Gå til innhold

Ingen venner etter jeg ble sammen med samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært sammen med samboer i 3 år snart, og per dags dato har jeg ingen venner. Min bestevennine stakk av da jeg ble sammen med samboer, og jeg savner henne mye. Kjenner meg mye ensom, men har blitt vant til det, og jeg har faktisk begynt å like stillheten og roen med å være ensom. Men nå er det ekstra tungt fordi det er jul, og alle ser ut til å hygge seg sammen med hverandre. Alle er opptatt med sitt, har barn og er lykkelige med sitt. Jeg kan ikke gå barn, og står i kø for IVF. Med tanke på litt turbulent forhold med samboer er alt satt på vent. Jeg har lite kontakt med familie, og har litt problemer med samboer for øyeblikket. Kunne derfor tenkt meg å møte noen venner for å ha det litt gøy igjen. Mannet meg opp til å sende melding til 4 gamle venner jeg nesten ikke ser lengre, men ingen hadde anledning som vanlig. 

Hadde gledet meg i flere dager til å spise uti kveld med ei jeg har blitt kjent med på jobben, men igjen avlyste hun fordi hun hadde glemt at hun hadde lagt andre planer. Kjenner jeg nærmest gir opp å prøve. Hva er vitsen når man bare sitter igjen påmint om at ingen vil bruke tid på deg?! 

Jeg føler det er noe galt med meg, og jeg forstår ikke hva. Jeg er utdannet, har jobb, hus, og er godt likt på jobb. Men venner vil ingen være med meg. Samboer er ute med venner og jobb rett som det er, mens jeg sitter igjen alene. 

Anonymkode: b5b46...144

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare fordi dine gamle venner ikke hadde anledning når du spurte, så spør igjen! Man vokser opp og får jobb,  partner, barn, og andre fritidsinteresser om man i det hele tatt har tid til noen, men det betyr ikke at man misliker sine gamle venner for det. Finner man en luke som passer hvor man har overskuddet er jeg sikker på at de vil syntes det er hyggelig å henge sammen igjen! 

Anonymkode: 8a1d6...19a

• Liker 6
Skrevet

Finn en fritidsaktivitet du liker og kan treffe andre gjennom. Hold deg til den. Delta i det sosiale, som f.eks stevner, kurs, julebord osv. Legg til dem du treffer på Facebook. Si hei, vær normalt hyggelig, vis interesse for de andre. Vips så har du fått nye venner.

Anonymkode: ede80...68d

• Liker 3
Skrevet

Ikke så lett å finne nye venner i voksen alder, alle har nok med sitt. Bekjentskap blir vel mer det man søker føler jeg. Har gitt opp å finne venner, blir så feil å bare møte noen for å møte noen. Man ser så fort at man ikke passer sammen som mennesker.

Så jeg ga opp, blitt veldig glad i eget selskap. Går ut å gjør alle ting alene som andre gjør sammen, spise ute, kino, trene, reise på turer i utlandet. Trives best på reise forøvrig.

Anonymkode: 6342f...94f

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Finn en fritidsaktivitet du liker og kan treffe andre gjennom. Hold deg til den. Delta i det sosiale, som f.eks stevner, kurs, julebord osv. Legg til dem du treffer på Facebook. Si hei, vær normalt hyggelig, vis interesse for de andre. Vips så har du fått nye venner.

Anonymkode: ede80...68d

Så enkelt er det ikke, nesten alt i dag innholder alkohol også. Julebord er jo nesten bare fyll. Nordmenn  klarer sjelden gjøre noe uten alkohol. Derfor valgte jeg å kutte ut.

Skrevet

Det virker som om du bare tar kontakt når du føler for det og forventer at de stiller opp? Vennskap må vedlikeholdes gjennom forandringer, som f.eks nye partnere. Noen vennskap kan klare seg uten vanning som en kaktus. Mens andre vennskap er mer som roser. 

Har du spurt hvorfor bestevenninnen din stakk? Forandrer du deg når du har partner? Har en slik venninne selv. Det er fryktelig irriterende.. Hele verden handler om han og deres forhold plutselig. 

Også må du huske på at i desember så er vi alle stresset og har planer allerede, så sjansen for avslag er nok større enn vanlig.

Anonymkode: ea75a...31d

• Liker 12
Skrevet

Jeg har prøvd lenge å vise interesse, men etter flere avbrudd har jeg blitt lei. Føler at det blir for dumt å hele tiden invitere, invitere seg selv, og alltid bli prioritert sist. Fester ikke lengre, da jeg gjorde dette mye før. Hadde mange dårlige venner som jeg ikke savner. Men de gode venner har jeg prøvd å ta være på, men de har barn, og masse å gjøre

Tror jeg heller skal bare innse at det er slik, og heller begynne med aktivitet igjen der jeg møter flere. Orker ikke å være sosial hele tiden, men når er det kanskje 6 måneder siden jeg var med noen og jeg savner det å snakke sammen med ei venninne. 

Ts

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så lett å finne nye venner i voksen alder, alle har nok med sitt. Bekjentskap blir vel mer det man søker føler jeg. Har gitt opp å finne venner, blir så feil å bare møte noen for å møte noen. Man ser så fort at man ikke passer sammen som mennesker.

Så jeg ga opp, blitt veldig glad i eget selskap. Går ut å gjør alle ting alene som andre gjør sammen, spise ute, kino, trene, reise på turer i utlandet. Trives best på reise forøvrig.

Er litt sånn selv. Men jeg ser at samboer reagerer på at jeg ikke er mer sosial, og jeg tror han synes jeg er litt rar. Har fortalt han at jeg prøver å invitere men at ingen kan. 

Har lenge vært for meg selv med hundene mine, og det er mer enn bra nok. Drar på lange turer, trener i blant og er sosial på jobb og jeg trives godt med det. Men akkurat nå før jul kjenner jeg skikkelig på savnet. Ikke blir det bedre av at samboer er veldig sosial og stadig påminner meg om at hans liv er bedre enn mitt. 

Ts

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er litt sånn selv. Men jeg ser at samboer reagerer på at jeg ikke er mer sosial, og jeg tror han synes jeg er litt rar. Har fortalt han at jeg prøver å invitere men at ingen kan. 

Har lenge vært for meg selv med hundene mine, og det er mer enn bra nok. Drar på lange turer, trener i blant og er sosial på jobb og jeg trives godt med det. Men akkurat nå før jul kjenner jeg skikkelig på savnet. Ikke blir det bedre av at samboer er veldig sosial og stadig påminner meg om at hans liv er bedre enn mitt. 

Ts

Kan du ikke være med samboeren din og bli kjent med vennene hans? :)

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, alli634 skrev:

Kan du ikke være med samboeren din og bli kjent med vennene hans? :)

Jo, jeg kjenner alle fra før og har god kontakt. Men jeg kan jo ikke bli med.han på jobb fest osv. Det finnes grenser! 

Ts

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Du sier du inviterer, har du prøvd å delta på noe som er basert på grupper. Gruppetrening, gruppeturer, etc. Er mange ting som man kan delta på som er basert på det. Jeg kan delta på alt slik uten problemer, men er litt viktig å ikke være for pågående til å møtes  utenom denne evt aktiviteten. Det er noe som må skje "naturlig", husk at nordmenn er ekstremt håpløse når det kommer til å bli kjent med nye generelt. Etter å ha vært mye på reise så ser jeg andre land man lever mye bedre i enn Norge.

Høres ut som du trives med deg selv, det er jo veldig bra. Da kan din samboer bli et negativt innslag i livet ditt, han ser at ting ikke er slik som han ønsker selv. Han ønsker at du skal være annerledes, selv kuttet jeg min forrige partner pga dette. Jeg synes du skal leve ditt liv slik du ønsker, det er så mange som lever etter omgivelsene sine for å bli godtatt. I Norge er det mye slik, man skal passe inn i en flokk. Høre til en flokk. Vil råde deg til å tenke nøye gjennom forholdet, ikke la deg være trykket ned av feil partner; noen som egentlig ikke passer sammen med deg. Finn noen som godtar deg som du er, eller er mer lik deg selv.

Livet er krevende nok som det er, med full jobb og alt som hører med. Det er ikke så mye tid vi har utenom jobb. I dag er det tabu å trives i eget selskap, du vil møte mye motstand da. "Skal du ikke være sosial??" Mange feiltolker det å være sosial, du kan forklare det med at det er mennesker som får utbytte av å bruke tid på hverandre.

Du blir nok litt mer følsom pga jul når det er vanlig at familie samles, selskaper etc. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier du inviterer, har du prøvd å delta på noe som er basert på grupper. Gruppetrening, gruppeturer, etc. Er mange ting som man kan delta på som er basert på det. Jeg kan delta på alt slik uten problemer, men er litt viktig å ikke være for pågående til å møtes  utenom denne evt aktiviteten. Det er noe som må skje "naturlig", husk at nordmenn er ekstremt håpløse når det kommer til å bli kjent med nye generelt. Etter å ha vært mye på reise så ser jeg andre land man lever mye bedre i enn Norge.

Høres ut som du trives med deg selv, det er jo veldig bra. Da kan din samboer bli et negativt innslag i livet ditt, han ser at ting ikke er slik som han ønsker selv. Han ønsker at du skal være annerledes, selv kuttet jeg min forrige partner pga dette. Jeg synes du skal leve ditt liv slik du ønsker, det er så mange som lever etter omgivelsene sine for å bli godtatt. I Norge er det mye slik, man skal passe inn i en flokk. Høre til en flokk. Vil råde deg til å tenke nøye gjennom forholdet, ikke la deg være trykket ned av feil partner; noen som egentlig ikke passer sammen med deg. Finn noen som godtar deg som du er, eller er mer lik deg selv.

Livet er krevende nok som det er, med full jobb og alt som hører med. Det er ikke så mye tid vi har utenom jobb. I dag er det tabu å trives i eget selskap, du vil møte mye motstand da. "Skal du ikke være sosial??" Mange feiltolker det å være sosial, du kan forklare det med at det er mennesker som får utbytte av å bruke tid på hverandre.

Du blir nok litt mer følsom pga jul når det er vanlig at familie samles, selskaper etc. 

Hei, og takk for svar. 

Min samboer er veldig grei, og han forstår meg godt da han selv blir veldig sliten av å være sosial. Men han blir invitert mer på ting enn meg, og han er en person som folk ønsker å være med. Derfor sliten han med å forstå at faktisk ingen ønsker å være sammen med meg. Han fester en del, og er litt mer umoden enn meg. Men han behandler meg bra, selv om vi er ulike 

Jeg tror ikke problemet ligger hos han, men hos meg. Jeg tror at mine venner har rett og slett glemt meg, og de bryr seg ikke lengre. Jeg kommer derfor til å ikke ta mer kontakt med noen av de, og jeg kommer ikke til å besøke noen av de mer. Føler at jeg er den eneste som gir og det er feil. Har sendt ut melding i dag til ei gammel venninne, og hun har ikke orket å svare en gang.. Så hvorfor gidde å prøve? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, og takk for svar. 

Min samboer er veldig grei, og han forstår meg godt da han selv blir veldig sliten av å være sosial. Men han blir invitert mer på ting enn meg, og han er en person som folk ønsker å være med. Derfor sliten han med å forstå at faktisk ingen ønsker å være sammen med meg. Han fester en del, og er litt mer umoden enn meg. Men han behandler meg bra, selv om vi er ulike 

Jeg tror ikke problemet ligger hos han, men hos meg. Jeg tror at mine venner har rett og slett glemt meg, og de bryr seg ikke lengre. Jeg kommer derfor til å ikke ta mer kontakt med noen av de, og jeg kommer ikke til å besøke noen av de mer. Føler at jeg er den eneste som gir og det er feil. Har sendt ut melding i dag til ei gammel venninne, og hun har ikke orket å svare en gang.. Så hvorfor gidde å prøve? 

Greit nok at han behandler deg bra, men dere skal fortsatt passe sammen. Lett å bli blind på sin partner i forhold.

Å bruke tid på mennesker som ikke viser interesse eller svarer i heletatt er ingen vits. Nå har du prøvd, så da lar du det ligge til noen evt kontakter deg. Ikke bruk for mye tid på dette, bruk tid på ting som gjør deg glad.

Skrevet

Helt latterlig å ikke svare.. Folk er så frekke i dag! 

Er det rart man gir opp det å prøve. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Greit nok at han behandler deg bra, men dere skal fortsatt passe sammen. Lett å bli blind på sin partner i forhold.

Å bruke tid på mennesker som ikke viser interesse eller svarer i heletatt er ingen vits. Nå har du prøvd, så da lar du det ligge til noen evt kontakter deg. Ikke bruk for mye tid på dette, bruk tid på ting som gjør deg glad.

Det er sant. Min samboer passer meg bra, og jeg kan ikke tvinge han til å sitte hjemme og holde meg i hånden. 

Jeg tror rett og slett at han bare må godta at jeg er venneløs. Hvis ikke er det ikke oss. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gikk du i den klassiske fellen og glemte vennene dine litt da du fikk kjæreste og etterhvert samboer? Mange har nok erfart at venner da ikke er der i samme grad den dag du velger å ta kontakt. Men det er aldri for sent. Gi ikke opp å prøve, du kan jo foreslå ulike ting; alt fra å møtes på kafé til tur i skogen og et måltid hjemme, med en eller flere. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Min samboer passer meg bra, og jeg kan ikke tvinge han til å sitte hjemme og holde meg i hånden. 

Jeg tror rett og slett at han bare må godta at jeg er venneløs. Hvis ikke er det ikke oss. 

Du kan ikke spå fremtiden, så ikke kall deg venneløs for livet. Ta ting som det kommer.

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan finne en venn på KG?

https://forum.kvinneguiden.no/forum/13-finn-en-venn/

Anonymkode: f96e5...87c

Ja, det hadde vært perfekt. Men synes det er litt kleint og skummelt. Er dette seriøst eller bare tull?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det hadde vært perfekt. Men synes det er litt kleint og skummelt. Er dette seriøst eller bare tull?

Jeg har aldri kontaktet noen der eller har skrevet der selv, men vil tro de som skriver der er seriøse.

Nå trenger jo ikke du å lage et innlegg selv, men evt sende PM hvis du ser noen der som du kunne tenke deg å bli kjent med, som bor i ditt område.

Anonymkode: f96e5...87c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...