Gå til innhold

Hva skjer om man ligger i kaloriunderskudd og trener styrke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer om man ligger i kaloriunderskudd og trener styrke? Jeg har en del vekt jeg skal gå ned og har gått fra å spise for mye til å ligge 500 kalorier i underskudd hver dag. Jeg har også begynt å trene styrke. Det jeg lurer på er hva dette gjør med kroppen, vil jeg klare å bygge muskler når jeg ligger i kaloriunderskudd? Mener å ha lest at dersom man skal gå opp i muskler skal man egentlig ligge over det man forbrenner hver dag.

Anonymkode: 96081...c05

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du er helt ny i styrketrening, så vil du faktisk kunne bygge litt muskler samtidig som du forbrenner fett. Det er dette som kalles recomp. For alle andre enn nybegynnere er dette veldig vanskelig, for fettforbrenning og muskeloppbygning er i prinsippet to motstridende fenomen.

For øvrig er det lurt å trene styrke i kaloriunderskudd, for da sørger du for at du bevarer mest mulig muskelmasse mens du mister fett. Nøkkelen da er også å innta nok proteiner.

Endret av Rossin
Skrevet
3 timer siden, Rossin skrev:

Hvis du er helt ny i styrketrening, så vil du faktisk kunne bygge litt muskler samtidig som du forbrenner fett. Det er dette som kalles recomp. For alle andre enn nybegynnere er dette veldig vanskelig, for fettforbrenning og muskeloppbygning er i prinsippet to motstridende fenomen.

For øvrig er det lurt å trene styrke i kaloriunderskudd, for da sørger du for at du bevarer mest mulig muskelmasse mens du mister fett. Nøkkelen da er også å innta nok proteiner.

Takk for svar! Hvor mye proteiner burde man få i seg sånn ca?

Skrevet

Synes Rossin svarer godt. 

Mange dropper styrketreningen ved vektnedgang da man "ikke bygger muskler uansett". Men det er i bunn og grunn et idiotisk argument. Du forbrenner flere kalorier enn om du ikke trener, og du beholder muskelmasse, som igjen vil vise seg som mer definerte muskler når fettprosent går ned. 

Selvfølgelig trener man tungt og variert også når man er i kaloriunderskudd, hvis ikke blir veien til målet mye vanskligere. 

Anonymkode: 64966...071

Skrevet (endret)

Ja, de lærde strides noe, men minst 1,6-2 g pr. kilo kroppsvekt daglig er nok innafor. Du kan sjekke ut proteinepisoden av podcasten til Martin Norum ("Sterkere podcast"). Der forklarer han ganske godt. De snakker ikke så mye om proteininntak under diett. Muligens er dette enda viktigere under diett, så jeg ville ha ligget på minst 2 g pr/kg. Det er ikke farlig å innta for mye proteiner, så lenge det ikke fører til at du overskrider kaloriregnskapet. Ellers bør du veie deg hver dag, og regne ukessnitt. Formelen jeg bruker, som gjør at jeg slipper å telle kalorier, er følgende:

Spis nok protein
Tren riktig styrke (mye volum, moderat intensitet)
Gå ned ca 0,5 kg i uka. Ikke så mye mer.

Hvis du kan svare ja på alle de tre spørsmålene, så kan du være temmelig sikker på at du har riktig framgangsmåte for å gå ned mest i fett (ikke muskler). Hvis svaret er nei på noen av dem, så bør du justere.

Endret av Rossin
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Hvor mye proteiner burde man få i seg sånn ca?

Anbefalt mengde i fitnesskretser pleier å være 1.8-2 gram protein per kilo fettfri kroppsmasse.

Eks. En person med 70 kg kroppsvekt og ca 20% kroppsfett.

70 x 0.8 x 2 = 112 gram protein

Skrevet (endret)

Dobbelpost

Endret av Rossin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...