i tingene i huset hun angivelig bor i. Borettslag kan ikke drive ulovlig uten styre. Anonymkode: eba3f...197 Det er ikke styre her. Bodd her fire år og snakket en del med den ene andre norske i blokka om dette. Dette er en kommunal blokk og kommunen er ikke akuratt kjent for ting på stell og å følge lover og regler. De har altså ikke dukket opp i hele dag. Så om de sender brev igjen får de klare seg uten å inspisere min leilighet, og det er garantert ikke den eneste de ikke kommer seg inn i. Det værste er at jeg hørte noen formelle norske i oppgangen, må gjenta at bor kun utlendinger her, som jeg gikk ut fra var dem men ingen ringte på min dør. Blir ikke overrasket om de bare gjør som vaskepersonalet, spaserer gjennom oppgangen uten å gjøre en shit og krysser av på lista til arbeidsgiver at de har vært her. Useriøst opplegg! Jeg tar meg ikke fri igjen og reiser ikke byen rundt til kontorer deres for å gi fra meg nøkler! Anonymkode: ebd97...5f9
Kjetil E Skrevet 14. desember 2018 #20 Skrevet 14. desember 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke styre her. Bodd her fire år og snakket en del med den ene andre norske i blokka om dette. Dette er en kommunal blokk og kommunen er ikke akuratt kjent for ting på stell og å følge lover og regler. De har altså ikke dukket opp i hele dag. Så om de sender brev igjen får de klare seg uten å inspisere min leilighet, og det er garantert ikke den eneste de ikke kommer seg inn i. Det værste er at jeg hørte noen formelle norske i oppgangen, må gjenta at bor kun utlendinger her, som jeg gikk ut fra var dem men ingen ringte på min dør. Blir ikke overrasket om de bare gjør som vaskepersonalet, spaserer gjennom oppgangen uten å gjøre en shit og krysser av på lista til arbeidsgiver at de har vært her. Useriøst opplegg! Jeg tar meg ikke fri igjen og reiser ikke byen rundt til kontorer deres for å gi fra meg nøkler! Anonymkode: ebd97...5f9 Da er det vel egentlig ikke et borettslag heller, men strengt tatt det som kalles leiegård. I ditt tilfelle en blokk hvor eier (i ditt tilfelle kommunen) leier ut leilighetene. Og der er det selvsagt ikke noe styre, da dette ikke er et borettslag. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå