Gå til innhold

Forskudd på arv - i bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Moren min eier en bolig som nesten er nedbetalt. Hun ønsker å økonomisk hjelpe mitt søsken og meg som er i etableringsfasen. Jeg eier en bolig, men skal etterhvert snart oppgradere. Hun ønsker også å hjelpe mitt søsken med å komme seg inn på boligmarkedet. Moren min har boliglån i husbanken som nesten er nedbetalt og verdien på leiligheten har steget en del etter hun kjøpte. Hun har også noe fellesgjeld i borettslaget. 

Er det noen som har tips her om hvorvidt dette vil være mulig, eller er det rett og slett en dum tanke/ide? Er det så enkelt som å søke lån i en annen bank og opplåning og dersom det blir innvilget overføre noe av dette til oss? Vi er alle inneforstått med at renten blir noe høyere, men hun har nå stabil og god økonomi og ønsker å hjelpe oss i denne fasen. Vi har ingen far og jeg tror hun føler at dette er måten hun kan hjelpe oss på. 

Men jeg blir litt usikker da det er lån i husbanken og ikke noe jeg har erfaring med. Er dette veldig dumt? 

Takk for svar!

Anonymkode: e8dc9...1e2

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Det som skjer er at hun mest sannsynlig må konvertere det resterende lånet til en vanlig bank også. Egentlig er det bare rett og rimelig siden husbanken slik den er i dag er beregnet for de som har problemer med å komme inn i boligmarkedet.

Så søk lån i et par banker og skift bank til den som gir de beste betingelsene på lånet.

Hvorvidt dette er smart kommer an på mange ting. Kan din mor betjene lånet nå eller i fremtiden - f.eks. også som pensjonist? Har hennes egen bolig oppgraderingsbehov som hun nå utsetter for å hjelpe dere? Dette er spørsmål dere må ta stilling til sammen med mor - det er ikke noe vi på KG har noe med.

Personlig ville jeg først snakket med banken der du og din søster har tatt opp/skal ta opp lån for å sjekke hvordan mor smartest kan hjelpe sine barn. Det kan godt være at det å være medeier i boligen i en periode er en løsning som må vurderes.

Uansett er det smart å hjelpe sine barn inn i boligmarkedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...