Sandie Skrevet 13. desember 2018 #1 Skrevet 13. desember 2018 (endret) Jeg ønsker ikke tradisjonelle taler og sanger i bryllupet mitt. Synes det er så fryktelig kleint. Har møtt min tilkomne på en datingside og har ikke lyst at et helt bryllup med 80-100 gjester skal høre på «morsomheter» rundt dette. Også slike tradisjonelle sanger man har i bryllup synes jeg er teite og gammeldagse. Liker heller ikke tradisjonen med at bruden skal vise frem strømpebåndet,kaste brudebuketten eller «tvangsdanse» med svigerfar (som i mitt tilfelle er en veldig klåfingret og innpåsliten mann). Kan vi bare kutte ut disse tingene? Har noen gjort det,eller laget annen vri på ting som er litt mer moderne og uformell? Endret 13. desember 2018 av Sandie 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. desember 2018 #2 Skrevet 13. desember 2018 Man må jo ikke ha taler og sanger, men middagen blir veldig kort (og kan også bli veldig stille på en dårlig måte) dersom man ikke har det. Har dere null opplegg etter maten også (ingen dansing/musikk, ingen leker av noe slag) blir jo festen veldig kort, og mange vil synes det er kjedelig.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #3 Skrevet 13. desember 2018 Jeg HATER sanger! I bryllup, dåp, konfirmasjon etc, kan ikke fatte å begripe hvorfor folk fortsatt vil pine seg selv og andre gjennom det. Taler forventer folk, mange (foreldre, venner) forventer å få si noe om menneskene de er så glade i. Jeg har ikke vært i bryllup med leker, å vi klarer da virkelig å ha det morsomt allikevel 😛 Anonymkode: c4db9...e80 7
Sandie Skrevet 13. desember 2018 Forfatter #4 Skrevet 13. desember 2018 Er redd det kan bli stille uten noen form for underholdning under middagen ja. Kanskje et bedre alternativ å holde kontroll på talene,men kan jo ikke be folk på forhånd fortelle hva de har tenkt å si i talen?😅 Kjenner jeg blir litt kontrollfreak når jeg tenker på dette, noe jeg vanligvis ikke er. Synes bare slike taler der humoren er helt feilslått kan ødelegge så utrolig mye.
Pikeliten Skrevet 13. desember 2018 #5 Skrevet 13. desember 2018 2 hours ago, Sandie said: Er redd det kan bli stille uten noen form for underholdning under middagen ja. Kanskje et bedre alternativ å holde kontroll på talene,men kan jo ikke be folk på forhånd fortelle hva de har tenkt å si i talen?😅 Kjenner jeg blir litt kontrollfreak når jeg tenker på dette, noe jeg vanligvis ikke er. Synes bare slike taler der humoren er helt feilslått kan ødelegge så utrolig mye. Det er jo toastmaster man gir beskjed om man har tale. Dere kan evt gi beskjed til han/henne om å gi beskjed videre, evt få talen i stikkordsform. Ellers kan dere jo stole på at folk vil dere vel og sier hyggelige ting til dere i talene? Det er uansett dere som arrangerer bryllup, så det er dere som bestemmer innholdet denne dagen. Gjør det etter deres ønske, men tenk gjerne på hvordan gjestene deres vil hygge seg også. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #6 Skrevet 13. desember 2018 2 timer siden, Sandie skrev: Jeg ønsker ikke tradisjonelle taler og sanger i bryllupet mitt. Synes det er så fryktelig kleint. Har møtt min tilkomne på en datingside og har ikke lyst at et helt bryllup med 80-100 gjester skal høre på «morsomheter» rundt dette. Også slike tradisjonelle sanger man har i bryllup synes jeg er teite og gammeldagse. Liker heller ikke tradisjonen med at bruden skal vise frem strømpebåndet,kaste brudebuketten eller «tvangsdanse» med svigerfar (som i mitt tilfelle er en veldig klåfingret og innpåsliten mann). Kan vi bare kutte ut disse tingene? Har noen gjort det,eller laget annen vri på ting som er litt mer moderne og uformell? Dette er ikke norske bryllupstradisjoner, men nyadopterte skikker som har kommet hos enkelte de siste tiårene fordi folk har sett det på amerikanske filmer. Anonymkode: e4752...ead 4
Sinsiew Skrevet 13. desember 2018 #7 Skrevet 13. desember 2018 Vi hadde ikke sanger. Taler hadde vi, men det var så god stemning rundt bordene, at toastmaster hadde problemer med å få roet ned alle. Så slik sett hadde det ikke vært noe klein stillhet om vi ikke hadde taler. Etter middagen var det full fest. Vi hadde kakekutting og jeg og mannen danset. Ellers lagde folk god stemning selv. Ingen bukettkasting, dans med svigerfar enker noe.
Daria Skrevet 13. desember 2018 #8 Skrevet 13. desember 2018 (endret) Jeg har opplevd en gang at det sto i invitasjonen at brudeparet ikke ønsket taler. Det ble respektert - men siden det ikke sto noe om sanger ble det desto flere av dem istedet... Du kan på forhånd be om om at det droppes og håpe at alle respekterer det, men du kan ikke kreve å få godkjenne innholdet (og har uansett ingen kontroll på hva de faktisk sier). I de 10+ bryllupene jeg har vært i kan jeg ikke huske å ha sett en eneste strømpebånd, én brud har kastet buketten (de fleste vil ha den med hjem og tørke den som et minne) og brudevals har blitt løst på et utall måter, hvorvidt bruden har danset med svigerfar eller ikke har gått meg hus forbi. Du kan legge opp bryllupet ditt som du vil, det er lite og ingenting man MÅ gjøre. Men husk også at det er en fest, med mange mennesker med mange meninger og innfall, det er ikke et ferdig scriptet arrangement som du har full kontroll eller råderett over. I det øyeblikket noen spontant bestemmer seg for å holde tale likevel, er den beste måten å komme ut av det med æren i beholde å bare smile og la dem snakke. Endret 13. desember 2018 av Daria 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #9 Skrevet 13. desember 2018 Kan jo egentlig bare ha det på Mc Donalds...joggebukse....alle kan sitte å titte ned i telefonene sine. Ingen må yte, ingen må bidra, ingen fremheves og ingen risikerer noe. Garantert fritt for kleint! Og trolig slik dagens ungdom liker det..... Anonymkode: e5d61...226 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #10 Skrevet 13. desember 2018 Pleier vel ikke å kaste buketten i norske bryllup? Og har du sett at de viser strømpebåndet på amerikanske filmer, så er det for de har en liten bukett sittende der som blir kastet til ugifte gutter. Forøvrig betaler en også for å danse med brud eller brudgom i amerikanske bryllup også. Så er det vel å danse med sin egen far, og ikke svigerfaren........ Anonymkode: 96046...765
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #11 Skrevet 13. desember 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jo egentlig bare ha det på Mc Donalds...joggebukse....alle kan sitte å titte ned i telefonene sine. Ingen må yte, ingen må bidra, ingen fremheves og ingen risikerer noe. Garantert fritt for kleint! Og trolig slik dagens ungdom liker det..... Anonymkode: e5d61...226 Anonymkode: 7b279...16f
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #12 Skrevet 13. desember 2018 Vi hadde taler, men alle måtte gi beskjed til toastmaster senest en uke eller to i forkant. Da fikk de beskjed om at maks lengde på talene var 3 minutter (vi hadde tidsmessig satt av 5 minutter til hver tale, slik at det ikke ble kjempetravelt om talene varte i 3,5-4 minutter). Unntaket var brudens far, brudgommens mor, brudgom og brud som i utganspunktet fikk den tiden de trengte, men heller ikke det ble det lange taler. Totalt sett hadde vi 10 eller 11 taler i løpet av middagen. Fordi de ble forhåndsmeldt unngikk vi at tante Gunda kom på at hun bare MÅTTE meddele hvor glad mannen min var i surkål da han var fire og slikt. Vi fikk heller ingen sanger. Alle talene var fine og gjennomtenkte, og jeg tror nok de fleste syns de var okei. Stikkordene mine er å gi rammer, be folk melde seg i forkant og ha en toastmaster som styrer med jernhånd. Anonymkode: 95136...378 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #13 Skrevet 14. desember 2018 Vi ønsker ikke taler og sanger. Rett og slett fordi vi syns det er kleint. Min familie syntes det var helt greit, og vi har aldri hatt noen taler eller sanger i noen slekspa/feiringer vi har hatt. Men familien hans tror vi bare tuller, og sist jeg hørte så hadde alle planlagt hver sin tale der. Har enda til overs å være i et bryllup å høre en bra tale. Anonymkode: 1fdf2...f3d 1
Zoey Skrevet 14. desember 2018 #14 Skrevet 14. desember 2018 Når pattene blir lange, må BHn strammes inn - Og brudgommen må passe seg, ikke si det som faller'n inn. Og hvis ingen bruker nødrim og styrer unna kleint, Skal alle sammen nyte festen til det blir seint. Heisann og hoppsann og fy fader som jeg hater de sangene. Liker taler, egentlig, og gjerne soloer fra noen som er flinke og sanger som er fine. Men selskapsleker og haltende, morsomme nødrimhjertesmertefjerte-sanger. Spar meg. Spar oss. Det er godt du legger ned veto! 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #15 Skrevet 14. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi ønsker ikke taler og sanger. Rett og slett fordi vi syns det er kleint. Min familie syntes det var helt greit, og vi har aldri hatt noen taler eller sanger i noen slekspa/feiringer vi har hatt. Men familien hans tror vi bare tuller, og sist jeg hørte så hadde alle planlagt hver sin tale der. Har enda til overs å være i et bryllup å høre en bra tale. Anonymkode: 1fdf2...f3d Du har rett i at det er mange som ikke kan dette med å snakke foran folk. Jeg har vært i 50- og 60-årslag og bryllup hvor det har vært talere som virkelig KAN å snakke for seg, og det er alt annet enn kjedelig! Anonymkode: 95136...378
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #16 Skrevet 16. desember 2018 Ønsker ikke taler vi heller da en av de «påkrevde» talerne har sosial angst. Vi tenker å sette opp fotobås med opptak så kan de taletrengte filme talen sin. Anonymkode: 603b6...fe3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #17 Skrevet 17. desember 2018 Vi satte foten ned for sanger, men hadde alt det andre du lister opp - fordi vi ville det. Hadde ikke vi tatt initiativ til å kaste det ene og det andre, ville ingen reagert på at det ikke ble gjort. Legg opp dagen slik dere vil! Kan et mellomalternativ være kun en håndfull forhåndsbestemte taler og knallhard toastmaster? Jeg ville ikke vært foruten talene min mann og jeg holdt til hverandre, og en eldre slektning holdt en tale flere av gjestene husker flere år etter. Anonymkode: 0d76e...d6f
Kicki_90 Skrevet 17. desember 2018 #18 Skrevet 17. desember 2018 Dere kan gjøre akkurat som dere ønsker selv. Vi hadde et lite bryllup uten dansegulv og sanghefter. Det var kun to taler, mine foreldre og hans foreldre. Allikevel ble det et veldig vellykket bryllup med fest langt ut på natten med god stemning hele kvelden. 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå