Gå til innhold

Tegnene på psykisk vold i et forhold?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere av mine venner, mener jeg er i et såkalt psykisk vold forhold, og at jeg må komme meg bort? men hva er tegnene på at et forhold et psykisk voldelig?

Anonymkode: 784ef...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At du ikke lengre føler du kan handle fritt, puste, leve og le. At du føler du stadig må ta hensyn til den andre, være på vakt, ikke si noe feil. Da er forholdet voldelig.

Hvis du har det sånn, så spiller det ingen rolle hva han gjør eller ikke gjør. Det som spiller noen rolle er hvordan du har det. 

Anonymkode: 91d20...f1a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du blir fratatt en lykkelig hverdag, blir grovt undertrykt og trakassert, gaslightet, shamet, manipulert og løyet til kontinuerlig. Mister deg selv.  Om vennene dine som kjenner deg og ser deg utenfra er bekymret for deg fordi du ikke er deg selv lenger så skal du ta det alvorlig. 

Anonymkode: b7d6a...2b5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skjulte putdowns" synes jeg var de værste, så "kamuflerte"at de gradvis brøt ned selvbildet, "phus and pull", aldri få svar på vanlige spørsmål, plutselig silent treatment i dagesvis, løgn.

Farlige greier.

Anonymkode: 58a97...212

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "tegn" kan være at når du klager litt på kjæresten din til dine venner så reagerer de mye sterkere enn du hadde regnet med. Så begynner du å forsvare han fordi du får dårlig samvittighet og ikke vil at de ikke skal like han. Det var sånn jeg skjønte det. 

Anonymkode: 51644...fa6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være ganske vanskelig å innse i begynnelsen, for det kan foregå nesten uten at man forstår det.

Jeg mener et sikkert tegn er at du slutter å gjøre eller si ting ut fra egen vurdering av hva som er rett/greit - og i stedet prøver å vurdere hva h*n vil synes er greit. Kanskje slutter du å gjøre ting du ellers ikke ville tenkt deg om før du ble med på - fordi du har begynt å tenke at det er naturlig å ta hensyn til partneren din. Ikke fordi du synes det er feil å gjøre når du har en partner.

Et annet tegn er at du gruer deg til å ta opp ting som du lurer på fordi du vet stemningen vil bli ubehagelig, du vil føle deg dum, kanskje tenke at du overreagerer.

Om du begynner å føle deg dummere, mer hjelpeløs, mer usikker enn du gjorde før du ble sammen med vedkommende - så er det på tide å lete etter hvorfor. Om det er partneren sine små stikk, forventninger eller "humor" - så bør du ta dette opp med denne. Om reaksjonen er at du er for sensitiv - så er det bekreftelse på at du er utsatt for en som synes problemet ligger hos deg - gå videre eller krev en endring. Du har rett til å føle deg trygg sammen med den som skal gjøre livet ditt bedre samtidig som du har plass til å være deg.

Om du bruker masse tid for å tenke ut hvordan du kan si fra - er det et sterkt tegn på at du ikke har det godt. Venner som bekymrer seg er også et sterkt tegn. 

Her er en artikkel jeg synes beskriver begynnelsen (alt jeg har lest og egne erfaringer gjør at jeg tror ting de fleste gangene blir vanskeligere) ganske godt:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/anger-in-the-age-entitlement/201808/subtle-signs-emotional-abuse

Anonymkode: f4815...3fe

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jevnlig løgner og manipulasjon fra din kjæreste du oppdager, og når du konfronterer prøver h×n å manipulere enda mer, påstå at det du fant ut ikke har skjedd osv. H×n vil få deg til å tvile på deg selv og hinte om at du er gal og sjalu enda det er klare bevis for at h×n er avslørt. Og selvfølgelig gjør seg selv til et offer når det er deg det er synd på etter vedkommendes oppførsel mot deg etc. H×n vil ha det til at du overdriver når du reagerer på syke unormale ting h×n gjør. H×n forventer normale ting av deg mens h×n kan gjøre som h×n vil. 

Anonymkode: feb8e...2b4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen aktivt går inn for å bygge deg ned, av ulike grunner, som er til egen vinning. 

Anonymkode: 3d658...55c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trusler om å dumpe deg i tide og utide....

Beskyldninger om at du gjør ting bak partnerens rygg.

Når du blir fortalt hvor dum du er. 

Når de skjuler ting men forteller at du har et sjalusiproblem. 

Når de forteller at du er der du er i livet kun pga dem- og ikke egne evner eller valg. 

Når alle valg du tidligere har tatt er idiotiske. 

Selvom jeg SER det jeg skriver- og VET at dette ikke er Ok har jeg fremdeles en stemme inni meg som sier at det er jeg som er dum og han som har rett. Enda- etter 9 mnd! 😥

Anonymkode: 67522...9dc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk til stadig følelsen av at "jeg ikke var god nok", uansett hva jeg gjorde så var det feil, og så var det "put downs" kamuflert som: " det er bare tull"/ "jeg bare tuller", ble hektet på den fyren, han sa så mye fint i starten, så forandret det seg gradvis, har en klump i brystet, men tar ikke kontakt lenger, orker ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk til stadig følelsen av at "jeg ikke var god nok", uansett hva jeg gjorde så var det feil, og så var det "put downs" kamuflert som: " det er bare tull"/ "jeg bare tuller", ble hektet på den fyren, han sa så mye fint i starten, så forandret det seg gradvis, har en klump i brystet, men tar ikke kontakt lenger, orker ikke.

Tøft gjort av deg å ikke ta kontakt selv om du tydeligvis savner ham? Du kunne selvsagt latt forelskelsen bestemme,men da hadde du sannsynligvis endt opp som et vrak etter hvert. Psykisk vold er ekstremt nedbrytende for psyken, ville heller tatt i mot en knyttneve i ansiktet enn å bli utsatt for stadige nedbrytende ord.

Anonymkode: e0b43...b16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tøft gjort av deg å ikke ta kontakt selv om du tydeligvis savner ham? Du kunne selvsagt latt forelskelsen bestemme,men da hadde du sannsynligvis endt opp som et vrak etter hvert. Psykisk vold er ekstremt nedbrytende for psyken, ville heller tatt i mot en knyttneve i ansiktet enn å bli utsatt for stadige nedbrytende ord.

Anonymkode: e0b43...b16

Ja, jeg savner han, kan ikke bare "trykke på en knapp" og så er alle følelser bare borte.

jeg ba han tidlig om å slippe meg hvis alt bare var "tull" men han bare fortsatte. Til slutt så møtte jeg han, men det som er så rart er: han var så sjarmerende, vi hadde det veldig fint, så plutselig så var det akkurat som han ble "kald"og sa: "du får ingenting av meg", eller når vi en dag senere gikk tur, så plutselig sa han litt kalt ( over skulderen ) på en måte: vi treffes nå igjen, ( det var den kalde måten ) ingen samtale, vi hadde sex, han sa han elsket med meg, så plutselig tok han dynen over hodet mitt, og snudde ryggen til meg.

Han fikk meg til og åpne seg, og etter noe tid kom han med "ironiske nedsettende" kommentarer om livssituasjonen min, og plutselig nevnte han "easy come, easy go" som hans far sa(?) alltid kammuflert slik at det ikke er han som sier det. ( Jeg har aldri vært "lett og få"og det var en tid han maste seg til en date, så blir det slik som dette?  Når jeg stilte vanlige spørsmål så fikk jeg ikke svar. Når jeg kjøpte kaffe til han, var kaffen "fra feil kafe", slike ting,uansett så er det aldri godt nok.

Når jeg konfrenterte han med slike "put downs" så sa han at det bare var tull.

Men, merker jo at det har gjort noe med selvbildet mitt, så bygge meg opp igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trusler om å dumpe deg i tide og utide....

Beskyldninger om at du gjør ting bak partnerens rygg.

Når du blir fortalt hvor dum du er. 

Når de skjuler ting men forteller at du har et sjalusiproblem. 

Når de forteller at du er der du er i livet kun pga dem- og ikke egne evner eller valg. 

Når alle valg du tidligere har tatt er idiotiske. 

Selvom jeg SER det jeg skriver- og VET at dette ikke er Ok har jeg fremdeles en stemme inni meg som sier at det er jeg som er dum og han som har rett. Enda- etter 9 mnd! 😥

Anonymkode: 67522...9dc

❤️❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen erfaring:

Psykisk vold:

Spiller på samvittigheten din ved å få deg til å ha dårlig samvittighet hvis du ikke gjør som han vil. "Eks: Hvis du brydde deg litt om meg, hadde du faktisk løpt fra jobbintervjuet for å ta telefonen da jeg ringte. Jeg hadde faktisk fått et glasskår i foten og blødde som en foss." Hvis du elsker meg, stripper du for meg" og ser på deg med triste øyne hvis han ikke får viljen sin.

Presser deg ved å være i trasshumør om du ikke gir etter for hsns ønsker.

Kaller deg stygge ting 

Truer med å feks forlate deg eller være utro

Sier at eksen var mye bedre 

Sier at du er psykisk ustabil osv.

At ingen andre ville ha holdt ut med deg

Vrir på sannheter og får deg til å undre deg over egen oppfatning og hukommelse. Kan ha lovet deg å ta deg med på middag på en fredag, fredagen kommer og han sier " nei, hahaha, har jeg da aldri lovet deg. Tror du har litt hukommelsesproblemer"

Er utro mot deg

Beskylder deg for utrosksp

Respekterer ikke ønskene dine og behandler deg på en skadelig måte som feks å få deg til å kjøre å hente han på natten når det er livsfarlige kjøreforhold. Du vet at han trasser, furter og avlyser alle helgens planer om du ikke setter deg i bilen og gjør som han ber om. Når du gjør som han sier får du mange kyss og mange kjærlige ord. Dagen etter får du en forlovelsesring og en " du er virkelig verdens beste og jeg ønsker at vi er sammen hele livet". Du takker ja og blir glad. Han er jo ikke så aller verst da, og han så jo hvor snill du er som ofrer livet på natten for han. Du lever lenge på den positive forsterkningen og neste gang du feks snakker med en venninne når han krever oppmerksomhet, er helvete løs. Det er trass, sultestreik og annet trass atter en gang.

Gjør sjelden noe for deg.

Liker drama for da har han kontroll. Kan stokke om på kortene og gjøre hverdagen kaotisk for å sikre seg en slags kontroll

Lyver til deg

Beskylder deg for å lyve

Tester deg

Sjekker mobilen din

Gjør det vanskelig for deg å ha et annet liv enn han ved å feks aldri kunne si ja eller nei for om dere skal gjøre noe på torsdag. Slik sett er fu satt på vent og du avventer helt til det er for sent å gjøre noe med andre.

Liker ingen av vennene dine. Slik sett kan han sørge for du ser de mindre,at de ikke kommer hjem til dere og at han forhåpentlugvis får deg til å mislike de og sette han høyere. Til slutt er det bare han igjen.

Sex når han vil, hvis ikke blir det sur stemning

Ser alltid på det han vil på tv, drar dit han vil på ferie, gjør det han vil i helgene og gjerne med dine penger

Anonymkode: 104c3...893

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Av egen erfaring:

Psykisk vold:

Spiller på samvittigheten din ved å få deg til å ha dårlig samvittighet hvis du ikke gjør som han vil. "Eks: Hvis du brydde deg litt om meg, hadde du faktisk løpt fra jobbintervjuet for å ta telefonen da jeg ringte. Jeg hadde faktisk fått et glasskår i foten og blødde som en foss." Hvis du elsker meg, stripper du for meg" og ser på deg med triste øyne hvis han ikke får viljen sin.

Presser deg ved å være i trasshumør om du ikke gir etter for hsns ønsker.

Kaller deg stygge ting 

Truer med å feks forlate deg eller være utro

Sier at eksen var mye bedre 

Sier at du er psykisk ustabil osv.

At ingen andre ville ha holdt ut med deg

Vrir på sannheter og får deg til å undre deg over egen oppfatning og hukommelse. Kan ha lovet deg å ta deg med på middag på en fredag, fredagen kommer og han sier " nei, hahaha, har jeg da aldri lovet deg. Tror du har litt hukommelsesproblemer"

Er utro mot deg

Beskylder deg for utrosksp

Respekterer ikke ønskene dine og behandler deg på en skadelig måte som feks å få deg til å kjøre å hente han på natten når det er livsfarlige kjøreforhold. Du vet at han trasser, furter og avlyser alle helgens planer om du ikke setter deg i bilen og gjør som han ber om. Når du gjør som han sier får du mange kyss og mange kjærlige ord. Dagen etter får du en forlovelsesring og en " du er virkelig verdens beste og jeg ønsker at vi er sammen hele livet". Du takker ja og blir glad. Han er jo ikke så aller verst da, og han så jo hvor snill du er som ofrer livet på natten for han. Du lever lenge på den positive forsterkningen og neste gang du feks snakker med en venninne når han krever oppmerksomhet, er helvete løs. Det er trass, sultestreik og annet trass atter en gang.

Gjør sjelden noe for deg.

Liker drama for da har han kontroll. Kan stokke om på kortene og gjøre hverdagen kaotisk for å sikre seg en slags kontroll

Lyver til deg

Beskylder deg for å lyve

Tester deg

Sjekker mobilen din

Gjør det vanskelig for deg å ha et annet liv enn han ved å feks aldri kunne si ja eller nei for om dere skal gjøre noe på torsdag. Slik sett er fu satt på vent og du avventer helt til det er for sent å gjøre noe med andre.

Liker ingen av vennene dine. Slik sett kan han sørge for du ser de mindre,at de ikke kommer hjem til dere og at han forhåpentlugvis får deg til å mislike de og sette han høyere. Til slutt er det bare han igjen.

Sex når han vil, hvis ikke blir det sur stemning

Ser alltid på det han vil på tv, drar dit han vil på ferie, gjør det han vil i helgene og gjerne med dine penger

SItat: "kan stokke om på kortene og gjøre hverdagen kaotisk ( typisk gashlighting ) brukt av folk med n/p forstyrrelse, det gjelder også "isolere offeret" ( få det vekk fra venner ) og "parasitisk oppførsel"- "Gjerne med dine penger"

Alt dette hører innenfor Hares diagnosekriterier for psykopati/ narsissisme

Anonymkode: 104c3...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Som de over her beskriver... Føler du at du kjenner deg igjen, så kom deg bort! Jeg var samboer med en psykopat i nesten 8 år. Klarte å komme meg bort for 2 år siden og har utviklet alvorlig PTSD, angst og depresjon som følge av volden og har vært 100% sykemeldt siden i sommer. Jeg har også barn med dette monsteret og det er fortsatt en daglig kamp mot ham. Å være i et forhold med psykisk vold er helt fryktelig, men man ser gjerne ikke hvor ille det faktisk er, før det har gått en stund. Hvis vennene dine reagerer, så er det nok ikke uten grunn.

Anonymkode: f067e...2be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertrykker du deg selv for å kunne tilfredsstille partner er det et tegn på at ting ikke er slik som de burde være. Noe av det beste med kjærlighet er at man kan være seg selv 100%. 

Endret av Frøknen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...