Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du en av de som gir julegave til postmannen, legen din, tannlegen, personligtrener, barnehagelærer, lærer osv.

Hvorfor ? 

Anonymkode: f7dff...d86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hvorfor skulle jeg det? Fordi de gjør jobben de valgte å utdanne seg til? 

Anonymkode: 128cc...9a1

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvorfor skulle jeg det? Fordi de gjør jobben de valgte å utdanne seg til? 

Jeg lurte siden jeg vet om folk som gjør det. Selv mener jeg det er tull.

Skrevet

Jeg har vurdert å gi en twistpose til postmannen på bakgrunn av hvor serciveinstilt han er. Er pakken for stor kjører han opp på tunet og ringer på for å levere, istedet for at jeg må kjøre én mil for å hente den. 

• Liker 16
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, det har aldri vært i tankene mine engang.

Skrevet

Å hvis man skulle gjort det, hvor går grensa? Skal man gi til alle i kassa på kiwi? Skal de på bakeriet man har vært på noen ganger i løpet av året få gave? Huff nei. Tror de klarer seg fint uten gave fra fremmede hele gjengen. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, dillyduzit skrev:

Jeg har vurdert å gi en twistpose til postmannen på bakgrunn av hvor serciveinstilt han er. Er pakken for stor kjører han opp på tunet og ringer på for å levere, istedet for at jeg må kjøre én mil for å hente den. 

Slik var det hos oss også. Jeg pleide å brygge en del øl før i tiden og postmannen leverte store sekker med byggmalt på døren. Når en ny ladning var klar for smakstest satte jeg et par flasker i postkassa også. 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du en av de som gir julegave til postmannen, legen din, tannlegen, personligtrener, barnehagelærer, lærer osv.

Hvorfor ? 

Definitivt nei.

Da måtte jeg i så fall gitt til "alle"? (Kanskje ikke...)

Jeg kan vurdere å gjøre sånt hvis de skal slutte etter å ha fulgt meg gjennom veldig lang tid. Men det er ingen garanti for det. Fastlegen min som jeg har hatt siden november 2000 går nok av med pensjon i løpet av noen måneder eller maks tre år skulle jeg tro, ettersom jeg vet at han nå er fylt 67. Verdens beste, han fortjener kanskje noe, men likevel. En fysioterapeut som fulgte meg i seks år fikk naturlig nok en liten oppmerksomhet når han gikk av med pensjon.

Men for temaet julegave da: På barneskolen hendte det ofte at jeg ga noe til kontaktlæreren min. Husker ikke så mye av hva det var da jeg er ganske sikker på at det varierte fra gang til gang, men jeg husker at hun en gang fikk en årskalender (almanakk). Hun fikk også noe til sommeren :) Men julegave til noen andre som for eksempel de gruppene du nevner i HI tenker jeg ikke på.

Skrevet

Vi kjøper blomster til fastlegen vår (hele slekta har samme lege, så vi går sammen og spleiser), så gir jeg til de ansatte i barnehagen. Kommer til å gi til lærerne og når ungene er store nok til å begynne der. 

• Liker 1
Skrevet

Nei hvorfor skulle jeg det ?

Skrevet

Hadde jeg hatt et godt forhold til postbudet, eller følt at h*n var ekstra serviceinnstilt, så hadde jeg nok gitt en liten gave, men nei. De to årene jeg var mye hos fastlegen ga jeg han en blomst til jul, men i år har jeg ikke vært der en eneste gang, så da blir det ikke det heller. 

Anonymkode: e7309...3f1

Skrevet (endret)

Jeg gir en liten gave til de ansatte i barnehagen rett og slett fordi jeg har lyst til å gi noe til dem. De tar vare på det kjæreste jeg har, og i motsetning til postmannen, tannlegen o.l. så ser jeg dem og snakker med dem hver eneste dag og vi deler av livene våre. 

Endret av Arkana
  • Liker 9
Skrevet

Vi gir til søppeltømmer og postmann. Normalt her vi bor :)

Skrevet

Gir til lærer og trenere til barna som del i fellesgave/innsamling. 

Og så gir jeg til vaskehjelpen vår fordi hun gjør en fantastisk jobb og vi setter stor pris på henne.

• Liker 3
Skrevet

Om du føler for å gi noen en oppmerksomhet uansett årstid så gjør det! Dette gjør du pga du følte for det, du fikk noe ekstra du ikke forventet av service for eks. Som gledet deg ekstra.

Bare gjør det, ikke sjekk med andre om det er greit/normalt.

Anonymkode: 8b3a9...31e

• Liker 5
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke, jeg bor i byen og aner ikke engang hvem postmannen er, har aldri hilset på ham eller henne.

Hva er det med dette med å gi julegaver til enkelte grupper yrker? Alle har da vel halv skatt i desember, slik at de ikke skal slite, og f.eks. lærerne, som noen her over skal gi til, har MYE mer lønn enn det jeg har.

Skal man gi til kassadamen i butikken man pleier å handle i? Bussjåførene på busslinja man pleier å ta? Den hyggelige kunderådgiveren til Canal Digital som hjalp til da du hadde problemer med nettet sist? Fastlegen? Sjefen på jobben? Pianolæreren på kulturskolen? Servitøren på burgerbaren som du pleier å spise på innimellom? Hvor går grensa?

Anonymkode: a5054...ca0

• Liker 6
Skrevet

Hvis du har et godt forhold til den som sitter i kassa på butikken eller bussjåføren er det jo ingenting i veien for å gi dem gave. Grensen går der der du selv vil den skal gå. Når det er sagt tror jeg du vet veldig godt selv at de aller fleste har et nærere forhold til de ansatte i barnehagen enn til kunderådgivere og bussjåfører. 

• Liker 3
Skrevet

Har aldri sett hverken postmann eller de som rømmer søppel her, men har blitt mer kjent med de som driver og jobber i butikken i nabobygget. Vil ikke kjøpe julegave til de uansett. Syns det er litt rart at enkelte yrkesgrupper skal motta julegaver jeg altså. Alle gjør jo en god og nødvendig jobb oftest, og de får betalt for den. Ville overhodet ikke likt julegaver fra kunder selv, og i visse yrker blir det å betrakte for smøring. Det sier sitt 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du føler for å gi noen en oppmerksomhet uansett årstid så gjør det! Dette gjør du pga du følte for det, du fikk noe ekstra du ikke forventet av service for eks. Som gledet deg ekstra.

Bare gjør det, ikke sjekk med andre om det er greit/normalt.

Anonymkode: 8b3a9...31e

Det blir kanskje oppfattet som smisking? "Å se så snill jeg er som gir deg en gave. Lik meg!" Sånn ville jeg tenkt. Og det er IKKE så rart. De som klarer å gi anonymt setter jeg mer pris på. De vil kun glede noen uten glorie selv. Så det så. 

• Liker 1
Skrevet

Smisking? :ler:  Hva i all verden slags fordeler er det du innbiller deg at barn får i barnehagen på bakgrunn av en boks sjokoladetrøfler eller lignende til hver ansatt? Får de velge seg en favorittplass rundt matbordet? Får de åpne julekalenderen hver dag? Blir de alltid trøstet først hvis to eller flere er lei seg samtidig? Slipper de å rydde etter seg? Slipper foreldrene dugnad? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...