Gå til innhold

Hva er strafferammen for planting av skadedyr (insekter)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil en innbruddstyv som i tillegg til å bryte seg inn og stjele verdisaker også planter noen skjeggkre, få strengere straff enn en som ikke planter?

Hvis jeg sniker meg rundt om nettene for å slippe skadedyr inn hvert eneste soveromsvindu som står åpent - hva slags straff kan jeg få om jeg blir tatt?

Er det skjerpende å plante skadedyr i et næringsbygg mot å plante i et privat hjem?

Er det skjerpende å plante skadedyr som gjør skade på inventar mot skadedyr som "bare" er en psykisk belastning? 

Hvor stor rolle spiller det om skadedyret er nærmest umulig å bli kvitt?

(Nei, har ingen planer om å plante skadedyr - anbefaler ingen andre å gjøre det heller - jeg bare lurer.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ingen egne lover for planting av skadedyr. Man har derimot egne lover mot skadeverk og planting av skadedyr vil vel falle innunder det for det har jo ikke noe å si hvordan skaden oppstår. 

Anonymkode: 4dc48...c5e

• Liker 2
Skrevet

Det finnes vel regler mot spredning av uønskede arter? Kanskje vil det gå under dette regelverket?

Anonymkode: 4b9ac...4e9

Skrevet

Hvordan kan man vite at skadedyr har blitt "plantet"? Jeg oppdaget plutselig skjeggkre i leiligheten min etter 6 år her, men har aldri mistenkt noen for å "plante" dem der. De dør for øvrig ganske fort hvis du sprayer med en god spray for ca 199 kroner.

Anonymkode: c2aa4...f21

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man vite at skadedyr har blitt "plantet"? Jeg oppdaget plutselig skjeggkre i leiligheten min etter 6 år her, men har aldri mistenkt noen for å "plante" dem der. De dør for øvrig ganske fort hvis du sprayer med en god spray for ca 199 kroner.

Anonymkode: c2aa4...f21

Enten har du fortsatt skjeggkreene, eller så var det sølvkre du hadde i i din leilighet. 

https://skjeggkre.info/index.php?option=com_content&view=article&id=23&Itemid=133

Ellers ser jeg ikke for meg hvordan noen skal kunne bevise at skadedyr er blitt plantet. Flere typer skadedyr er bevist ankommet med papp fra møbler e.l som er blitt liggende inne i leiligheten, men det kan ta tid før man oppdager dem. 

Skrevet

Du kan bli erstatningsansvarlig. Men det vil selvsagt reise vanskelige bevisspørsmål.

Anonymkode: 91e3c...3f9

Skrevet

Skjeggkrebandittene inspirert av wet bandits fra Alene Hjemme?

Anonymkode: fed5b...050

• Liker 1
Skrevet

Strafferammen kommer vel an på hvor innful mottakeren av skadedyrene er. Alt fra ingenting til død.

Anonymkode: f7258...1b5

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, Fvonk skrev:

Vil en innbruddstyv som i tillegg til å bryte seg inn og stjele verdisaker også planter noen skjeggkre, få strengere straff enn en som ikke planter?

Hvis jeg sniker meg rundt om nettene for å slippe skadedyr inn hvert eneste soveromsvindu som står åpent - hva slags straff kan jeg få om jeg blir tatt?

Er det skjerpende å plante skadedyr i et næringsbygg mot å plante i et privat hjem?

Er det skjerpende å plante skadedyr som gjør skade på inventar mot skadedyr som "bare" er en psykisk belastning? 

(Nei, har ingen planer om å plante skadedyr - anbefaler ingen andre å gjøre det heller - jeg bare lurer.)

Spør du meg? Tvungen psykisk helsevern uten muligheter for å slippe ut, ala 22.07. Mannen. 

Anonymkode: 2dca1...f42

• Liker 7
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjeggkrebandittene inspirert av wet bandits fra Alene Hjemme?

Anonymkode: fed5b...050

Planter de skadedyr i den filmen? Har sett den, men husker ikke hva som skjer. (Skjeggkrebandittene var et artig navn.)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør du meg? Tvungen psykisk helsevern uten muligheter for å slippe ut, ala 22.07. Mannen. 

Anonymkode: 2dca1...f42

Breivik ble ikke dømt til psykisk helsevern, (og du sammenligner vel ikke det å slippe skjeggkre/skadedyr inn noens soveromsvindu med Breiviks handlinger - håper jeg.)

Skrevet
På 12.12.2018 den 20.15, Fvonk skrev:

Du vil bli erstattningsansvarlig for den skaden du har påført. La oss si en halv million per bolig du ødelegger? Kan fort bli ganske dyrt for deg..

Det blir litt som å snike seg inn og lage oversvømmelse.

Skrevet (endret)

----

Endret av QueenOfTheSidewalk
  • Liker 1
Skrevet
På 12.12.2018 den 20.19, AnonymBruker skrev:

Det er jo ingen egne lover for planting av skadedyr. Man har derimot egne lover mot skadeverk og planting av skadedyr vil vel falle innunder det for det har jo ikke noe å si hvordan skaden oppstår. 

Anonymkode: 4dc48...c5e

8 minutter siden, prt90 skrev:

Du vil bli erstattningsansvarlig for den skaden du har påført. La oss si en halv million per bolig du ødelegger? Kan fort bli ganske dyrt for deg..

Det blir litt som å snike seg inn og lage oversvømmelse.

Ok - så det går under loven mot skadeverk og planteren blir erstatningsansvarlig. 

Jeg lurer på om noen har blitt straffet for dette før. Finner ikke noe når jeg googler.

Når det gjelder skjeggkre må man vel erstatte verdireduksjonen av boligen siden de ikke gjør skade på inventar, men i og med at det kan være en psykisk belastning å ha skjeggkre i hus - spesielt når det er veldig mye av dem - lurer jeg på om dette spiller inn på størrelsen av erstatningen.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og spekulasjoner.

Kragebein, adm

Skrevet
På 13.12.2018 den 21.56, QueenOfTheSidewalk skrev:

skjeggkre er veldig enkelt å bli kvitt med mindre det er skader fra før av på grunn av fuktighet. Gå for kakelakker eller brune pelsbiller 

Kakerlakker og pelsbiller er kjedelig, gå heller for afrikanske kjempe snegler. Du får kjøpt på finn.no 👍

Anonymkode: 782af...9fc

• Liker 3
Skrevet

Potensielt er det jo nok at du setter igjen en koffert der med egg på og dermed kan du ha spredt det videre. . Mange er jo på besøk og  drar med seg skjeggkre i bagasjen hjem til besøket fordi de selv har skjeggkre i sin bolig. Da kan det snike med seg skjeggkre eller egg fra bagasjen.

Anonymkode: 00d78...8d2

• Liker 2
Skrevet
På 13.12.2018 den 21.56, QueenOfTheSidewalk skrev:

skjeggkre er veldig enkelt å bli kvitt med mindre det er skader fra før av på grunn av fuktighet. Gå for kakelakker eller brune pelsbiller 

Hvordan blir man kvitt de da? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 15.12.2018 den 23.08, neon_sun skrev:

Hvordan blir man kvitt de da? 

.... 

Endret av QueenOfTheSidewalk
  • Liker 1
Skrevet
7 timer siden, QueenOfTheSidewalk skrev:

Skjeggkre? Man rydder, vasker over og lar det være tørt en uke. Sånn jeg ble kvitt dem iallefall. 

De forsvinner ikke av det..

Anonymkode: 7d7ca...d38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...