Gå til innhold

Hvem sender man venneforespørsel til på Facebook?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 33 år og fikk Facebook i sommer. Har ikke hatt det siden 2008 fordi jeg har liten vennekrets, og har ikke hatt så stort behov for det. I år fikk jeg det fordi jeg begynte på et studie (tok bare et semester). I tillegg er det en Facebook-gruppe for foreldre i klassen til sønnen vår. Tenkte det kan være fint å følge litt med pga. denne gruppen. Men jeg har ikke peiling på sosiale kodene i forhold til venneforespørsler. Hvem spør man om å bli venn med? Bare to i klassen til sønnen min har jeg fått venneforespørsel fra. Jeg synes det er skikkelig kleint å spørre folk jeg såvidt har pratet med, så derfor spør jeg ikke folk jeg ikke kjenner. Kanskje andre også føler det sånn? Bør man ha pratet en del og blitt litt kjent med hverandre før man sender hverandre venneforespørsel? 

Anonymkode: 62cf1...26a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Typisk å bli venn med venner, familie og kollegaer. Ofte blir man også venn med folk man var venn med før, type barneskolekamerater. 

Du trenger ikke å føle sånn på det, det blir ikke sett veldig seriøst på. 

Jeg personlig pleier ikke å godta venneforespørsler fra folk jeg ikke kjenner, men vet andre godtar hvem som helst. 

• Liker 2
Skrevet

De jeg har på Facebook kan jeg også smile og hilse på dersom jeg treffer de på gaten. Det er en grei tommelfingerregel dersom du er usikker på om det er innenfor å ha noen på Facebook eller ikke. Det er flere som er mye mer liberale enn det, og hva du selv mener må du finne ut av selv. Man trenger ikke å være gode venner for å være venner på Facebook. 

Anonymkode: e5494...8d3

• Liker 2
Skrevet

Jeg er venn med de jeg gikk på skole med opp gjennom årene (fikk Facebook når jeg gikk på ungdomsskolen, så det er en del der). Alle disse fra ungdomsskolen er i grunn helt uinteressant, bortsett fra at det kan være morsomt å sjekke innom hvordan det går med gamle klassevenner en sjelden gang. Jeg legger også til kollegaer (ikke nødvendigvis alle, men de jeg klaffer ekstra godt med på jobb) og gode venner av meg, og samboerens venner som vi møter jevnlig, samt noen av hans familiemedlemmer. Og selvsagt egen familie.

Det spørs egentlig veldig hva du vil med din Facebook. Har du tenkt å bruke den til å chatte/kommunisere med folk, så trenger du jo bare de som du trenger å kommunisere med. Vil du se hvordan det går med gamle og nye venner, kollegaer og hun i kassa på lokalbutikken, kan det være gøy å gå litt mer bredt ut. Det er helt opp til deg, og jeg tror du finner mer ut av det etterhvert. 

Så lenge det er noen jeg vet hvem er som sender meg forespørsel pleier jeg å godta uten å nøle, så hadde jeg vært forelder i klassen din og snakket med deg en gang eller to, hadde jeg godtatt forespørselen. Ignorerer det hvis noen jeg aldri har sett eller hørt om i mitt liv sender meg forespørsel. Tenker da at de ofte har en agenda om å spamme i innboks e.l., eller at det er falske brukere som legger til tilfeldige folk for å se ekte ut.

Anonymkode: f870b...acb

Skrevet

Jeg har bare venner jeg hilser på gata, eller som jeg ser på som nære venner. Har slettet en del folk jeg har gått på grunnskole og videregående med. Skjønner ikke vitsen med å være venner med de når jeg verken hilser på de, ikke interesser meg for deres liv eller bruker Facebook så mye.

Eneste jeg bruker Facebook til er arrangementer og grupper

Anonymkode: 72a33...eae

• Liker 1
Skrevet

Som andre sier, det kommer an på hvordan du selv ønsker bruke facebook.  
Jeg har nåværende og tidligere kolleger, en del venner og bekjente fra oppvekst og skole, bekjente fra ulike organisasjoner, flere naboer, og en del som jeg har møtt i sosiale sammenhenger ellers. 
Jeg bruker facebook både for å holde meg oppdatert på venner og familie, spesielt de jeg ser sjelden pga avstand. Jeg bruker også facebook for å få med meg hva som skjer i organisasjonene jeg er eller har vært med i, jeg reiser på ferie med foreldrene mine og noen venner av dem, som jeg da har på facebook for å ha videre kontakt med. Så jeg har ganske mange venner, siden jeg har vært aktiv i ulike organisasjoner, og flyttet en del pga jobb og flere ganger måtte bygd opp nye nettverk rundt meg. 

Jeg tenker at foreldre i kretsen til sønnen din, som du snakker litt med er helt innenfor å legge til. Jeg synes tommelfinger-regelen som er nevnt over er veldig fin, de du snakker litt med, og hilser på på gata er innenfor legge til. Gamle bekjente som du ikke lenger hilser på er unødvendig. 
Men for en nybegynner på facebook, så vil jeg heller anbefale deg være kritisk til hva du legger ut og/eller deler, framfor å være så kritisk til å legge til venner og bekjente! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...