Gå til innhold

Noen som har vært i Helsinki?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer en liten langweekend, helg meg og samboeren min til Finland av alle ting. 

Noen som har vært der? Er det en bra plass? Hva bør man få med seg... Tenker gjerne på å reise nå før jul :)

Anonymkode: f7224...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var innom Helsinki forrige helg og har vært på helgeturer der tidligere. Fin by :)

Bo: Bodde nå på Holiday Inn i sentrum, rett ved siden av Jernbanestasjonen - veldig praktisk i fht flytog/busser. Har også bodd på GLO Kluuvi - veldig sentralt, men her fikk vi veldig lite rom, med minimal luftemulighet. Andre fine hotell hvor jeg har bodd, er Simonkenttã, Sokos Helsinki og Scandic Seurahuone.

Mat: Vil dere ha en flott middag, så reserver bor på Farang. Michelin-guiderestaurant med en "tasting-menu" som ikke er avskrekkende i forhold til pris, dyrere hvis dere inkl vinmeny. Restauranten Zetor er morsom å få med seg. Besøk gjerne Kauppahalli - et innendørs marked på havna - hvor det er fint å spise lunsj, se i diverse boder...

Shopping: Det er flere store kjøpesentre midt i sentrum. Stockmann (nordens største kjøpesenter) har en flott delikatesseavdeling i underetasjen. Fin for julegavehandel :) Andre senter er Forum og Kluuvi, som også ligger midt i byen. Mye fin, finsk design i butikkene.    

Ta gjerne en formiddagskakao på Fazer sin kafé. Det er julemarked/boder rundt om i sentrum. Finlendere er flinke på turisme og dere må regne med at hotellene er fulle av turister med "pit stop" i Helsinki på deres reise til Rovaniemi og julenissen :D

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stallo skrev:

Var innom Helsinki forrige helg og har vært på helgeturer der tidligere. Fin by :)

Bo: Bodde nå på Holiday Inn i sentrum, rett ved siden av Jernbanestasjonen - veldig praktisk i fht flytog/busser. Har også bodd på GLO Kluuvi - veldig sentralt, men her fikk vi veldig lite rom, med minimal luftemulighet. Andre fine hotell hvor jeg har bodd, er Simonkenttã, Sokos Helsinki og Scandic Seurahuone.

Mat: Vil dere ha en flott middag, så reserver bor på Farang. Michelin-guiderestaurant med en "tasting-menu" som ikke er avskrekkende i forhold til pris, dyrere hvis dere inkl vinmeny. Restauranten Zetor er morsom å få med seg. Besøk gjerne Kauppahalli - et innendørs marked på havna - hvor det er fint å spise lunsj, se i diverse boder...

Shopping: Det er flere store kjøpesentre midt i sentrum. Stockmann (nordens største kjøpesenter) har en flott delikatesseavdeling i underetasjen. Fin for julegavehandel :) Andre senter er Forum og Kluuvi, som også ligger midt i byen. Mye fin, finsk design i butikkene.    

Ta gjerne en formiddagskakao på Fazer sin kafé. Det er julemarked/boder rundt om i sentrum. Finlendere er flinke på turisme og dere må regne med at hotellene er fulle av turister med "pit stop" i Helsinki på deres reise til Rovaniemi og julenissen 😄

Tusen takk for svar! Kjempe bra tips! 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tar du turen ned til havna, hiver dere inn i Helsinki Sky Wheel og nyter utsikten en liten periode. Kanskje slå på stortromma og velge VIP boksen med skinnseter og litt vin eller velge Sauna boksen i pariserhjulet. Rett nedenfor finner du Allas Sea pool, her kan du også benytte deg av Sauna og så ta en dukkert i 1 av 3 basseng, kaldt, iskaldt eller oppvarmet.

Besøke julemarkedet ved Senatstorget, kjempefint med den store katedralen like ved.

CF411FE3-EA02-48CF-B4C6-4096B6973AE4.jpeg

Anonymkode: 55379...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Nå fikk jeg lyst til å reise til Finland ☺️☺️☺️

Anonymkode: 7d2c2...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ei helg er nok, du blir garantert lei fulle finner med ei vodkaflaske i hånda. 

Anonymkode: 86035...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alkoholismen i Finland er episk, synd, for ellers er det mye fint å se.

Anonymkode: 477e4...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

alkoholismen i Finland er episk, synd, for ellers er det mye fint å se.

Anonymkode: 477e4...4b7

verre enn norge? folk drikker mye her også.

Anonymkode: 1273a...f8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

verre enn norge? folk drikker mye her også.

Anonymkode: 1273a...f8c

Mye verre. Ellers Nordens kjedeligste hovedstad, God tur.

Anonymkode: 8646f...b11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Ærlig talt, hvor finner du de? Riktig nok kan du oppleve at etthvert busskur er et festlokale, men synes at du overdriver. 

Anonymkode: 6be7f...b81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/13/2018 at 12:50 AM, AnonymBruker said:

Vurderer en liten langweekend, helg meg og samboeren min til Finland av alle ting. 

Noen som har vært der? Er det en bra plass? Hva bør man få med seg... Tenker gjerne på å reise nå før jul :)

Reiser til Helsinki hver sommer, sju år på rad nå. Helsinki er topp om sommeren med strender, øyer, parker osv. Folk er hyggelige, maten er god. Spandere på dere et godt hotell. Kämp, St. George, eller der jeg oftest bor, Hilton Strand. Anbefales. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er da ikke spesielt fremtredende i sentrum av Helsinki. Da jeg var der på helgetur dro vi stort sett innom hipster-steder med craft beer, og i gatene så jeg bare en gjeng med overstadig berusede ungdommer i løpet av hele helga, altså ikke noe verre en hjemme i Oslo. Polen var mye verre, sånn sett. 

Jeg synes det var såpass fint i Helsinki at det var dumt å bare ha to overnattinger. Drakk mye godt øl, spiste mye god mat og titta på en del kunst. Anbefaler spesielt Kisma, museet for samtidskunst, og ellers er det mye spennende arkitektur i bysentrum, som feks biblioteket Oodi. Sveaborg rakk jeg ikke å se, men det står på lista til neste gang. 

Jeg var der på sommeren, og det var usedvanlig varmt, så det er kanskje ikke typisk, men fikk nesten sydenfølese i parkene og på stranda. 

Anonymkode: 907e3...84c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så ingen som slet med alkohol da jeg var der. Koste meg med god mat, sauna og shopping. Og drinker på et kult sted. Så ikke én ravende alkis eller noe annet ubehagelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/5/2020 at 12:41 AM, AnonymBruker said:

For noe forbanna tull! Det er noe du har lest i avisene og fordommer fra før i tiden. Finner er glad i å gå ut for å kose seg, de koser seg på en måte nordmenn ikke kan. Nordmenn er noen av de jævligste når det kommer til fylla, ufordragelige, uhøflige og tror de er «ubetmensch» i hele Norden.

Helsinki er en koselig by med mange fine restauranter, arkitektur, hyggelige mennesker og de koser seg når de er ute.

Bodde der i mange år og gleder meg til den dagen jeg kan flytte tilbake og nyte den fine byen og kulturen.

Anonymkode: 55379...bcb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...