Gå til innhold

Vinduvask

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hvis de er veldig stygge så damper jeg (nei, ikke TV-Shop damperen) men ellers bruker jeg Nylonvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vanligvis Zalo, enkelt og greit og vinduene blir gullende rene. Nylonvask fungerer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Huff, dårlig gjort å minne meg på vindusvask. Må ut i morra å pusse vinduene.

Jeg bruker nylonvask, jeg også. Bruker nal med svamp på, men for å få vekk "rennene" bruker jeg noen gamle koppehåndduker til å pusse over til slutt. Da blir vinduene så fine så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men hva er nylonvask? og heter det det? ser man etter nylonvask i butikkhylla liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylonvask, så lurt! Tar man litt opp i vaskevannet? Noen som vil forklare heeeele prosessen? :)

Jeg bruker ei bøtte med varmt vann, og tar vann over hele vinduet med en klut, så sprayer jeg på Ajax, tar litt med vann og klut igjen, og deretter bruker jeg nal (tørker av underveis på ei fille), og tar rundt kantene med ei fille. Også bruker jeg krøllet avispapir på hvis det blir sånne stygge renner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
men hva er nylonvask? og heter det det? ser man etter nylonvask i butikkhylla liksom?

Ja, er ei blå tube..og helt sant..det heter nylonvask. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært av en gammel vaskedame: Ikke bruk varmt vann når du skal vaske vinduene. Det varme vannet får skitten til å feste seg. Kaldt vann og salmiakk.

Jeg prøvde dette og vinduene ble så fine som dem aldri før har blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Vann med litt salmiakk og zalo. Tørker med avispapir, da blir de blanke og fine :) Bør gjøres en dag det ikke er sol, sier moren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres da veldig komplisert ut. (og her blir ikke rengjøring som er komplisert gjennomført... så enkelt er det!)

Vi bruker Jif Universal, nal og klut for å tørke nalen og karmen. Er vinduene riktig skitne, så tar vi jif og en klut først og så nal etterpå. Funker så fint så.

*ønsker seg vaskehjelp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supert, da skal jeg se etter en blå tube Nylonvask!

får man den på vanlig dagligvare?

Ja, man får kjøpt den i de fleste butikker... :wink:

Men har sett at prisen varierer litt...i en butikk kostet den 15kr, mens i en annen var det nærmere 30kr...men det er jo ganske billig uansett, for noe så enkelt og genialt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jif universal er greit til sånn innimellom innvendig vask, men til den store vasken, innvendig og utvendig, er det Nylonvask som gjelder. Fascinerende mix på liten tube som kan brukes til det meste. De har ikke gjort noe på hverken design eller markedsføring siden 60-tallet, og likevel: Tipper de har en stor markedsandel. Sikkert en liten kjellerfabrikk à la Banos-fabrikken (så dere forresten da Alex Rosen laget sin egen Banos-mix der?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når faren min vasker vinduer, bruker han først salmiakkvann med avispapir, så rent vann og en "skinn"klut, og så nalen (og kluten til å tørke av nalen og renner nederst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Bruker nylonvask til å vaske dem med først, og så tørker/pusser jeg dem med tørkepapir etterpå.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg bruker ferdig utblandet spray for glass..om det er jif elelr ajax kommer an på hva jeg har.

Så sprayer jeg på dette nedenfra og oppover og trøker tørt med kjøkkenhåndkle.

Jeg har sikkert ikke de mest skinnende vinduene i nabolaget (har aldri sjekket eller tenkt tanken), men de er rene og vi ser helt fint utav dem.

Det jeg oppnår er å få gjort unna den kjedelige jobben i en fei. *hurra* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Pleier å bruke salmiakk og nal, og sånn skinnklut. Blir reint, men hender det blir igjen noen render, sikkert fordi jeg slurver. Har pleid å vaske vinduer et par ganger i året, men har stort sett bodd på hybler med maks to vinduer...

Nå bor vi i et hus med doble vinduer med åpne mellomrom hvor det åpenbart kommer inn fluer og skitt, for ikke å snakke om at det er sprosser (ikke avtagbare, nei) på yttervinduene. Sukk. Så i år skal samboern lære seg å vaske. Kan forresten hende det er lurere å droppe nalen på smårutene mellom sprossene, så jeg får lese gjennom tipsene deres og sse om npoe passer oss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...