anni83 Skrevet 13. desember 2018 #1 Del Skrevet 13. desember 2018 Skal lage hjortestek. Ikke gjort det før. Noen som har noen gode tips/råd? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullestolbruker Skrevet 13. desember 2018 #2 Del Skrevet 13. desember 2018 fan en oppskrift (av mange) på nettet. Ingredienser 6 porsjoner Del på: 1,5 kg benfri, surret hjort estek 2 ts salt 1 ts pepper 2 ts hakket timian smør til bruning 1 stk løk 1 stk gulrot 1 stk tykk skive sellerirot 1 ts einebær sjy fra steken 5 dl kraft eller vann 1 ss rips - eller portvinsgelé salt pepper 1 ss maisenna 1 dl seterrømme Annonse Slik gjør du det: I ovn ved 200° i ca. 30 minutter. Gni kjøttet inn med salt, pepper og timian og brun det i smør. Legg det på rist over langpannen. Hell litt vann i langpannen og legg i grovdelte grønnsaker. Stek kjøttet til kjernetemperatur 58°. Ta det ut og la det hvile. Sil sjyen fra langpannen og tilsett kraft eller vann. Kok opp, smak til med gelé, salt og pepper og jevn sausen med maisenna. La den koke i et par minutter. Rør eventuelt inn seterrømme (kan sløyfes) før servering. Skjær kjøttet i skiver og server det med sausen, poteter og grønnsaker, samt rørte tyttebær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #3 Del Skrevet 13. desember 2018 Skjønner meg ikke på de som anbefaler en vilkårlig oppskrift fra nettet uten å ha testet denne oppskriften opp mot andre. Men det er nå meg. Min favoritt på viltsteik er Portersteik. En steik som ikke mange har testet ut, og sausen er bare helt himmelsk. Finnes mange oppskrifter på nettet, selv pleier jeg å bruke denne Portersteik Anonymkode: bb1d7...504 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitcat Skrevet 13. desember 2018 #4 Del Skrevet 13. desember 2018 (endret) Hjort er magert, så jeg synes det er best å brune kjøttet i stekepanne slik at det får skikkelig stekeskorpe før du steker ferdig i ovnen. Da blir det mest mulig saftig. Jeg pleier å bruke ganske mye meierismør på middels+ varme og snu stykket slik at alle sider brunes godt. Så legger jeg det i en langpanne og setter i ovnen med steketermometer til kjernetemperatur 58 - 60 grader. Er det et mørt stykke som filet, kan du gjerne bruke høy temperatur i ovnen, da tar det bare noen minutter. Er det en seigere stykningsdel kan du bruke lavere temperatur og la det stå lenger. Etter steking i ovnen lar du kjøttet hvile like lenge som steketiden før du skjærer i det. Liker veldig godt å lage appelsinsaus, pastinakkpure og eple/rødløkskompott som tilbehør. Jeg bruker oppskrifter fra Trines matblogg på tilbehøret. Endret 13. desember 2018 av Kitcat 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #5 Del Skrevet 13. desember 2018 Etter 30 år som jeger og hobbykokk ville jeg hørt på hva KitCat sier. Kanskje jeg ville dratt kjernetemp på 64 og latt hviletid være ca tjue minutter. Hvis det er en stykningsdel som er kategorisert som stek, og ikke biff ville jeg absolutt operert med lav temperatur og lengre steketid. Og husk, la kjøttet tine sakte og la det ligge ute å bli temperert før du begynner å steke det. Tradisjonell viltsaus er alltid godt om man ikke spiser viltkjøtt så ofte. Rosenkål likeså. Anonymkode: 48682...936 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #6 Del Skrevet 13. desember 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter 30 år som jeger og hobbykokk ville jeg hørt på hva KitCat sier. Kanskje jeg ville dratt kjernetemp på 64 og latt hviletid være ca tjue minutter. Hvis det er en stykningsdel som er kategorisert som stek, og ikke biff ville jeg absolutt operert med lav temperatur og lengre steketid. Og husk, la kjøttet tine sakte og la det ligge ute å bli temperert før du begynner å steke det. Tradisjonell viltsaus er alltid godt om man ikke spiser viltkjøtt så ofte. Rosenkål likeså. Anonymkode: 48682...936 Veldig enig med nesten alt du skriver, men det er en myte at kjøtt skal tines sakte. Både nedfrysing og opptining bør skje raskest mulig. Jo kortere tid kjøttet befinner seg rett under 0 grader der store iskrystaller dannes og cellene sprenges i stykker, jo bedre og saftigere holder kjøttet seg. Kilde: Forskning.no Anonymkode: 0e263...da7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #7 Del Skrevet 14. desember 2018 Her er en veldig god fremgangsmåte. Den funker som en kule hver eneste gang https://moffelitens.blogspot.com/2015/04/moffelitens-vei-til-vellykket-hjortestek.html Anonymkode: 93176...7e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå